preview
Lost in Random: The Eternal Die

Conclusie
The Eternal Die mag dan onze introductie tot de serie zijn... Dat drukt het spelplezier totaal niet. Deze Roguelite Action-RPG klinkt misschien alsof willekeur de overhand heeft, maar niets is minder waar. Het maken van slimme keuzes, op basis van jouw favoriete speelstijl, is vele malen belangrijker dan geluk. The Eternal Die lijkt een verrassend goed verhaal te vertellen, zonder af te doen van de gameplay. Goede actie, leuke verrassingen, en ook nog een interessante wereld? Wij zijn enorm benieuwd!Soms is het wel fijn om geluk en willekeur de schuld te geven, wanneer je voor de zoveelste keer doodgaat in een spel. Aan de naam te zien is er geen betere game voor dan Lost in Random: The Eternal Die. Maar ligt het nou echt aan geluk, of moeten we toch inzien dat het aan ons ligt?
The Eternal Die is een vervolg op het originele Lost in Random, dat werd uitgebracht in 2021. Voor deze preview is The Eternal Die echter onze eerste ervaring met de serie. Dit bleek al snel geen enkel probleem te zijn, aangezien de relevante achtergrondinformatie snel werd samengevat. Het verhaal van The Eternal Die volgt de oude koningin van het koninkrijk Random. Zij heet Aleksandra en heeft een voormalige compagnon, de dobbelsteen Mare. Dobbelstenen in dit universum zijn echter behoorlijk magisch en op de een of andere manier is Aleksandra in een wereld van Mare terechtgekomen. We weten dat Aleksandra als koningin een tiran was en de kracht van Mare gebruikte om oorlog en misère te veroorzaken. Ze wil niets liever dan wraak op Mare en zal dit blijven proberen totdat ze haar doel bereikt. Tijdens haar zoektocht naar Mare wordt ze echter keihard geconfronteerd met haar verleden.

The Eternal Die is een roguelite-game. Dit houdt in dat je steeds opnieuw door een kerker heen probeert te komen op zoek naar Mare. Wanneer je doodgaat, begint het spel echter niet volledig opnieuw. Door het verzamelen van objecten in de kerkers kun je na elke poging meerdere upgrades kopen. Dit systeem is in de eerste stukken die we van de game hebben gespeeld uitgebreid, maar niet overweldigend. Er zijn vier soorten wapens die je kunt vrijspelen, met elk hun eigen bonussen. Daarnaast kun je bijvoorbeeld je maximale hit points, waarmee je een avontuur begint, verhogen.
Een leuke manier waarop ze dit systeem toepassen, is door je te laten kiezen tussen twee bonussen. Wil je liever beginnen met meer hit points, of wil je dat je er meer bij krijgt met speciale items? Het spel laat je goed nadenken over je eigen krachten en verbeterpunten, wat invloed kan hebben op de slimste keuze.

Het merendeel van de tijd zal je echter doorbrengen in één van de “spellen” die Mare voor je heeft gemaakt. De eerste kerker is gebaseerd op het kasteel waar Aleksandra haar jeugd doorbracht. Monsters die lijken op ridders en magiërs vallen je aan in een chaotisch gevecht tot de dood. Elke kamer biedt een gevecht tegen deze monsters, waarna je een beloning krijgt. Hiernaast zijn er ook kamers met kansspelen, herinneringen of andere verrassingen. Er valt genoeg te ontdekken, zelfs al moet je telkens weer opnieuw beginnen. Je ervaring en de bonussen helpen je steeds een beetje verder.
We zouden graag al heel uitgebreid vertellen over The Eternal Die, maar de uitgebreide review moet nog even wachten. Vooralsnog zijn wij erg enthousiast over de game en kunnen we niet wachten tot de release dichterbij komt!
Lost in Random: The Eternal Die komt op 17 juni uit voor Playstation 5, Xbox Series X|S, Nintendo Switch en pc.