Medical Mysteries – New York

Medical Mysteries biedt een redelijk gedetailleerde ervaring van het medisch proces van een patiënt op de eerste hulp. Het is zeer interessant om te onderzoeken en ontdekken wat er met een patiënt aan de hand is terwijl de spanning heerst of je wel het juiste doet. Het is veel lezen, maar zeker tof.

Identity Games heeft verschillende spellen uitgebracht, waaronder de zeer succesvolle Escape Room the Game-serie en dit keer proberen ze de wereld van medische mysteries in te duiken met Medical Mysteries. In dit spel werk je de nachtdienst in een ziekenhuis in New York en moet je proberen patiënten in leven te houden tot de ochtend door onderzoeken te doen en besluiten te nemen. Lees hier onze review van dit spel.

Naast de tutorial zitten er vier patiënten in de doos met elk een uniek verhaal waarbij je moet achterhalen wat er mankeert met de patiënt en hoe deze de nacht zal overleven. De moeilijkheidsgraad stijgt flink naarmate je verder komt in het spel, al zal elk ‘level’ ongeveer dezelfde opbouw hebben. Je leest het intakeformulier, het elektronisch patiëntendossier en bekijkt welke opties je hebt. Ga je een volledig bloedonderzoek doen, laat je urine onderzoeken of ga je eerst in gesprek met de binnengekomen persoon? Is de patiënt wel toerekeningsvatbaar, liegt de persoon of is deze onder invloed? Allemaal zaken die je moet onderzoeken terwijl je ook achterhaalt wat er mis is. Elke casus heeft een eigen insteek met eigen problematieken waarvoor je weer allerlei andere onderzoeken moet uitvoeren.

Medical Mysteries Foto: Joost Klein Middelink

Ondanks dat het een bordspel is, gaan de details erg ver. Zo krijg je allemaal informatie over aandoeningen die bij organen bestaan, welke mentale problematiek een patiënt kan hebben of welke medicatie er allemaal bestaat en wat het behandelt. Zo krijg je toch een kijkje in wat de medische wereld voor zijn kiezen krijgt, al zijn dit natuurlijk fictieve scenario’s. Denk daarbij aan beroertes, verschillende type bloedonderzoeken, overdosissen van allerlei middelen en meer. Het spel geeft je soms minimale informatie om te kunnen filteren of een patiënt gebaat is bij medicijn A of medicijn B. Als je goed leest, vind je bijvoorbeeld dat er mogelijk een allergische reactie kan ontstaan. Zodoende moet je alles goed doornemen.

– Minimale spoilers voor de tutorial in deze alinea –
Tegelijkertijd is Medical Mysteries soms ook rigoureus. Waar je normaal nog extra onderzoek zou doen of als er nog onzekerheid is, geeft het spel je vaak enkele opties die soms wat uit elkaar liggen. Zo krijg je in de tutorial een patiënt die aangeeft last te hebben van de rechterflank en na wat onderzoek blijkt ze een bepaalde aandoening te hebben. Normaliter ga je daarna eerst in overleg met een expert, medicatie toedienen of andere stappen ondernemen, maar in de tutorial ga je met een paar stappen al over tot doorsturen naar chirurgie voor een operatie omdat de experts informatie geven alsof je ze voor je onderzoek spreekt waar je dus weinig mee kan. De dunne lijn tussen complexiteit of realisme en spelvorm is hierbij soms wat onhandig. Ook lijken de casussen soms wat te sturen in een bepaalde richting waardoor je al snel zaken kan uitsluiten.

Daarnaast is de oorzaak zo klaar als een klontje, maar wil Medical Mysteries dat jij het zelf exact kan aangeven ook al biedt het spel je soms niet de opties aan om dit te bewijzen. Dit zorgt ervoor dat je soms het idee hebt dat je informatie mist, maar dan geeft het spel aan dat je dit zelf had moeten invullen en “als je het niet wist krijg je minpunten.” Het is jammer dat je soms zo een ietwat bittere nasmaak krijgt van een anderzijds interessante casus. Ook is het lastig dat als je een fout maakt en de patiënt sterft, je niet snel de casus opnieuw speelt, maar dan “spoel je eventjes terug” voor die kritieke beslissing om te kijken of het alsnog lukt.

Medical Mysteries is in onze ogen een speelse manier om klinisch redeneren te beoefenen omdat je met vier casussen zoet genoeg bent voor een paar uur. Het is wel erg veel lezen en soms heel gedetailleerd, maar het uitpluizen van de oorzaken en beleven van de status van de patiënt is toch spannend. Heb je wel de juiste informatie, de goede onderzoeken of aanpak of de passende behandeling toegepast? Dan mag je het gelukkige einde lezen. Zo niet, dan is de kans groot dat de patiënt in jouw handen sterft. Wat ons betreft zeer interessant voor liefhebbers van verhalen met een mysterie en/of medische invalshoek.