Mind Up!

Mind Up! is een leuk kaartspel wat vlot wegspeelt, maar ook best tactisch kan zijn.

Mind Up! is een snel kaartspel van Belgische uitgever Geronimo Games dat je met drie tot zes spelers kan doen. In dit spel moet je bieden op kaarten op tafel om punten te verdienen, maar dat bepaalt ook de reeks waar je de volgende ronde op biedt. Lees hier de review over onze belevingen.

In Mind Up! moeten spelers punten scoren door op een rij kaarten die op tafel liggen te bieden door zelf een kaart in te zetten. Op basis van de volgorde van de gespeelde kaarten, scoor je de kaart die past bij je positie. Heb jij bijvoorbeeld in een spel met vijf spelers 33 gespeeld en zijn de andere gespeelde kaarten met twee getallen boven en twee getallen onder de 33, dan krijg jij de middelste kaart. De gespeelde kaarten vormen de nieuwe rij waar je op mag bieden om zo kaarten te sparen.

Mind Up! Foto: Joost Klein Middelink

De verkregen kaarten moet je op je spaarkaarten leggen, dat zijn kaarten waarmee je per kaart punten verdient. Deze legt een speler willekeurig neer waarna de rest van de spelers deze volgorde kopiëren. Zo kan je een tot en met vijf punten per kaart verdienen, al is de regel dat je slechts kaarten van een enkele kleur op de kolom mag leggen. Zodoende moet jezelf inschatten op welke kaart je wil bieden, maar kan je ook voorspellen op welke kaarten anderen gaan bieden. Uiteindelijk is het de vraag wat anderen daadwerkelijk inzetten, maar het is een leuk gedachtespelletje.

Na alle kaarten gespeeld te hebben, tel je de punten en begin je een nieuwe ronde met de kaarten in jouw spaargebied en je krijgt een extra speelkaart. Dezelfde getallen komen dus langs, wat betekent dat mensen die goed kaarten kunnen tellen, mogelijk een voorsprong hebben. Na drie rondes is het spel voorbij en ga je de eindscore berekenen en kijken wie gewonnen heeft.

Mind Up! Foto: Joost Klein Middelink

Het is vrijwel nutteloos dat je de volgorde van spaarkaarten aanpast per ronde tenzij je met de speciale /uitgebreidere regels speelt. In snelle potjes of als je het de eerste paar keer doet met anderen zal je deze niet snel gebruiken, dus voegt dat niks toe. Daarnaast is het duidelijk dat bij drie spelers het spel niet goed tot zijn recht komt, maar bij zes spelers je erg weinig kans maakt om de kaart van jouw voorkeur te scoren. Onze voorkeur is dus vier of vijf mensen om het zo optimaal te houden.

Mind Up! is een lekker vlot en leuk kaartspel waarbij je simpel mee kan doen, maar ook zeer tactisch kan spelen. Want ons betreft zeker een leuk spel om mee te nemen op de camping of voor tussendoor grotere spellen, al komt het niet goed tot z’n recht bij drie of zes spelers.

Mind Up! Foto: Joost Klein Middelink