MotoGP 23

MotoGP 23 is perfect voor nieuwkomers en uitdagend voor veteranen. Het biedt genoeg vernieuwingen om het vorige deel om te ruilen voor deze versie.

Sinds de opkomst van Max Verstappen, is bijna heel Nederland Formule 1-fan. Maar ook bij de motorsport op twee wielen doen wij het als Nederlanders niet onaardig. Zo zijn Bo Bendsneyder en Zonta van den Goorbergh actief in de Moto2 en rijdt Collin Veijer sinds dit seizoen mee in het Moto3-kampioenschap. Helaas zullen we nog even moeten wachten voordat er een landgenoot mee gaat doen in de hoogste klasse, de MotoGP. Tot die tijd kunnen we het zelf proberen met MotoGP 23. Wij hebben de nodige rondjes gereden en hieronder kun je lezen hoe dat ons is bevallen.

Milestone werkt al flink wat jaren aan de MotoGP-franchise en eigenlijk is elke game een verbeterde versie van die van het jaar daarvoor. Toch heeft de Italiaanse ontwikkelaar flink wat kleine vernieuwingen doorgevoerd. In principe heeft deze titel weer dezelfde modi als de vorige game, maar mist het zoiets als Nine Season 2009 (verhaalmodus) zoals we dat hebben gezien in MotoGP 22. De carrièremodus heeft daarentegen een oppoetsbeurt gehad en dan hebben we het vooral over het visuele gedeelte. Het ziet er allemaal weer net wat frisser uit en zorgt ervoor dat je echt het gevoel hebt dat je te maken hebt met een nieuwe game.

In de carrièremodus begin je als Moto3-rijder en moet je jezelf omhoog werken naar de MotoGP-klasse. Je beleeft het hele weekend zoals een echte rijder dat ook zou doen. Je neemt deel aan trainingen, kwalificaties en uiteindelijk de hoofdrace. Om het enigszins uitdagend te maken, krijg je voor elke race een doel die je moet voltooien om extra ervaringspunten te verdienen. Zo moet je bijvoorbeeld voor je teamgenoot eindigen. Hierdoor bereik je een hoger level en dat helpt je om sneller op het hoogste niveau te komen. Naast het racen zal je ook bezig moeten gaan met social media en de keuzes die je daar maakt, hebben weer invloed op je positie binnen het team. Het is leuk dat de carrièremodus uit meer bestaat dan alleen maar rondjes rijden, zeker voor nieuwkomers.

Iets waar we in de preview niet helemaal over te spreken waren, was het Neural Aid System, maar nadat we dit wat uitvoeriger hebben kunnen testen, moeten we daarop terugkomen. Het Neural Aid System helpt de speler bij het remmen, gas geven en sturen. Als je dit volledig aanzet, lijkt het net alsof je bijna niks zelf hoeft te doen. Voor iemand die regelmatig racegames speelt, is dit natuurlijk niet heel erg uitdagend. Gelukkig kun je zelf instellen hoeveel hulp je wilt krijgen en hulp gaan de meeste spelers wel nodig hebben. De besturing is namelijk behoorlijk lastig en compleet anders dan die van een auto. Met behulp van het Neural Aid System kun je langzaam steeds beter worden en steeds meer hulpmiddelen uitschakelen. Het is de perfecte manier om steeds beter te worden, zonder de frustraties die je hebt als je op het hoogste niveau speelt, maar gewoon nog niet zo goed bent.

Ook de MotoGP Academy helpt nieuwe spelers enorm. Hierin leer je alle banen, inclusief de nieuwste aanwinsten Buddh International Circuit en Sokol International Racetrack, kennen. Elk circuit wordt verdeeld in verschillende secties en je moet dan binnen een bepaalde tijd de sectie zien te voltooien. Door het op te breken in kleine stukjes, wordt het een stuk makkelijker om de baan te leren kennen. Daarnaast zijn er ook nog medailles te verdienen, wat het ook nog eens extra uitdagend maakt. Milestone heeft er in ieder geval alles aan gedaan om dit deel aantrekkelijk te maken voor nieuwkomers en dat is positief.

Ook op grafisch gebied heeft MotoGP 23 weer een stap gemaakt. Het ziet er erg goed uit en de ontwikkelaars lijken veel aandacht aan rijder en motor te hebben besteed. Ook de introductie van het dynamische weer ziet er heel gaaf uit. Het lijkt er zelfs op dat de game er het best uitziet wanneer de baan nat is. Waarschijnlijk komt het door de reflecties, maar er waren momenten dat wij echt aan het twijfelen waren of we een game aan het spelen waren of de race aan het kijken.

Toch valt er nog wel wat te verbeteren voor de volgende keer, want de tegenstanders zijn enorm agressief en het lijkt er vaak op dat ze geen idee hebben waar jij je op de baan bevindt. Dit zorgde ervoor dat we, ondanks een kwalificering op de eerste rij, na bocht 1 al terug waren gevallen naar plek 12. Natuurlijk zijn MotoGP-rijders geen lieverdjes, maar dit leek ons wat overdreven.

MotoGP 23 biedt een leukere carrièremodus dan vorig jaar, maar dat was ook wel nodig omdat er dit jaar geen alternatief is voor Nine Season 2009. De MotoGP Academy en Neural Aid System zorgen ervoor dat het zelfs toegankelijk is voor iemand die nog nooit een racegame heeft gespeeld, maar aan de andere kant biedt de game ook genoeg uitdaging voor veteranen. Ook grafisch heeft Milestone weer flinke stappen weten te zetten en ziet het er soms prachtig uit. Helemaal perfect is het niet, want de tegenstanders zijn te agressief en lijken jou soms niet eens te zien. Toch is het onderaan de streep de beste MotoGP-game tot nu toe.