Assassin’s Creed IV: Black Flag (PS4)
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

PlayStation 4-bezitters die Assassin's Creed IV: Black Flag nog niet in bezit hebben kunnen met een gerust hart het spel kopen. Er wordt goed gebruik gemaakt van de capaciteit van de nieuwe console en zet een prachtig spel neer waarin vele uren in kan worden doorgebracht. Spelers die in het bezit zijn van de PS3 versie kunnen voor een bedrag van zo'n 10 euro een upgrade kopen. Dit extra tientje is het dan ook zeker waard.

Met de komst van een nieuwe console zijn er verschillende spellen die worden uitgebracht op zowel de oude console als de nieuwe. Assassin’s Creed IV: Black Flag is er één van. In een eerdere recensie op NieuwerwetsTV is het spel op de vorige generatie consoles besproken. Nu het spel is uitgebracht voor de nieuwe generaties consoles is natuurlijk de grote vraag of er ook veel is veranderd.

Het verhaal

Om er maar meteen met de deur in huis te vallen: het verhaal is hetzelfde gebleven als de eerder uitgebrachte editie. De speler kruipt in de huid van Edward Kenway, de grootvader van Connor uit Assassin’s Creed III. Edward Kenway is een piraat die destijds is opgeleid door een lid van het sluipmoordenaarsgenootschap. Kenway belandt in een strijd tussen sluipmoordenaars en tempeliers. Het spel start in de 18e eeuw waarin beruchte piraten over de oceanen heersen, zoals Blackbeard en Charles Vane, een gewelddadige periode die ook wel de gouden eeuw van piraten wordt genoemd. Het verhaal is leuk en verfrissend. Het is een compleet ander genre maar bevat nog wel de sluipmoordenaars-elementen uit de andere delen.

Is er veel veranderd?

Met de komst van een nieuwe console wordt er een deur geopend voor ontwikkelaars om hun spellen nóg beter en mooier te maken. Spellen worden op de huidige generatie zo goed als mogelijk is ontwikkeld en verkocht. Daarnaast wordt het spel ook ontwikkeld op de hardware van de nieuwe console waarop veel meer mogelijk is. In grote lijnen zal het spel hetzelfde zijn zoals het verhaal en de missies. Het spel zal voornamelijk verbeterd zijn op grafisch gebied. De grote vraag is of ontwikkelaar Ubisoft dit ook is gelukt? Het antwoord hierop is ja. Ze hebben verschillende aspecten in het spel er stukken beter en realistischer uit laten zien. Dit is één van de redenen waarom spelers wachtten met de aanschaf van het spel tot ze eindelijk die nieuwe console in handen hebben.

[one_half]ac4 2[/one_half][one_half_last]ac4 water[/one_half_last]

De grafische veranderingen vallen direct op wanneer de speler zich op zee bevindt. Het water ziet er stukken realistischer uit en beweegt zoals water hoort te bewegen. Personages zien er perfect getekend uit en het sluipen door struiken laat elk takje los van elkaar bewegen. Al deze vernieuwde elementen bevestigd weer dat er weer meer mogelijk is met de nieuwe generatie consoles. Doordat er op de nieuwe consoles meer mogelijk is heeft Ubisoft ook het het uitzicht weten te verbeteren. Niet alleen ziet alles er mooier uit, maar de speler is ook in staat om verder weg te kijken. Vijandelijke piraten zijn nu in de verte al te zien waarop de speler makkelijker kan anticiperen. Wordt het vluchten, of vechten tot op de dood?

Er zijn in het spel ook verschillende korte filmpjes verwerkt waarin ook te zien is dat er gesleuteld is aan het grafische gedeelte. Personages zijn voorzien van mooie rondingen en gezichtsuitdrukkingen worden goed weergegeven. Het bewegen ziet er erg realistisch uit, waardoor het net lijkt of er naar een film wordt gekeken.

ac4 3