Assassin’s Creed IV: Black Flag
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Ubisoft weet al jaren goede games uit te brengen in de Assassin's Creed-reeks. Ze zijn voorzien van een goed verhaal en staan garant voor vele uren speelplezier. Door de jaren heen zijn verschillende elementen toegevoegd die de game leuk en uitdagend maken. Dit is nu wederom goed gedaan door de speler veel tijd op zee door te laten brengen. Deze toevoeging gooit de serie een beetje om en is daarom verfrissend.

Eindelijk is het zover: het nieuwste deel van Assassin’s Creed is uitgebracht. Black Flag is de toepasselijke naam voor de game waarin piraten centraal staan. De speler zal niet alleen gebouwen in steden beklimmen maar zal ook flink wat tijd op het ruime sop doorbrengen.

Yarrr Matey

In Assassin’s Creed IV: Black Flag kruipt de speler in de huid van Edward Kenway, de grootvader van Connor uit Assassin’s Creed III. Edward Kenway is een piraat die destijds is opgeleid door een lid van het sluipmoordenaarsgenootschap. Kenway belandt in een strijd tussen sluipmoordenaars en tempeliers. Het spel start in de 18e eeuw waarin beruchte piraten over de oceanen heersen, zoals Blackbeard en Charles Vane, een gewelddadige periode die ook wel de gouden eeuw van piraten wordt genoemd. Het verhaal is leuk en verfrissend, het is een compleet ander genre maar bevat nog wel de sluipmoordenaars elementen uit de andere delen.

Schip Ahoy!

Assassin’s Creed IV: Black Flag staat in het teken van piraterij. Schepen bestoken met kanonnen en hun buit stelen is waar een echte piraat voor leeft. In het vorige deel kwam het besturen van een flink schip in een missie al aan bod. Dit aspect is verder doorgetrokken en beter ontwikkeld. Schepen zijn nu volledig te besturen in elke gewenste richting. Deze leuke verandering zorgt ervoor dat de speler niet weer alleen maar over daken rent. Door alle vrijheid kan zelf bepaald worden of je wilt aanmeren op een klein eiland of dat je een vijandelijk schip tot zinken brengt. Dit laatste is makkelijker gezegd dan gedaan: wanneer ook het weer een rol gaat spelen is het ooit knap lastig om het schip op de woeste oceaan te besturen en tegelijkertijd te mikken op de andere schepen. Wanneer er niet goed wordt opgelet is het zomaar mogelijk dat het schip tegen een rots vaart en flinke schade oploopt. Hiermee wordt voorkomen dat de gevechten erg gemakkelijk worden en veel onderdelen worden verzameld.

Er zijn veel bewoonde en onbewoonde eilanden te bezoeken die de speler wel even bezig houden. Van bijvoorbeeld de huiden van dieren kan betere uitrusting gemaakt worden of bijvoorbeeld een extra holster. Elk voorwerp heeft zijn eigen materialen nodig en kan worden verkregen door het juiste dier te villen. Dit is een wrange, maar leuke bezigheid wanneer er even geen zin is in een missie. Toch, wanneer alle zeerotten bij een nieuw avontuur weer uit volle borst piratenliederen zingen, geeft dat het echte piratengevoel.

ac4

Open wereld

De speler kan vrij rondlopen in een grote wereld. Ook het varen over de oceanen laat zien dat het spel een enorme omvang heeft. Havana, Kingston en Nassau zijn de drie hoofdsteden waarin rondgelopen kan worden. Daarbij zijn er meer dan vijftig eilanden die allemaal per schip te benaderen zijn. De ontwikkelaars van Ubisoft hebben er voor gezorgd dat er op elk eiland wel iets te doen is. Zijn er geen missies, dan ligt er wel een schatkist of iets anders. Dit zorgt er voor dat er veel te beleven is buiten het verhaallijn om. Soms gaan er uren spelen voorbij zonder dat er missies zijn geaccepteerd uit het verhaallijn. Een groot pluspunt is dat ondanks de grootte van de wereld er vrijwel geen laadtijden zijn. Er zijn enkel wat laadtijden bij het aanmeren van de hoofdsteden.

Consoles zijn de zwakste schakel

Voor dit spel geldt hetzelfde als bij de meeste andere consolespellen die de laatste tijd zijn uitgebracht: grafisch is er weinig meer te behalen omdat de huidige consoles niet meer toereikend zijn. Het ziet er allemaal prima uit, maar het is niets vernieuwend. Kleine visuele details, zoals een tornado die in de verte aan de horizon verschijnt, zijn wel een visuele verrijking. Bij het naderen van deze tornado valt ook op dat de golven wilder worden en het sturen een stuk lastiger wordt. Voordat de speler het in de gaten heeft bevindt hij zich midden op zee in een zware storm. Dit alles zorgt ook voor een stukje realiteit en geeft het gevoel een echte piraat te zijn. Doordat onder andere het weer een rol speelt wordt het besturen van een schip een stuk moeilijker al is het niet onmogelijk. Ubisoft weet het balans goed te brengen zodat de speler wel degelijk merkt dat hij meer moeite moet doen maar niet na een paar keer proberen de moet opgeeft.

ACIV: Black Flag wordt ook uitgebracht voor de nieuwe generatie consoles. Hierop ziet alles er een stuk beter uit, gezien de consoles veel meer aan kunnen.

[one_half]ac4-2[/one_half][one_half_last]ac4-3[/one_half_last]