
Conclusie
Time Zoo is vooral mooi vormgegeven en speelt prima weg, maar doet niks bijzonders. Helaas komt het concept van tijdreizen ook niet terug tijdens het spelen.In het kaartspel Time Zoo van Nederlandse bodem is het de bedoeling ontsnapte prehistorische wezens te verzamelen in je dierentuin om zo de meeste punten te verdienen en de lievelingsstudent van de professor te worden.

Elke ronde in Time Zoo speelt ongeveer hetzelfde, waarbij je kaarten moet neerleggen om zo de meest gunstige puntenaantallen te kunnen verdienen. De variatie zit vooral in het feit dat elk prehistorisch dier een eigen vaardigheid of bonus heeft waardoor je probeert gunstig te sparen. Je tegenstanders doen dat natuurlijk ook, dus dat maakt het spel complexer.
Zo leveren de mammoeten aan het einde van het spel een flinke bonus op, mocht je zowel het mannetje als vrouwtje hebben verzameld. Je krijgt al helemaal veel punten als je ook nog een of meerdere mammoetjongen hebt verzameld. De rode kaarten, de carnivoren, kunnen weer kaarten bij andere spelers uitroeien en focussen zich vooral op directe acties. De blauwe waterdieren geven je korting op volgende kaarten en dan heb je nog de gele kaarten, die een soort van restcategorie zijn, waarmee je kaarten kan stelen of juist veel punten kan verdienen, mits je genoeg van dezelfde kaarten hebt.

Het spel oogt mooi en ondanks het simpele spelconcept is het nog best complex om goed bij te houden hoe jij je score kunt maximaliseren. Vol voor een kleur gaan loont niet altijd, maar levert wel de meeste punten op. Andere spelers kunnen dit inschatten en voorkomen, dus hoe zorg je ervoor dat je haast onzichtbaar de meeste punten binnenharkt? Wat dat betreft is Time Zoo best een vermakelijk spel, alleen voelt het ook niet echt als iets unieks.
Een nadeel van het kaartspel is dat het thematisch niet helemaal klopt. Volgens het verhaal zijn we tijdreizigers die moeten overleven in de prehistorie door dieren te verzamelen, maar buiten deze informatie zie je deze bizarre twist niet terug in het spel. Er zijn geen vaardigheden, kaartjes of andere onderdelen die refereren naar deze tijdreis, behalve de personages om te herkennen wie welke speler is. Dat is erg jammer, want wij hebben het gevoel dat het spel zich daar had kunnen onderscheiden van vele anderen.

Time Zoo is best vermakelijk voor even, maar het doet weinig anders dan wat we al kennen in bordspellenland. De vormgeving is dan wel grappig en de kaarten werken goed met elkaar en voelen gebalanceerd. Het thema voelt erg onnodig, want er wordt niks gedaan met het feit dat wij tijdreizigers zijn. Een slecht spel is het niet, al zijn er genoeg andere spellen die misschien interessanter zijn.