Border Bots (VR)

Border Bots is vooral een luchtig spel voor even tussendoor, maar vanwege wat onhandige designkeuzes zeker geen spel dat lang interessant blijft.

De toekomst is postief want geen mens hoeft meer te werken, tenminste in Border Bots. Tot er spontaan wat problemen plaatsvinden bij de checkpoints tussen steden waardoor er dankzij een loterij mensen weer aan het werk mogen. Wij zijn natuurlijk een van de gelukkigen en we mogen robots gaan inspecteren en beoordelen. De bedenkers van Border Bots hadden het idee om het distopische spel Papers Please in virtual reality te plaatsen en het thema iets luchtiger te maken door robots te gebruiken. Lees hier in onze review of dit net zo leuk speelt als het spel waar het op gebaseerd is.

Border Bots

Het spel werkt volgens een vrij simpel concept. Je gaat namelijk gedurende een dag robots inspecteren volgens de regels die op dat moment geldig zijn. Dat begint natuurlijk redelijk onschuldig met letten op de productiedatum, kleur of vorm, maar al snel moet je ook hun toegangsbewijs controleren, bekijken of ze ook illegale spullen bij zich hebben, of ze wel de passende gegevens hebben en meer. Dit terwijl de tijd gewoon doortikt.

Het is vooral humoristisch om een robot te controleren of deze wel de juiste bouw heeft of illegale spullen bij zich heeft waardoor je de robot even moet openmaken Net als het spel waarop het gebaseerd is, wordt dit moeilijker en moeilijker, al heb je hier minder ‘straf’ door niet genoeg mensen te hebben bekeken aan het einde van een werkdag. Daardoor speelt Border Bots luchtiger weg dan verwacht. Tegelijkertijd hangt er dus ook geen zwaarte aan om je best te doen, behalve de topscore te halen op de scorelijst.

Border Bots

Naast dat dit ervoor zorgt dat er minder spanning is, is het ook jammer dat de levels van te voren al bepaald zijn. Zo hoef je dus slechts te onthouden welke robots langskwamen en kan je ze al direct toegang verlenen of weigeren. Hopelijk komt Team 17 in de toekomst met een modus waarbij robots volledig willekeurig langskomen.

Daarnaast is de game niet helemaal netjes afgewerkt. Geluid dat soms mist, bepaalde zaken die onnatuurlijk bewegen en grafisch is het middelmatig. Het zorgt er allemaal voor dat de game vooral geen hoogvlieger is.

Border Bots is vooral een luchtige en humoristische manier om het keuren van robots te beleven in virtual reality. Het doet niks nieuws en het is niet spectaculair, maar het is best vermakelijk voor eventjes. Zolang het weinig variatie biedt naast de complexiteit soms van de opdrachten, is het vooral interessant voor korte duur.

Border Bots is voor deze review gespeeld op een Meta Quest 2, het spel is ook verkrijgbaar voor PCVR.