Doorgaan naar artikel
Ninja Gaiden: Ragebound
Joost Klein Middelink
Joost Klein Middelink
Gameredacteur / Bordspellenredactiemanager / Eventmanager
Profiel

Conclusie

Ninja Gaiden: Ragebound voelt als een mooie ode aan de klassieke Ninja Gaiden-games en als je in de flow zit is het geweldig. Toch voelt het ergens alsof de game wat diepgang mist.

Van de makers van Blasphemous is nu Ninja Gaiden: Ragebound verschenen: een traditionele hack-and-slash-game in dezelfde stijl als de vroegere Ninja Gaiden-spellen – die in Europa verschenen als Shadow Warriors – waarbij de actie zich afspeelt parallel aan het eerste deel waarbij Ryu in Amerika is.

Ninja Gaiden: Ragebound

Tijdens de game loop je door een level heen en versla je monsters door aan te vallen met je katana. In de lucht kan je een aanval doen waarmee je opnieuw omhoog komt om zo grotere sprongen te kunnen maken. Daarnaast kan je klimmen, ontwijken en over plafonds heen klimmen. Zo voelt het redelijk klassiek aan en speelt het gemakkelijk weg want het is simpel om te leren, maar lastig om een level zonder kleerscheuren door te komen. De grafische stijl voelt alsof het een klassieke game is die opgepoetst is en dat werkt heel goed.

Vrij vroeg in het spel krijg je nieuwe vaardigheden waarmee je een zogenoemde hypercharge krijgt waarmee je grote monsters in een enkele klap kan wegvagen. Deze kan je ook krijgen door het verslaan van specifieke monsters met een aura die – als je ze verslaat – jou nieuwe hypercharge geven, waardoor sommige stukjes in levels aanvoelen als ritmegames vanwege de strakke flow die je hebt waarmee je door de vijanden heen vliegt. De levels timen namelijk de vijanden zo dat je consequent vijanden met aura’s te zien krijgt vlak voor er een groot monster verschijnt.

Weer later krijg je de mogelijkheid om de vaardigheden van een vijandige ninja in te zetten waarmee je afwisselt hoe je hypercharge krijgt en welke vaardigheden je op het juiste moment moet gebruiken. Vanaf dat moment is het duidelijk dat Ninja Gaiden: Ragebound de versnelling inzet en van je verwacht dat je nu inmiddels wel weet hoe de game werkt. Als dat lukt voelt het ook alsof je op de automatische piloot door de levels heen snijdt en dat is ontzettend tof.

Ninja Gaiden: Ragebound

Daarmee word je flink uitgedaagd tijdens de levels om het einde te halen met verschillende trucs, groteske monsters en bazen of pittige platform-gedeeltes. Levels kunnen makkelijk opnieuw gedaan worden om zowel alle verborgen voorwerpen te vinden en een hogere score te bewerkstelligen door uitdagingen te halen. Met de verborgen voorwerpen kan je vaardigheden versterken of nieuwe uitrusting kopen om het jezelf makkelijker of juist moeilijker te maken voor hogere scores.

Dat de game veel voelt als een vloeiend geheel is ook enigszins een nadeel. De levels, hoe lastig ook, zijn vrij kort om juist het herspelen te stimuleren. Daardoor voelt het verhaal soms wat flinterdun omdat het grotendeels draait om de flitsende actie en lijkt een level soms over te zijn zonder dat er echt iets bijzonders is gebeurd of dat het je juist overvalt. Mede doordat je vaak in een mooie trance komt waarmee je door de levels vliegt, zijn deze vaak voorbij voor je er erg in hebt en daarmee is ook het gehele spel vrij snel uitgespeeld. Wij merkten hierdoor dat het verhaal enigszins secundair aanvoelt.

Ninja Gaiden: Ragebound is een toffe game die een ode is aan de vroegere arcade spellen van de serie. Het voelt bijna even pittig als toen en toch uitgebreid en gevarieerd genoeg om te blijven spelen, mede door allerlei mogelijkheden qua vaardigheden, uitrusting en extra zijmissies. Het verhaal lijkt soms niet uit te maken, maar doordat de gameplay zelf strak is en lekker wegspeelt is het toch een leuke game, zeker als je de Ninja Gaiden-serie tof vindt.

Voor deze review is Ninja Gaiden: Ragebound gespeeld op de pc, het spel is ook verkrijgbaar voor Nintendo Switch, PlayStation 5/4 en Xbox Series X|S.