Under Cover (VR)

Under Cover biedt een authentieke light-gun-ervaring met dezelfde actie en dezelfde humor. Doordat je nu zelf fysiek moet bukken en in alle richtingen kan mikken, voelt dit als de natuurlijke evolutie van dit soort spellen. De game doet alleen niets vernieuwends of verbazingwekkends. Het is simpelweg goed vermaak.

In de arcadehallen en thuis was er een periode dat light-gun-shooters enorm populair waren. Denk aan spellen als Time Crisis, Point Blank en The House of The Dead. Ondanks dat deze technologie ook toegepast werd op bijvoorbeeld de NES met Duck Hunt, werd het later pas echt interessant voor studio’s om dit concept in te zetten. De game Under Cover probeert deze klassieke gameplay te verwerken in virtual reality met een flinterdun verhaal, actievolle scenes en dekking zoeken om te herladen. Lees hier in onze review of dat ook echt lekker werkt.

Under Cover

Zodra je de game opstart krijg je met een kleine tutorial even te zien hoe alles werkt. Heb je vroeger al de klassieke light-gun-spellen gedaan, is dit zo klaar als een klontje. Je hebt beperkte kogels in je pistool, je moet bukken om te herladen en kogels te ontwijken. Verder heb je powerups die van alles en nog wat doen. Denk daarbij aan sterkere wapens verkrijgen zoals dubbele machinegeweren, shotguns of misschien zelfs een ballenbakgeweer, levenskracht terugkrijgen of meer. Daarnaast zijn er een hoop explosieven in de levels waarmee je vijanden snel kan uitschakelen.

Ondanks dat je de mogelijkheid hebt het spel zittend te spelen, komt de magie van virtual reality pas tot zijn recht als je zelf fysiek moet bukken. Dat in combinatie met het 360-graden om je heen kunnen kijken, zorgen ervoor dat dit de natuurlijke evolutie is van light-gun-spellen. Laat de remakes van Time Crisis of Point Blank maar komen! Gelukkig slaat de game tussendoor op waardoor je niet bang hoeft te zijn weer geld in de machine te moeten drukken. Je kan dus op een later moment bij het meest recente level verdergaan.

Under Cover

Under Cover biedt naast de authentieke light-gun-ervaring ook dezelfde humor die je van games uit die tijd kon verwachten. Een flinterdun verhaal gecombineerd met nietszeggende partners die onderling ook nog geheimen hebben, het maakt allemaal niks uit als je om je heen soldaten aan het afknallen bent. Dat niet alleen, maar je kan de gehele game in co-op spelen met een vriend, waardoor je nog meer kan genieten van de beleving. Er zijn flink wat levels met ook verschillende paden die je kan nemen, dus de herspeelbaarheid is enorm.

Voor liefhebbers van light-gun-shooters is dit bijna verplichte kost om naast de nostalgie ook een goede game in huis te halen. Verwacht alleen geen hoogstandjes zowel grafisch als qua vernieuwende zaken. Under Cover is gewoonweg simpel vermaak vol actie en wat nostalgie van vroeger. Zodoende speelt het lekker weg en zijn potjes van vijftien minuten prima te doen, al ga je met een vriend makkelijk een aantal levels door.

Voor deze review is Under Cover gespeeld op een Meta Quest 2. Het spel is momenteel alleen op het Quest-platform speelbaar.