Paper Mario: The Thousand Year Door
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Paper Mario: The Thousand Year Door is de beste Paper Mario die wij ooit gespeeld hebben en één van de betere games die de Nintendo Switch kent.

Komende donderdag verschijnt Paper Mario: The Thousand Year Door als remake voor de Nintendo Switch. Alweer bijna twintig jaar geleden (op twee maanden na) verscheen het spel voor de Nintendo GameCube en nog altijd geldt het als een van de beste (en misschien zelfs wel de beste) Paper Mario. Weet een game van twintig jaar oud in een nieuw jasje nog altijd te overtuigen, of zijn de nieuwere games veel leuker? Wij zochten het uit en je leest het in onze review!

Voor we de review beginnen, blikken we eerst nog even terug op de preview, waar we eerder het verhaal al met jullie deelden:

Het verhaal begint met een sprookje over een dorp, waar een zeer bijzondere schat was. Wanneer het dorp volledig afbrandt, verdwijnt deze schat onder zee en vervaagt het verhaal over dit dorp en de schat meer en meer. Wanneer Princess Peach een bezoek brengt aan het stadje dat gebouwd is op de plek waar het dorp ooit stond, krijgt zij het verhaal te horen. Ze stuurt Mario een brief om haar te komen helpen, waarna hij snel afreist om aan het avontuur van Paper Mario: The Thousand Year Door te beginnen.

Ondertussen hebben we tientallen uren in het spel zitten en is het verhaal alleen maar beter geworden. Natuurlijk is en blijft het een Mario-game en is het een spel dat het niet van zijn verhaal moet hebben, maar het is anders dan we gewend zijn en Bowser is niet de grote bozerik waar we op moeten jagen. Sterker nog, Bowser is zelf op avontuur om net als Mario de juweelsterren te vinden. Na ieder hoofstuk sluit je dan ook af met een paar minuten waarin je eerst met Princess Peach en daarna met Bowser speelt.

De gameplay van Paper Mario: The Thousand Year Door is sowieso al leuk en afwisselend te noemen, maar doordat je ook met Peach en Bowser kunt spelen is het nog toffer. Maar het draait natuurlijk om Mario en zijn avontuur. Deze Paper Mario onderscheidt zich ten opzichte van de nieuwere edities door een leveling-systeem toe te gebruiken. Bijvoorbeeld Paper Mario: The Origami King heeft dit niet. De gevechten voelen daar nutteloos omdat je niet beter wordt van de gevechten. Dat is anders in Paper Mario: The Thousand Year Door. Een gevecht met tegenstanders zorgt voor ervaringspunten, waardoor je een hoger level wordt na een bepaald aantal gevechten en dus ook sterker wordt. Dat is een verademing waardoor de gevechten voldoening geven.

Mario is natuurlijk niet alleen. Hij krijgt alles voor elkaar met verschillende buddies die gedurende het verhaal bij hem blijven. Het leuke hieraan is dat deze buddies ook de gameplay verrijken. Je krijgt iedere keer nieuwe vaardigheden en aanvallen die vooral ook puzzel-elementen toevoegen.

Dat is dan ook een onderdeel dat Paper Mario: The Thousand Year Door nog sterker maakt. Het spel kent niet alleen tactische en interessante gevechten, maar vooral ook een toffe gameplay buiten de gevechten. Om verder te komen ga je keer op keer op zoek naar verborgen plekken en manieren om in de volgende ruimte te komen. Dit maakt het spel lekker uitdagend en afwisselend en zorgt er ook voor dat je door wilt blijven spelen. Door de puzzels ontvouwt het verhaal zich ook meer en meer, wat je ook constant geboeid houdt.

Paper Mario: The Thousand Year Door is natuurlijk een spel dat al bestond en de zaken hierboven zijn dan ook niet nieuw. NWTV bestond weliswaar twintig jaar geleden nog niet, maar anders had je vermoedelijk hetzelfde gelezen. Het enige wat we hier nog over willen zeggen is dat het ontzettend knap is hoe goed het nog altijd in elkaar steekt, zonder aanpassingen. Er zijn echter ook zaken die wel nieuw zijn. Natuurlijk springen de graphics het meest in het oog. Het spel heeft een enorme upgrade gehad en dat zie je aan alles. Het is misschien wel één van de best uitziende games voor de Nintendo Switch.

Naast de graphics is ook de soundtrack verbeterd. Verder zijn er wat kleine aanpassingen. Zo is er een plek gekomen in het spel waarvandaan je snel terug kunt gaan naar eerdere levels en is er een manier om snel van buddy te wisselen.

Er valt helemaal niets op of aan te merken op Paper Mario: The Thousand Year Door. Het spel biedt tientallen uren aan zeer vermakelijke gameplay, puzzels en verhaal en zorgt ervoor dat je echt aan het scherm blijft hangen om de volgende stap te zetten. Grafisch is het een topper, maar ook op alle andere punten is dit papieren feestje de must-have van dit moment.