MLEM Space Agency

MLEM Space Agency is een schattig uitziend spel met enige diepgang waarbij je vooral uitgedaagd wordt om risico te nemen. Het doet niks bijzonders, maar speelt wel lekker weg.

Voor wie katten onwijs leuke dieren vindt en toevallig ook nog eens gek is op ruimtereizen, biedt MLEM Space Agency de unieke ervaring om dit te combineren. In dit bordspel van Asmodee draait het om de juiste kattenastronauten in te zetten in ruimtereizen en hun eindbestemming te halen. Dat is nog niet zo gemakkelijk, want een raket kan immers exploderen als er niet goed mee omgegaan wordt. Lees in onze review of dit concept goed uit de verf komt.

MLEM Space Agency Foto: Joost Klein Middelink

Het idee van MLEM Space Agency is dat er verschillende ruimte expedities plaatsvinden waarbij elke keer een andere speler de commandant is. Deze ‘bestuurt’ de raket door de dobbelstenen te gooien en zo de raket telkens een stapje verder te verplaatsen. Na elke worp moet iedereen besluiten of ze hun kat in de raket laten zitten of dat ze deze verlaten en de maan of planeet op gaan om zo punten te scoren. De commandant is degene die telkens besluit om al dan niet verder te gaan en dus weer opnieuw de dobbelstenen gooit. Dat is niet zonder risico, want met elke dobbelsteenworp is er een kans dat de raket neerstort. Gelukkig raak je de katten niet kwijt, maar alle voortgang is dan wel verloren. Het spel stopt als er teveel raketten verloren zijn geraakt of als een van de spelers al zijn katastronauten in de ruimte heeft geplaatst.

Ondanks dat de commandant degene is die het spel daadwerkelijk aan het spelen is, wordt het voor de overige spelers gelukkig geen saaie bedoeling. Iedereen zal telkens een beslissing moeten nemen, waardoor je constant het gevoel hebt dat je meespeelt.

Hoe verder de raket komt, hoe meer punten dit oplevert, dus het loont soms om risico’s te nemen. Wordt het einde van het speelbord bereikt dan levert dat de meeste punten per kat op, al zal de commandant daar nog wat extra punten bovenop krijgen. Je zal ook moeten nadenken over welke kat je in de raket stopt, want er zijn acht katastronauten met elk een unieke vaardigheid. De een levert meer punten op als deze op manen landt, de ander kan een stapje verder of terug landen en weer een andere kat kan toch nog uitstappen zodra de raket ontploft.

Met bovenstaande alinea komt ook het minpuntje van MLEM Space Agency naar voren: de enorme geluksfactor. Het heeft tactisch bijna geen zin om bepaalde katten in de raket te stoppen. Ook al wil je extra punten voor een maan scoren, kan het zijn dat de raket telkens neerstort voordat je bij een maan in de buurt komt. De beslissing of je je astronaut in de raket laat of niet is dan ook meer een gok dan een tactische afweging. De enige echte tactische overweging die je hoeft te maken is of je voor de extra uitdagingen gaat, zoals bijvoorbeeld als eerste drie katten op een planeet hebben of op alle vier de planeten een astronaut hebben staan. Daar zijn dan weer extra punten mee te verdienen, maar ook hier blijf je afhankelijk van de geluksfactor.

Het speelbord zelf ziet er top uit en de vormgeving is erg leuk: alles is in het kader van katten. Punten zijn kattenspeeltjes, de planeten zijn vissenkommen, bolletjes wol of andere interesses voor poezen en elke speler is een ander type kat. Daarnaast biedt het spel extra diepgang met geavanceerde regels, zoals bijvoorbeeld een ufo die steeds dichterbij de raket komt of geheime missies waarmee de puntentelling iets spannender wordt.

MLEM Space Agency doet niet echt iets bijzonders om verplichte kost te zijn voor elke spellenkast, maar is wel een luchtig gokspel waarbij je elke keer moet overwegen of je uitstapt of verder gaat. Het spel is mooi vormgegeven, biedt wat diepgang in de vorm van complexere spelvormen, het kattenthema is schattig en het is prettig dat je snel aan de beurt bent.