Doorgaan naar artikel
Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager
Profiel

Conclusie

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 is voor bijna iedereen een hele goede toevoeging aan de verzameling. Het zijn twee Mario-games die de tand des tijds heel goed hebben doorstaan en qua gameplay nog echt uitblinken. Nintendo vraagt echter voor twee spellen waar amper iets in is toegevoegd, wel te veel geld. Zeker wanneer je slechts één van de twee gaat kopen.

Dit jaar bestaat de besnorde loodgieter Mario veertig jaar en dat is natuurlijk reden voor een feestje. Tijdens een recente Nintendo Direct kondigde Nintendo dan ook de ene na de andere Mario-game aan, waaronder een heruitgave van Super Mario Galaxy en Super Mario Galaxy 2 in een bundel genaamd Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2. Omdat er een echt nieuwe 3D-Mario-game ontbrak, is dit waar we het mee moeten doen en wij hebben beide spellen uitgebreid geprobeerd. Weet Nintendo het wachten op een volledig nieuwe game acceptabeler te maken, of slaat het de plank mis met deze games?

In deze review bespreken we de Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2-bundel en ons oordeel geldt dan ook voor beide games samen. Echter nemen we wel de individuele prijs mee, aangezien veel spelers Super Mario Galaxy al hebben met dank aan Super Mario 3D All Stars, wat vijf jaar geleden verscheen. Onze review van deze game vind je hier.

Super Mario Galaxy en Super Mario Galaxy 2 staan beiden bekend om de unieke gameplay. In plaats van dat je door levels met normale zwaartekracht loopt, ga je van planeet naar planeet en je kan nagenoeg altijd een rondje om zo’n planeet lopen. Dit alles gebeurt natuurlijk wel in de bekende Super Mario-stijl met de vele bekende vrienden en power-ups. Het verhaal van beide spellen is overigens ongeveer gelijk, net als dat van heel veel andere Mario-games. Bowser heeft het namelijk voorzien op de prinses en besluit haar dus (maar weer eens) te ontvoeren. Heel sterk is het verhaal niet, maar dat stoort eigenlijk nooit bij een Mario-game. Gelukkig wordt het wel passend gemaakt bij het ruimtethema.

De gameplay is klassiek, maar ook vernieuwend. Doordat je van planeet naar planeet gaat, vlieg je meer dan eens door de ruimte. Daarnaast bieden de nieuwe power-ups natuurlijk ook andere krachten. Niets hierin is overigens echt nieuw, want de spellen bestaan al heel lang. Wat ook tof is, is dat de zwaartekracht soms omdraait. Dan moet je juist over het plafond lopen, in plaats van over de grond. Voor wie het spel te moeilijk is, is er ook een extra modus toegevoegd die het een stukje makkelijker maakt. Je kunt niet meer in de afgrond vallen en krijgt ook extra levenspunten.

Het is achttien jaar geleden dat Super Mario Galaxy en vijftien jaar geleden dat Super Mario Galaxy 2 verscheen. Het waren games die toen voor de Wii verkrijgbaar waren, dus logischerwijs ook gebruikmaakten van beweging en aanwijsbesturing. Dit waren natuurlijk de grote innovaties van de Wii. In Super Mario 3D All Stars, waar Super Mario Galaxy ook in zat, was misschien juist wel de grootste kritiek die besturing. Alhoewel de game er ook op de Nintendo Switch nog altijd heel goed uitzag, was in 3D All Stars de besturing beperkt. Op televisie kon je gebruikmaken van aanwijsbesturing door je JoyCon of Pro Controller te bewegen, maar in handheld kon dit niet. Hier moest je het scherm aanraken, wat niet goed en zelfs tegenvallend werkt. Bij een console waarbij één van de grootste features hybride gebruik is, was dit een flinke tegenvaller.

Gelukkig heeft Nintendo dit opgelost bij deze nieuwe versie. Het is nu ook mogelijk om je Nintendo Switch of Nintendo Switch 2 te gebruiken om aan te wijzen. En dat is nodig om de in de wereld aanwezige sterrenstukjes makkelijker te krijgen. Alhoewel dit misschien klinkt als een kleine wijziging, is het voor beide spellen een flinke aanpassing. Het speelt namelijk een heel stuk soepeler. Er zijn wel momenten waarop je merkt dat het spel even kwijt is welke kant je op wilt. Dit komt vooral doordat je echt alle kanten op kan op de planeten. Wanneer je dan even stopt en weer verder loopt, herstelt dit zich gelukkig.

Zoals eerder gezegd kunnen beide games grafisch nog goed mee. Natuurlijk zie je verschillen wanneer je ze vergelijkt met Super Mario Odyssey, laat staan met Donkey Kong Bananza. Toch zien ze er gelikt en soepel uit. En zeker in 4K, wanneer je ze via de Nintendo Switch 2 op tv speelt, valt dit op. De spellen hebben, zoals overigens verwacht, ook geen technische problemen zoals vastlopers of framedrops.

Het grootste minpunt vinden we toch de prijs. Er is in Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 eigenlijk niets toegevoegd (op hele kleine dingetjes na) en zijn er vooral kleine optimalisaties geweest die de spellen beter speelbaar maken op de huidige consoles. Toch vraagt Nintendo voor de twee spellen samen zestig euro en los per game zelfs veertig euro. Voor spellen die achttien en vijftien jaar oud zijn is dit echt te veel vinden wij. Het is overigens niet zo dat je er minder plezier door hebt, maar deze prijzen horen alleen bij games waar opnieuw veel werk in is gestopt.

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 waren al twee pareltjes en zijn dat zeker op de Nintendo Switch en de Nintendo Switch 2 weer. Spelers die de games nog niet eerder hebben gedaan krijgen direct twee goede klassiekers. Alles oogt goed, speelt bijna altijd soepel en is vooral ook heel vermakelijk. Alleen de prijs had echt lager mogen liggen, zeker voor de losse versies. Spelers die Super Mario 3D All Stars al hebben moeten nu 40 euro betalen voor Super Mario Galaxy 2 en dat vinden we te veel.