Sea Salt & Paper

Sea Salt & Paper is een tof kaartspel dat zowel spelers uitdaagt risico's te nemen om meer punten te verdienen tot de onderlinge spanning opbouwt doordat de lengte van een ronde verschilt. De vormgeving ziet er ook top uit en is goed over nagedacht.

Recent berichtten wij over de uitgave van Sea Salt & Paper en nu kunnen wij onze review met jullie delen. In dit vlotte kaartspel voor vier spelers van minimaal acht jaar ga je samen de zoute zee ontdekken met alle pracht en praal terwijl je probeert te meeste punten te verzamelen. Lees hier over onze ervaringen met Sea Salt & Paper.

In Sea Salt & Paper probeer je punten te verzamelen en de rondes duren net zo lang totdat een speler zeven of meer punten heeft in zijn hand aan het einde van een beurt. Daarna krijgt deze nog de keus om te stoppen of een weddenschap aan te gaan in de hoop meer punten te verdienen. Het spel is voorbij wanneer er een bepaald aantal punten zijn gescoord na een ronde. Zodoende is het prima in een half uurtje te spelen waardoor het vlot wegspeelt.

Sea Salt & Paper Foto: Joost Klein Middelink

In je beurt moet je een kaart trekken van of de trekstapel of een van de twee aflegstapels. Vervolgens kan je ervoor kiezen een kaart te spelen en als je voldoende punten hebt mag je het spel daarna ook stoppen of een weddenschap aangaan. Alle kaarten zijn te verdelen in een paar categoriën, zoals verzamelkaarten, actiekaarten en bonuskaarten. Verzamelkaarten leveren punten op aan het einde van een ronde terwijl actiekaarten, zoals het woord al doet vermoeden, acties uitvoeren. Voordat je een actie mag uitvoeren, dien je twee actiekaarten te hebben om te spelen. Met deze actiekaarten kan je bijvoorbeeld een extra beurt inzetten, een kaart stelen bij een ander, een extra kaart van de stapel trekken en meer. Op deze manier vergroot je de kans op meer punten.

Uniek zijn de zeemeerminkaarten, want daarmee verdien je punten afhankelijk van welke kleur kaarten je het meeste bezit. Dat niet alleen, zodra een speler alle vier de zeermeerminkaarten weet te bemachtigen, wint deze direct het volledige spel. Op deze manier moet je erg huiverig zijn voor wat iedereen verzamelt, want het zou zomaar voorbij kunnen zijn.

Om die reden speelt Sea Salt & Paper lekker weg doordat het simpel is in concept – je pakt immers een kaart en voert soms een actie uit – maar door de spanning onderling is het leuk om te doen. Zal je nog net een beurt krijgen om je score te maximaliseren of zal een andere speler de ronde eerder stoppen? Sommige kaarten leveren namelijk geen punten op tenzij je er meer van hebt verzameld, waardoor je soms risico’s moet nemen. Andere kaarten doen uit zichzelf niets, maar verhogen de punten die andere kaarten opleveren. Door deze leuke mix van kaarten is de spanning onderling soms te snijden waardoor spannende stiltes en boze blikken regelmatig voor zullen komen.

De vormgeving van de kaarten is ook top: kleurrijke origami-afbeeldingen, gecombineerd met het rustige zee-thema zorgen ervoor ze er zonder uitzondering fraai uitzien. De puntentelling en betekenis staat op elke kaart waardoor je na Sea Salt & Paper een keer gedaan te hebben eigenlijk de handleiding al niet meer nodig zal hebben. De toevoeging van het ColorADD-systeem zodat kleurenblinden nauwelijks moeite hoeven te doen kleuren te herkennen is ook erg prettig. Het lijkt erop dat er op alle vlakken nagedacht is.

Als we dan minpuntjes moeten benoemen, is dat je soms niet goed overzicht hebt hoeveel punten je daadwerkelijk hebt voor je de ronde beëindigt. Sparen is leuk, maar tegenstanders dwarsbomen zodat ze minder punten halen is leuker. Daarnaast ben je vooral met je eigen score bezig en kun je elkaar, op een enkele actiekaart na, niet (direct) lastigvallen. Zodoende speel je niet echt samen, maar is het meer wachten tot de eerste speler een goede verzameling kaarten heeft.

Sea Salt & Paper is daardoor een erg leuk kaartspel om in huis te halen. Niet alleen is de vormgeving erg handig en mooi, het spel is ook gewoon een leuke manier van punten verzamelen en elkaar dwarszitten door kaarten weg te pakken. Doordat het vlot wegspeeld en ondanks het niet altijd even helder is wanneer een ronde klaar is, zouden wij dit zeker adviseren om in huis te halen.