Doorgaan naar artikel
The Rogue Prince of Persia
Joost Klein Middelink
Joost Klein Middelink
Gameredacteur / Bordspellenredactiemanager / Eventmanager
Profiel

Conclusie

The Rogue Prince of Persia lijkt vooralsnog een toffe roguelite-twist op de klassieke serie in handen van een capabele studio. We zijn enorm benieuwd naar de uiteindelijke game.

Tijdens een exclusief preview-evenement van Ubisoft kregen wij een korte introductie van The Rogue Prince of Persia, de nieuwe roguelite-ervaring in het universum van de welbekende prins. De game komt van de studio achter Dead Cells, dus met de roguelite-ervaring zit het wel goed. Daarnaast kregen we ook direct de kans om even kort met de game aan de slag te gaan. Lees hier onze eerste indrukken van deze nieuwe prins.

The Rogue Prince of Persia

Na een verhalende introductie kregen we een korte tutorial waarin we de meest simpele trucjes leerden om direct aan de bak te mogen. De titulaire prins beschikt over de standaard moves die we inmiddels van hem kennen: rennen over muren, aanvallen, ontwijken, klimmen en klauteren, maar daarnaast beschikt hij ook over enkele speciale krachten die je kan upgraden.

Naast de wapens die je vindt gedurende het level, die elk mogelijk varianten zijn van wapens die je al hebt gezien, beschikt de prins ook over allerlei combo’s en aanvallen waarmee je vijanden sneller af kan maken. Deze moves zijn wel vaak gekoppeld aan het wapen dat je draagt, dus ga je voor meer schade, maar met het risico dat je je favoriete aanval kwijtraakt of toch je vertrouwde moves behouden al richten deze minder schade aan? Dit zijn momenten dat Dead Cells toch een beetje door de kiertjes heen lekt. Zodoende voelt de game niet volledig vernieuwend aan, al speelt het geheel wel lekker weg.

The Rogue Prince of Persia

Qua vormgeving speelt de game ook soepeltjes doordat aanvallen duidelijk gecommuniceerd worden zodat je snel kan leren van je fouten. Het sfeertje is weer klassiek zoals de originele Prince of Persia en een stuk minder modern dan The Lost Crown, ook al was dat ook zeker niet verkeerd. Terwijl je soms gestuurd wordt omdat er maar enkele richtingen zijn, ben je wel volledig vrij om te ontdekken wat er verder nog te vinden is. Net als Dead Cells, de bekendste game van de studio achter The Rogue Prince of Persia, zijn er meerdere paden, al zal je ze niet allemaal direct kunnen bewandelen.

Aan het einde van al deze paden zullen ook weer de nodige eindbazen staan die je moet proberen te verslaan. Hierin wordt inspiratie opgedaan uit de verhalen om The Prince of Persia heen en ondanks dat vijanden daarop gebaseerd zijn, is het nog even de vraag hoeveel variatie deze game zal gaan bieden bij volledige release, zeker omdat in onze demo het beperkt bleef tot een level en een handjevol wapens. Geheid dat bij langduriger spelen je veel meer wapens een vaardigheden vrijspeelt en verschillende eindbazen zal trotseren met elk andere tactieken.

Het zag er allemaal gelikt uit in de huidige staat, al waren er soms nog wel kleine framedrops en andere zaken die niet helemaal strak zijn weggewerkt, maar daarom is dit ook nog niet de volledige release. The Rogue Prince of Persia moet op 14 mei op Steam Early Access komen en zal later beschikbaar worden op andere platformen zodra de volledige release live gaat. Ongeacht de huidige staat, zijn wij wel erg benieuwd naar hoe deze game zich verder zal ontwikkelen. Stiekem lijkt het wel erg op Prince of Persia in een Dead Cells-jasje en wat ons betreft is dat zeker niets slechts.