Doorgaan naar artikel
World of Warcraft: Midnight alpha
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

World of Warcract: Midnight lijkt goed voort te bouwen op het voorbereidende werk van The War Within.

In augustus werd, zoals we inmiddels al jaren gewend zijn van Blizzard, de nieuwste uitbreiding voor World of Warcraft aangekondigd met een geweldig filmpje. Ergens begin volgend jaar verwachten we de release van Midnight, maar wij mochten alvast aan de slag gaan met een vroege testversie. Lees hier wat wij vonden van de World of Warcraft: Midnight alpha.

De alpha is in dit geval een écht vroege testversie. Filmpjes in het spel zelf ontbraken nog en in plaats daarvan kreeg je de omschrijving te zien in tekst, maar ook de muziek ontbrak nog en het spel zit vol met bugs. Dat is allemaal niet erg en we schrijven het niet op als klacht, maar geven het aan zodat jullie weten dat we het over een hele vroege versie van de uitbreiding hebben.

Toch wist Midnight in deze staat al indruk te maken. De voornaamste reden is dat The War Within, de huidige uitbreidingveel werk verricht heeft om het verhaal van de zogeheten ‘Worldsoul Saga’, een trilogie die begonnen is met The War Within, in gang te brengen. Midnight lijkt hier volledig gebruik van te maken met personages, omgevingen en verhaallijnen die al even hebben kunnen rijpen.

Daarnaast was het toch een beetje emotioneel om achttien jaar na The Burning Crusade terug te mogen keren naar Eversong Woods, de thuishaven van de Blood Elves. Het hele bos is vernieuwd door het heilige licht van de Sunwell en ziet er op sommige plekken heel anders uit dan je gewend bent. Maar het oppermachtigste gevoel was toch wel om het herbouwde Silvermoon, de hoofdstad, te kunnen ontdekken. De architectuur van de Blood Elves komt hier geweldig tot zijn recht en het is veel groter dan het vroeger was. Door de vernieuwde inrichting kan je nu ook door de stad vliegen. Nadat we de meeste content van de alpha wel hadden doorgespeeld, hebben we rustig een half uur gewoon door de “nieuwe” stad gestruind en gevlogen: heerlijk.

Qua gameplay valt vooral op dat er een hele lading veranderingen zijn doorgevoerd voor alle ‘classes’. In Dragonflight, twee uitbreidingen geleden, kregen we een heel nieuw talent-systeem waarmee je je ‘builds’ aan kon passen en in The War Within werd deze behoorlijk uitgebreid. Alhoewel dit over het algemeen positieve veranderingen zijn geweest, zijn de specifieke details van hoe je bepaalde classes speelt wel een flink rotzooitje geworden. Daarom zijn veel vaardigheden en spreuken nu gestroomlijnd. Sommigen zijn weggehaald, anderen weer aangepast en ook zijn er natuurlijk weer veel nieuwe interacties.

Dit alles moet ervoor zorgen dat elke class en hun specialisaties een meer gefocuste visie hebben door wat van de complexere interacties uit de weg te ruimen. De grote vraag die dan resteert is of er nog wel genoeg diepgang is voor de hardcore spelers die graag uitdaging willen, die een manier willen hebben om zich te onderscheiden van de gemiddelde speler. En dat is een vraag die we op basis van deze alpha nog niet kunnen beantwoorden. Ten eerste omdat de dungeons die in de alpha zitten nog niet zo uitdagend zijn, dat komt allemaal later pas, maar ten tweede kunnen we die vraag ook nog niet beantwoorden omdat er nog héél veel veranderingen gaan komen op het gebied van gameplay voordat Midnight uiteindelijk zal verschijnen. Voor nu is dit dus een kwestie van afwachten.

Een van de grote features om naar uit te kijken is ‘Housing’, oftewel het kunnen kopen, inrichten en verbouwen van je eigen huisje op Azeroth. Dit lijkt een enorm uitgebreide feature te worden en het is er eentje waar ook wij enorm naar uitkijken. Voor de alpha hebben we deze feature niet getest. Dit is vooral omdat het ons een feature lijkt die echt belangrijk is om in de live-omgeving later dit jaar te gaan ervaren. Het lijkt ons een prachtige toevoeging om naast alle andere dingen die je in de wereld doet, je huis te gaan bouwen in een wijk en regelmatig daar dingen aan toe te voegen wanneer je nieuw meubilair, nieuwe stijlen of nieuwe schilderijen vrijspeelt.

De World of Warcraft: Midnight alpha is een klein kijkje op de toekomst van de gigantische MMORPG van Blizzard en het is nog veel te vroeg om een oordeel te vellen. Wat we wel kunnen zeggen, is dat het meer dan genoeg aanleiding is om enorm uit te kijken naar de release!

World of Warcraft: Midnight verschijnt ergens begin 2026 voor pc. De ‘Housing’ feature zal vanaf 2 december (waarschijnlijk 3 december voor Europa) beschikbaar komen in ‘Early Access’ voor mensen die Midnight vooruitbesteld hebben. Wil je zelf ook een kijkje nemen naar wat er allemaal gaat komen in Midnight? Check dan onderstaande video die zojuist is verschenen.