Doorgaan naar artikel
Keeper
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur
Profiel

Conclusie

Keeper is een hele bijzondere en vooral eigenaardige game die je vooral zelf moet ervaren. De interactie tussen de twee hoofdpersonen zelf en hun omgeving is leuk gedaan en levert vele aandoenlijke momenten op.

Microsoft heeft dit jaar best een uitgebreide line-up. Na onder andere Avowed, Grounded 2 en Doom: The Dark Ages staan er nog een paar games dit jaar op de planning. Een van die spellen is de nieuwe game van Double Fine Productions, Keeper. In dit bijzondere avontuur van een vuurtoren en een zeevogel komen geen enkele dialogen voor. In deze review proberen we daar iets meer over te vertellen, maar we houden het toch vooral oppervlakkig omdat dit een spel is dat je zelf zal moeten ervaren.

Keeper is bedacht door Lee Petty, een Creative Lead bij Double Fine. Gedurende het isolement tijdens de wereldwijde coronapandemie vroeg hij zich af hoe de natuur en het wild zich zou ontwikkelen als de mens er niet meer zou zijn. Het spel speelt zich dan ook af op een eiland waar geen mens meer te bekennen is en draait om een vuurtoren en een zeevogel die door een samenloop van omstandigheden met elkaar in aanraking komen en op avontuur gaan. Er is geen voice-over, geen dialogen en de gehele game draait dan ook om jouw eigen interpretatie van de thema’s die je tegenkomt en de aandoenlijke band tussen de twee metgezellen.

Naast het verkennen van de prachtige omgevingen zal je ook de nodige omgevingspuzzels in Keeper oplossen, die vooral zijn bedoeld om de psychedelische wereld vorm te geven. Ze zijn dus over het algemeen niet heel ingewikkeld en vaak zie je al vrij snel wat de bedoeling is. Bij de puzzels die wat uitgebreider zijn en over een iets groter gebied verspreidt liggen, kan het soms iets lastiger zijn om deze te doorgronden, maar door een beetje rond te bewegen in het gebiedje en dingen uit te proberen kom je al een heel eind.

Om de meeste puzzels op te lossen heb je beide personages nodig. De vuurtoren kan met zijn krachtige lichtstraal dingen laten groeien of exploderen en de zeevogel kan dingen lostrekken of op een hendel zitten om hiermee iets open te maken of te activeren. Gaandeweg het avontuur worden daar nog wat extra elementen aan toegevoegd, maar ook dat laten we verder aan jouw over om te ontdekken.

Keeper is een hele eigenaardige en ook bijzondere game die je echt zelf moet ervaren. De interactie tussen de vuurtoren en zeevogel is leuk gedaan en levert vele aandoenlijke momenten op. Als je een game als Journey geweldig vond, dan zal je dit nieuwe spel van Double Fine ook wel kunnen waarderen.

Voor deze review is Keeper gespeeld op de Xbox Series. Het spel is verkrijgbaar voor Xbox Series X|S en pc.