Doorgaan naar artikel
Lost in Random: The Eternal Die
Lisa Groen
Lisa Groen
Game- en Pokémonredactrice
Profiel

Conclusie

Lost in Random: The Eternal Die brengt een unieke kijk op roguelites doordat het je samen laat werken met willekeur, in plaats van je er tegen te laten vechten. Daarnaast zorgen de interessante thematiek en de sterke grafische stijl en soundtrack voor een uitstekende presentatie.

Roguelikes, en hun jongere zusje roguelites, hebben de wereld overgenomen. Het genre wordt veel gebruikt door kleinere developers, maar weet grootse dingen te bereiken. Zo werd poker-roguelike Balatro afgelopen jaar zelfs genomineerd voor Game of the Year. Iets aan dit genre vol willekeur weet veel gamers uren zoet te houden. In hoeverre draait het echter om willekeur in deze spellen? In onze preview van Lost in Random: The Eternal Die spreken we vol lof over het begin van de roguelite actie-RPG van developer Stormteller Games. Behoudt het spel dit niveau, of laat The Eternal Die uiteindelijk ook steken vallen?

Om even samen te vatten: je speelt als Aleksandra, de oude koningin van Random. Nu is er niks meer over van haar royale verleden, naast de verhalen die verteld worden over haar tirannie. Aleksandra is uit op wraak tegen haar oude compagnon Mare, de magische dobbelsteen die haar heeft verraden. Al snel realiseert ze zich dat ze is opgesloten in een wereld binnenin Mare, zonder zicht op een uitweg. Aleksandra zal zich door de verraderlijke spellen van Mare moeten vechten, om zo te achterhalen hoe ze hem kan verslaan.

Het merendeel van de gameplay van The Eternal Die is in de vorm van een top-down actie-RPG. Top-down houdt hier in dat je van bovenaf naar je personage en de omgeving kijkt. Door de keuze voor top-down is het verrassend makkelijk om het overzicht te behouden, zelfs als je van alle kanten wordt aangevallen. Aleksandra heeft een wapen waarmee ze vecht, evenals haar bevriende dobbelsteen die ze naar vijanden kan gooien. Naarmate je vordert in het spel, speel je meer wapens vrij om je speelstijl aan te passen. Ook kan je, wanneer het toch weer game over is, materialen die je in Mare’s spellen vindt gebruiken om je wapens sterker te maken.

De spellen van Mare vinden plaats in vier werelden, die elk uit een aantal kamers bestaan en afgesloten worden met een groot gevecht. In de kamers kom je vaak monsters tegen, maar ook verschillende kansspelen of schatten om je te helpen. Het ligt misschien voor de hand door de naam van de game, maar kans en willekeur vormen een groot deel van de thematische elementen van The Eternal Die. Het spel maakt gebruik van unieke mechanismen binnen het roguelite-genre, die ook nog eens volledig in thema zijn. Zo zal de schade die jouw gegooide dobbelsteen doet hoger zijn als je een zes gooit, dan bij een één. Ook de kansspelen geven je de keuze om een groot risico te nemen, met grote schatten als je wint. Het is een verfrissende manier van willekeur introduceren, naast de normale schatten die jouw poppetje sterker maken.

De schatten in The Eternal Die zijn relieken, die je als een soort puzzel moet samenvoegen. Door relieken met dezelfde kleuren op een rij te leggen, verhoog je bijvoorbeeld de schade die jouw wapen aanricht. Hiernaast heeft elk reliek een uniek effect. Zo kan een reliek ervoor zorgen dat jouw dobbelsteen de vijanden verbrandt als je een specifiek getal gooit. Veel van deze schatten kunnen bizar goed samenwerken, maar als je pech hebt krijg je net niet die schat die je wilt. Ook hier moeten afwegingen gemaakt worden, want je kan niet oneindig veel schatten bij je dragen. Dit zorgt voor lastige keuzes tussen verschillende relieken en bonussen, wat het spel erg interessant houdt.

Nu klinkt het waarschijnlijk alsof The Eternal Die een spel is dat vooral gebaseerd is op geluk. Thematisch gezien klopt dit ook, aangezien de dobbelstenen en pokerchips je om de oren vliegen. Echter viel het ons enorm op dat vaardigheid meer dan ooit belangrijk is in deze roguelite. Naarmate de uren vorderden, merkten we duidelijk verbetering. Niet alleen omdat we de patronen van de vijanden door hadden, maar juist omdat we leerden om de willekeur van de dobbelsteen in ons voordeel te laten werken. In veel spellen hebben wij het gevoel dat we ondanks de willekeur overwinnen, maar in The Eternal Die win je juist door slim met je geluk om te gaan.

We zouden nog veel langer door kunnen praten over het spel, maar de beste manier om het te begrijpen is door het te ervaren. Lost in Random: The Eternal Die behoort tot een genre dat steeds verzadigder begint te worden, maar weet uit te steken met unieke thematiek, een toffe grafische stijl en een geweldige soundtrack. De game neemt een belangrijk facet van roguelite games, geluk, en geeft er een unieke kijk op. Wij hebben al flink wat uurtjes in de game zitten en verwachten dat er nog genoeg zullen volgen.

Lost in Random: The Eternal Die komt op 17 juni uit voor Playstation, Xbox Series X|S, Nintendo Switch en pc.