Doorgaan naar artikel
Onze indrukken van het Nintendo Switch 2-evenement en de spellen
Sander Van den Berg
Sander Van den Berg
redacteur games
Profiel

Op vrijdag 9 mei mochten wij bij het Nintendo Switch 2-evenement zijn waarbij de Switch 2 en de verschillende spellen tentoongesteld werden. Dit evenement was in Amsterdam en duurde nog het hele weekend tot en met zondag 11 mei. Het evenement was al snel dik uitverkocht, dus last minute een kaartje kopen zat er helaas niet in. Gelukkig zijn wij er voor je geweest, mocht je buiten de boot gevallen zijn, en hebben we de nieuwste snufjes uitvoerig voor je getest. Zijn het toch alleen maar leuke gimmicks die na een avondje mee pochen bij je vrienden al snel hun glans verliezen, of is het toch meer dan dat?

Bij de entree van het pand werden de gasten onthaald met een warm applaus door de verschillende Nintendo-medewerkers en konden we gelijk aan de slag met een snel potje Mario Kart World. Zogezegd een leuke binnenkomer. Het bleek wel een standaard rondje tegen de CPU te zijn: een keer op een groot tv-scherm en een keer in handheldmodus. Daarna mochten we verder de zaal in.

Switch 2 evenement

Binnen in de grote zaal waren er verschillende opstellingen met de grote en de wat minder grote games. Daarmee bedoelen we dat niet denigrerend, maar meer de 3rd party-spellen. Het lijkt erop dat Nintendo met de Switch 2 meer wil inzetten op games in de bredere zin van het woord, want niet alleen de bekendere Nintendo-titels waren aanwezig, maar ook heel veel van andere studio’s. Zo zagen we stands met onder andere Hogwarts Legacy, Street Fighter 6, Cyberpunk 2077, Civilization VII en Bravely Default: Flying Fairy.

Het is zeker leuk dat daar meer ruimte voor is, maar het mag duidelijk zijn dat men daar niet voor komt. Dat zag je ook aan de belangstelling, de rijen stonden meer bij de spellen van Nintendo zelf. Wij hebben even aandacht besteed aan Cyberpunk 2077 en we moeten zeggen dat, ondanks dat het nog steeds onvergelijkbaar is met een krachtige pc, het er toch best goed uitzag. Zeker in handheldmodus is het fantastisch om een spel van dit formaat te kunnen spelen.

Wij gingen vervolgens snel door naar Donkey Kong: Bananza. Wat een spel is dat zeg. Je hebt een mate van vrijheid die best indrukwekkend te noemen is, zelfs in de demo die wij speelden. Als toeschouwer krijg je al snel het gevoel dat je naar een chaotische bende zit te kijken, maar als je eenmaal zelf speelt, valt dat helemaal weg omdat jij alles onder controle hebt.

Switch 2 evenement

Daarna begon de Grote Hilariteit, want dat is iets waar Nintendo heel erg goed in is. Zij weten wat leuk is. Punt. Dat laten ze dan ook maar al te graag zien in Mario Party JamboreeJamboree TV. We hebben ons kapot gelachen met een viertal minigames, waarbij de muisfunctie van de Joy-Con 2 voor het eerst echt nodig was. Van het stapelen van torens met de meest onmogelijke dingen, tot het zo ver mogelijk laten rijden van opwindbare autootjes. Alles is zo ontworpen dat er echt een flinke dosis geluk bij moet komen kijken om te winnen. En dat is lachen, gieren, brullen.

Dit lollige zette zich nog even voort met een nieuwe sessie Mario Kart World. In het midden van de zaal was een grote opstelling van vierentwintig monitoren en evenveel exemplaren van de Switch 2. Hier konden we een onwijs hectisch, maar zo ontzettend grappig potje Knockout Tour spelen. Met vierentwintig man tegelijk starten en dan net zo lang racen tot er vier man overblijven in een afvalrace. Elke ronde vallen de laatste vier af. Als je dacht dat met twaalf man racen al chaos was … think again. Maar wederom: ondanks alle hectiek was het dubbel genieten geblazen.

Daarna speelden we wat Metroid Prime 4: Beyond. Hier komt de muisfunctie ontzettend goed tot zijn recht. Alhoewel er flinke verbeteringen zijn doorgevoerd in de loop der jaren, blijft het mikken met een muis toch net wat vloeiender. Aanvankelijk waren we wat bezorgd of de Joy-Con 2 op zijn kant wat wiebelig zou zijn, maar die blijkt dus behoorlijk stevig. Zelfs tijdens intense potjes met sujetten die minstens drie keer zo hoog zijn als Samus. Vind je een muis-Joy-Con-combo toch niets? Dan kun je heel simpel de controller optillen en zo verder spelen. Het spel past het gedrag van jouw besturing naadloos aan.

Switch 2 evenement

Ook mochten we even aan de slag met Welcome Tour. Een soort veredelde kijk-eens-wat-ik-allemaal-kan-demo. Daar doen we het wel te kort mee, want eigenlijk is dit spel een verzameling simpele, maar o-zo vermakelijke spellen die ook nog eens en passant de kracht en de snufjes van de Switch 2 lieten zien. Je loopt als klein personage over de Joy-Cons en de Switch die plat op de grond ligt, waarbij je op verschillende plekken dingen om te doen en mensen om mee te praten tegenkomt.

Die dingen om te doen variëren van ‘ontwijk met jouw poppetje zo lang mogelijk alles wat op je afkomt’, tot ‘waar is de bron van de trilling’ en ‘in hoeveel hertz zie jij dit filmpje afspelen’. Het spel zit dus boordevol techdemo’s, quizzen en minigames. Best vermakelijk, maar of het een succes wordt, hangt echt helemaal van het prijskaartje af wat hieraan gaat hangen. Wat ons betreft had dit bij de Switch 2 inbegrepen mogen zitten, maar dat is bij navraag helaas niet het geval.

Als laatste probeerden we nog Drag x Drive. Het rolstoel-basketbalspel dat je kunt vergelijken met Rocket League. Alleen zit je niet in een auto, maar in een rolstoel. De besturing leent zich daar perfect voor. Althans, als het werkt. Een aantal keer merkten we dat we niet naar links draaiden, terwijl we wel die beweging maakten. Ook kwam het gooien niet lekker uit de verf, maar dat kwam omdat de Joy-Cons bedraad vast zaten. Dus dat kunnen we Nintendo zeker niet aanrekenen. Maar toch waren we over dit spel nog het minst te spreken. Het ziet er mooi uit en het idee is zeker origineel, maar of het stand houdt na een paar weken … de tijd zal het leren.

Zo aan het einde van het evenement waren we behoorlijk te spreken over de muisfunctie. De Joy-Con 2 is iets groter en aan de zijkant wat breder, waardoor er genoeg draagvlak ontstaat. Dit heb je dan ook hard nodig bij de betere schietspellen zoals Metroid Prime, maar dat doorstaan de controllers prima en onze zorgen zijn dan ook weg. Aan de kwaliteit van de spellen lag het ook zeker niet en met name de hectische potjes Mario Kart en Jamboree zorgden voor veel speelplezier. Wij zien daarom de toekomst van de Switch 2 dan ook zeer zonnig tegemoet.