Cabanga

Cabanga is een leuk en vlot kaartspel al doet het weinig bijzonders. De stijgende spanning tegen het einde van de ronde maakt het vooral interessant om te spelen. Door de flinke dosis geluk maakt iedere speler kans op de overwinning.

Uit de keuken van 999 Games is een nieuw kaartspel gekomen, namelijk Cabanga. In dit spel voor drie tot vijf spelers is het de bedoeling dat je je hand leegspeelt en de andere spelers minpunten geeft. Lees hier in onze review wat we van Cabanga vinden.

Cabanga Foto: Joost Klein Middelink

Een ronde Cabanga start met een viertal maskers met elk twee grijze getallen aan beide kanten, waar tussen een ‘getalruimte’ ontstaat. Een speler kan een kaart op een van de grijze getallen leggen waardoor er een nieuwe ruimte ontstaat. Als de tegenstanders een of meerdere kaarten hebben die in deze ‘getalruimte’ zit (bijvoorbeeld alle getallen tussen acht en dertien), roepen ze “Cabanga!” en dan geven ze deze aan de actieve speler. Deze legt de kaarten af, maar moet dan wel evenveel strafkaarten pakken van de trekstapel.

Op deze manier proberen spelers hun getallen kwijt te raken, maar tegelijkertijd op te letten niet meer kaarten te krijgen van andere spelers. Zodoende loont het om nummers te spelen die dicht bij elkaar liggen om de kans om kaarten te krijgen zo laag mogelijk te houden. Daarbij is er een regel dat als je dezelfde kleur kaart wilt spelen als de vorige speler, je een strafkaart moet pakken. Daardoor moet je ook nog opletten welke kleuren je eerst wilt wegspelen. Toch is het soms veiliger een strafkaartje te pakken dan de kans op veel troep ontvangen van je medespelers.

Cabanga Foto: Joost Klein Middelink

Zelfs als een speler alle kaarten heeft weggespeeld, hoeft de ronde nog niet voorbij te zijn, want het zou zomaar kunnen dat met de laatste actie de andere spelers nog getallen aan de actieve speler geven zodat de ronde nog niet klaar is. Op deze manier stijgt de spanning hoe minder kaarten spelers hebben. Reken jezelf dus niet rijk zodra je de laatste kaart neerlegt, pas als alle overige spelers geen kaarten kunnen geven, win je de ronde.

Is een ronde toch uitgespeeld, is het spel nog niet voorbij, want Cabanga gaat net zo lang door tot een speler achttien minpunten heeft verzameld. Daarna wordt bekeken wie de minste strafpunten heeft gekregen en die speler is de winnaar. Gezien je al je kaarten kwijt kan zijn, maar alsnog de meeste strafpunten kan hebben verzameld, loont het om te kijken of je niet zo snel mogelijk uit kan, maar juist anderen zo veel mogelijk strafpunten kan geven. Door zelf meer kaarten te hebben, kan je ook meer weg geven. Dat is alleen wel risicovol, want het is maar afwachten of de anderen een kaart spelen zodat jij een aantal kan weggeven.

Cabanga Foto: Joost Klein Middelink

Het plezier van Cabanga zit hem vooral in de spanning zodra je een kaart neerlegt en afwachten of de andere spelers je kaarten gaan geven. De ene keer kan het namelijk zijn dat er een enkele kaart jouw kant op komt, maar het kan ook voorkomen dat je er zo vier of vijf krijgt. Zeker richting het einde van een ronde is de kans hoger dat je meer rommel krijgt, doordat je tactische keuzes lager zijn. In het begin kan je immers nog afwegen of je een risico neemt met enkele getallen tussen de twee kaarten of veilig speelt, maar met minder kaartjes word je geforceerd slechte kaarten te spelen. Ondanks dat er qua tactiek weinig zichtbaar is, kan het nog best spannend worden.

Dat is dan ook jammer aan het kaartspel. Doordat een hoop nummers nog in de trekstapel zitten tijdens een potje, komt het vaak voor dat je geen strafkaarten krijgt zodra je een getal speelt met best wel wat ruimte er tussen. Tegelijkertijd kan het zo voorkomen dat je alle kaarten krijgt die tussen twee getallen liggen. Doordat dit elk potje weer volledig variabel is, is het vooral een flinke dosis geluk en weinig tactiek. Dat maakt wel dat iedereen kans heeft om een ronde te winnen.

Uiteindelijk is Cabanga een grappig en vlot kaartspel mede door de spanning na elk kaartje, al doet het niets speciaals. De stijgende spanning tegen het einde van een ronde zorgt ervoor dat het leuk is om te blijven doen, al zit er een enorme dosis geluk aan vast. Zeker omdat een hoop kaarten in de trekstapel liggen, is het vaak afvragen of de getallen aan elkaar gegeven gaan worden, waardoor de kracht van het spel niet optimaal benut wordt. Het is een makkelijk en simpel spel om mee te nemen, maar niet echt verplichte kost voor de spellenkast.