review
King of Tokyo Origins

Conclusie
King of Tokyo Origins is in de kern een prima spel, zeker om bekend te worden met de serie, maar het wordt dermate versimpeld dat we voor de meeste mensen geen reden zien om deze te halen boven de reguliere editie.Uit de keuken van White Goblin Games komt nu ook King of Tokyo Origins, een versimpelde versie van het welbekende bordspel. Wij kregen de kans om met deze nieuwe editie aan de slag te gaan. Lees hier onze review over dit monsterlijke spel voor twee tot vier spelers, dat je in ongeveer een half uurtje speelt.

De King of-reeks bestaat al eventjes en heeft al vele varianten op de markt, zoals King of New York, King of Monster Island en een twee-speler-editie in de vorm van King of Tokyo: Duel. De basis van die spellen zijn enigszins gelijk en dat is niet anders bij King of Tokyo Origins. Je speelt als een monsterlijk wezen, zoals King Kong, een soort Godzilla of andere imposante wezens. Je kunt het spel winnen door tegenstanders uit te schakelen of door de stad waar jullie om strijden te domineren met overwinningspunten. De speler die als eerste aanvalt, staat in het centrum van de stad en de overige monsters bevechten deze om de plek in het centrum, waarmee je overwinningspunten pakt. Je moet voortdurend de risico’s afwegen over hoe lang je in het centrum blijft staan, waardoor deze spellenreeks vaak neerkomt op touwtrekken met spanning.
Spelers kunnen energie sparen waarmee ze krachtkaarten kunnen aanschaffen. Deze leveren vrijwel direct een actie op of iets waarmee je jouw monster kunt versterken, zoals bijvoorbeeld eenmaal schade kunnen weerstaan, extra schade aanrichten of andere bonussen. Op deze manier gaan spelers een intense strijd met elkaar aan, vaak tot aan de dood, voor de punten om te kunnen winnen. Accepteer je nog een ronde klappen waarmee je meer punten pakt, ondanks dat je monster het misschien niet overleeft? Of ga je toch eerst je wonden likken terwijl jij je revanche inplant? Tot zover is deze editie van de reeks niet anders, want dit moet een simpele instapvariant zijn voor nieuwkomers. Daar slaagt het prima in, mede dankzij de heldere uitleg in het instructieboekje.

Tegelijkertijd voelt het daarom ook enorm tekortkomend in vergelijking met alle andere varianten van de spellenserie. Waar bij alle andere edities elk monster unieke vaardigheden krijgt, is dat bij King of Tokyo Origins allemaal uit het raam gegooid. In de andere edities heeft een sterker wezen minder levenspunten in ruil voor meer vechtkracht of meer unieke krachtkaarten, maar bij dit spel heeft elk monster evenveel levensenergie en geen unieke krachtkaarten of andere vaardigheden. Het spel is mechanisch dus gestript tot het uitschakelen van elkaar of winnen met twintig punten. In de kern werkt deze formule nog steeds prima en is het zeker geen slecht spel, maar mede doordat allerlei andere voorgaande edities deze diepgaande extra laag wel hebben, voelt deze editie daarom simpelweg uitgekleed.
King of Tokyo Origins is uiteindelijk dermate versimpeld dat het wat ons betreft ook een beetje de magie van het origineel kwijt is geraakt. De unieke krachtkaarten van de monsters, de complexere tactiek, de opties om het spel met meer spelers te spelen: in deze editie zie je daar niets van terug, waardoor wij eigenlijk geen reden zien om deze versie te halen als je de toffe King of-reeks wilt beleven. Tenzij je het zo laagdrempelig mogelijk wilt maken of behoefte hebt aan een heel simpel potje. Dat maakt dit bordspel wel een mooi instapmodel voor als je bang bent dat anderen het reguliere spel te complex zouden vinden.
In de basis is het zeker geen slecht spel, al zou ons advies zijn om zeker een andere versie te halen.
