Doorgaan naar artikel
Battlefield 6
Sander Van den Berg
Sander Van den Berg
redacteur games
Profiel

Conclusie

Battlefield 6 is een shooter die onze honger naar ultrarealistische gevechten eindelijk stilt. Het verhaal is, alhoewel niet slecht, inhoudelijk niet over om naar huis te schrijven. Maar zeg nou eerlijk: wie koopt dit spel voor de single player? De multiplayer gaat ons nog lang zoet houden. Ben je klaar met de standaard potjes? Dan is Battlefield Portal er om de levensduur van het spel nog eens dik te verlengen.

Er was al een tijdje een gat: een groot gemis van realistische AAA shooters. Goed, aan de ene kant heb je Rainbow Six, maar dat is een soort turnbased-voor-schietspellen, zeg maar. Net als in bijvoorbeeld Counter Strike speel je rondes. Ga je dood in een ronde? Dan is het wachten tot de volgende. Leuk, maar als je slecht bent ben je meer aan het wachten dan dat je aan het spelen bent. Aan de andere kant heb je grote knallers zoals Call of Duty, maar die vult dat eerdergenoemde gat ook niet. Soms wil je als geharde mariniers spelen, zonder mini-achtbanen op onze wapens en eenhoorns als metgezellen.

Nu klinkt dit bedenkelijk op zijn best, maar er is wat voor te zeggen om in de huid te kruipen van een realistische soldaat met volle bepakking, uitgerust met de nieuwste snufjes en tot de tanden bewapend. Toch? Laat ontwikkelaar Battlefield Studios daar nou met een antwoord op komen: Battlefield 6. Wij zijn, net als vele duizenden anderen, uitgezonden naar de nabije toekomst, waar de NAVO niet meer bestaat, andere organisaties naar de macht grijpen en oorlog een verrijking voor sommigen is. Net echt. We vallen misschien in herhaling, maar is dit spel wel zo “Oorah” als we denken?

Battlefield 6-onthulling

In Battlefield 6 reizen we namelijk naar 2027. Er heerst veel onrust in de wereld en de NAVO bestaat niet meer. Veel landen waren ontevreden met het beleid en stapten uit het verdrag. Door deze zet ontstaat er een leegte waaruit chaos volgt en een nieuw, privaat leger ontstaat: Pax Armata. Deze organisatie is uit op wereldheerschappij. Hier kom jij om de hoek kijken als lid van een elite militaire groep, Dagger 13. Die groep is onderdeel van de US Marine Raiders. Je krijgt niet alleen met de tegenstander Pax Armata te maken, maar ook een handjevol aanhangers van het oude beleid, maar niets is zeker en niemand is te vertrouwen.

Nou, dat leer je wel in de negen missies die je voorgeschoteld krijgt. In ruim zes uur schiet je je een weg door Brooklyn (New York), Gibraltar, de Sahara en Caïro, om maar een paar plekken op te noemen. Al gelijk in het begin spat de actie van je scherm en spring je van datum naar datum en maak je de verschillende koers-veranderende momenten mee. Het is jammer dat de singleplayer-campagne best kort is en het verhaal generiek aanvoelt. Maar eerlijk is eerlijk: wie speelt er nu Battlefield voor het verhaal?

De multiplayer is waar het spel schittert. Dit is zoals we Battlefield van weleer herinneren: groots, meeslepend, gigantisch oorlogstuig, complete chaos en alles wat kapot kan. Echt alles kan kapot. In Battlefield 3 introduceerde de serie ‘Levolution’: grote gebouwen en structuren die in konden storten als aan bepaalde voorwaarden werd voldaan. Nou, niet in Battlefield 6. Het hele sloop-gebeuren is op de schop genomen, gesloopt zeg maar, en tegenwoordig kan alles kapot. Heerlijk én frustrerend. Zit die vervelende sniper op het dak van het gebouw aan de overkant en zie je m net niet? Geen probleem. Dan haal je toch het complete gebouw neer met een welgemikt schot uit je raketwerper? Aan de andere kant: je hebt net een goed verdekt plekje gevonden op het dak van het gebouw, maakt de tegenstander dat ding met de grond gelijk. Kan gewoon.

Battlefield 6

Dit zorgt ervoor dat je nergens veilig bent, maar toch ook goed tegen campers en sluipschutters bestand bent. Een leuke, zeer welkome wisselwerking waarbij de een niet echt een voordeel heeft ten opzichte van de ander. Dat neemt niet weg dat je nog steeds reflexen als een jonge kat moet hebben hoor. Het tempo ligt wederom moordend hoog. De vijand ligt overal op de loer en regelmatig kregen we op onze donder door omtrekkende sujetten met al dan niet groot wapentuig. Battlefield staat bekend om zijn grote mappen en dat is met deze iteratie niet anders. Tactisch gameplay staat wederom hoog in het vaandel en als je een goed team hebt, maakt dat echt verschil.

Battlefield Portal werd voor het eerst geïntroduceerd in Battlefield 2042 en is nu wederom terug. Daar waar 2042 niet zo’n best spel was over het algemeen, hebben we het gevoel dat Portal in dit geval de levensduur flink verhoogd. In de aparte omgeving die als editor dient, kun je naar hartenlust je eigen Battlefield-ervaring maken, waarbij je het zo gek kunt maken als je zelf wilt met zelfgemaakte regels. En je merkt dat de community behoorlijk creatief is. Er zijn al honderden creaties gemaakt, waarbij er zelfs populaire mappen van Call of Duty zijn nagemaakt, zoals de immens veel gespeelde Shipment: die ultrakleine, megapopulaire map met alleen wat schipcontainers.

Battlefield Portal is vooralsnog alleen op pc beschikbaar, maar inventieve spelers hebben al een omweg via Android weten te benutten. De Godot-engine is, schijnbaar, ook op Android af te spelen, dus de Software Development Kit (SDK) van Portal is te downloaden op jouw Android-telefoon. Het kleine scherm is niet ideaal en toetsenbord en muis worden zeker aangeraden, maar het is leuk om te zien dat er iets gevonden is voor mensen zonder pc. Hoe je dit doet, lees je op Reddit.

Battlefield Portal

Helaas blijft zo’n grote productie als dit niet bespaard van bugs. Er is een bug waarbij de cursor linksboven blijft hangen na het configureren van je wapen in een potje. Dit gebeurt constant, want we konden het elke keer reproduceren. Je zit dus in een potje, bent doodgegaan en gaat vervolgens naar het configureren van je wapen. Als je  dan teruggaat naar de kaart om opnieuw te respawnen, dan blijft de cursor linksboven hangen, waardoor de kaart uit het beeld verdwijnt. Je moet dan elke keer helemaal handmatig terugsturen.

Ook gaan ventjes regelmatig door muren heen. Je merkt dit vooral bij heftige explosies. Het lijkt er op dat de engine al dat geweld niet goed aan kan. Dit resulteert soms in grappig momenten, waarbij er tegenstanders onmogelijk hoog wegvliegen. Gelukkig gebeurde dat niet al te vaak en is het niet gamebrekend, maar het is het vernoemen wel waard. Onze verwachting is dat dit soort foutjes in volgende updates wel worden gladgestreken. Dus vooralsnog een dikke “Oorah”!

Battlefield 6 is voor deze review gespeeld op PlayStation 5 en is verder verkrijgbaar voor Xbox Series X|S en pc. Battlefield Portal is alleen beschikbaar op pc.