MotoGP 24

MotoGP 24 is weer een verbetering ten opzichte van het vorige deel. Het brengt buiten de Riders Market en straffen voor de tegenstander niet echt vernieuwingen, maar het is wel de beste en mooiste motorracegame van het moment.

MotoGP is in Nederland lang niet zo populair als Formule 1, toch komt er het nodige talent uit ons land. In de klasse onder MotoGP, Moto2, rijden namelijk Bo Bendsneyder en Zonta van den Goorbergh, maar ook in de Moto3 maakt een Nederlander deel uit van het circus, namelijk Collin Veijer. Toch is onze allergrootste link met de koningsklasse van de motorsport een circuit, namelijk het TT Circuit Assen. Al vele jaren komen daar de allergrootste coureurs om hun talenten te laten zien. Wat ook elk jaar verschijnt, is een nieuw deel in de MotoGP-franchise van Milestone. Ook dit jaar zijn wij weer op de digitale motorfiets geklommen om je hieronder te vertellen of MotoGP 24 ons is bevallen.

MotoGP 24 is al jaren een verbeterde versie van de game van het jaar daarvoor en dit deel is geen uitzondering. De carrièremodus voelt min of meer hetzelfde, maar dat bedoelen we positief. Je begint in de Moto3-klasse en werkt jezelf op naar de MotoGP. Als je het goed doet in je eerste seizoen, kun je ervoor kiezen om direct naar de MotoGP te gaan en de Moto2 over te slaan. Toch adviseren wij iedereen om dit niet te doen en eerst een paar seizoenen door te brengen in de lagere klassen, om zo de banen goed te leren kennen.

Ondanks dat er niet veel veranderingen zijn, is de Riders Market wel nieuw. Dit zorgt ervoor dat rijders voor het eerst in de geschiedenis van de franchise van team kunnen wisselen na een seizoen. Dit lijkt vooral bedoeld om het aantrekkelijker te maken om er nog een seizoen aan vast te knopen. Het opvolgende jaar kan het namelijk zo zijn dat je tegenstanders van team zijn gewisseld, waardoor je weer tegen andere rijders moet racen. Het is een leuke toevoeging aan de toch al prima carrièremodus, maar niet meer dan dat.

Het meest belangrijke aspect van een racegame is het racen zelf en net zoals vorig jaar heeft Milestone dit weer perfect voor elkaar. Het is overigens nog steeds net zo pittig als voorgaande jaren, maar je kunt alle hulp aanzetten die je nodig hebt. Wat ook fijn is, is dat je de hulpmiddelen gaandeweg kunt deactiveren. Je kunt de gameplay dus precies aanpassen op de vaardigheden die je op dat moment hebt. Dit maakt het een hele aangename ervaring en het verschilt daarmee met sommige andere games waarbij je vastzit aan de moeilijkheidsgraad die je vooraf hebt gekozen.

Het racen voelt realistisch, tenminste in hoeverre zoiets realistisch kan voelen met een controller. Bij Moto3 heb je niet het idee dat je op een hele krachtige machine zit en kun je het gas opentrekken terwijl je motor nog niet helemaal recht staat. Dit is echter een compleet ander verhaal bij de motoren die je bestuurt bij MotoGP. Zodra je gas geeft, komt de voorkant van je motor een stukje omhoog, net zoals in het echt. Je merkt echt hoe krachtig de machines zijn en hoe moeilijk zoiets te besturen is. Het zal je echt de nodige rondjes kosten om je rempunten te vinden en de bocht perfect aan te snijden, maar het voelt ook heerlijk als je het voor elkaar krijgt.

We hebben hierboven al vermeld dat MotoGP 24 een behoorlijk pittige game is en je zult dan ook de nodige fouten maken, zoals van de baan afgaan of mensen van de baan rijden. Dit resulteert meestal in een straf en dat is niks nieuws. Wat wel nieuw is, is dat de tegenstanders dit jaar ook bestraft worden als ze jou van de sokken rijden en dat is toch wel fijn. Het zorgt ervoor dat het allemaal wat eerlijker aanvoelt en natuurlijk maakt dat het een stuk realistischer.

Als laatste punt willen we nog even het grafische gedeelte aanstippen; wat ziet deze game er prachtig uit! De motor, de rijder en de baan zien er soms bijna fotorealistisch uit. De game is het allermooist als er regen uit de hemel komt vallen. Nu is dit de laatste jaren altijd al een sterk punt geweest van deze serie, maar het wordt gewoon elk jaar beter. Toch kunnen we niet hetzelfde zeggen over de digitale versie van de rijders, die wel wat weghebben van de echte coureurs, maar meer lijken op een goedkope Temu-variant. Het is uiteindelijk niet heel storend, maar toch jammer.

MotoGP 24 is weer een verbeterde versie van het vorige deel, maar daar is niks mis mee want dat deel was al erg goed. Het rijden voelt weer heerlijk aan, moeilijk maar wel bevredigend. De moeilijkheidsgraad kun je helemaal zelf regelen, zodat het toegankelijk is voor een ieder die het wil proberen. De carrièremodus is bijna hetzelfde met hier en daar wat kleine aanpassingen en ook de Riders Market maakt het niet ineens een compleet andere ervaring. Grafisch gezien is het een pareltje en dan vooral in de regen. Het maakt MotoGP 24 een prima game en de beste motorracegame die je op dit moment kunt spelen.

MotoGP 24 is voor deze review gespeeld op Xbox Series X. De game is verder verkrijgbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.