Doorgaan naar artikel
Beyoncé – BEYONCÉ
Tim Damen
Tim Damen
Profiel

Uit het niets verscheen het vijfde album van Beyoncé, een gedurfde actie die voor een iTunes-record heeft gezorgd. Het album daarentegen is weinig spectaculair.

De geruchtenmachine stoomde al maanden, maar echt duidelijk is het nooit geworden wanneer Be haar album zou uitbrengen. Afwisselend opgesloten in een studio in New York en tourend door de wereld werkte ze in het geheim aan haar vijfde album. Producers liepen in en uit, de monden stijf op elkaar om lekken te voorkomen. Dat het album ineens de wereld in gebracht werd kwam als complete verrassing. De zangeres heeft geen half werk afgeleverd en naast veertien nieuwe nummers zijn achttien bijbehorende video’s uitgebracht. BEYONCÉ moet een visueel spektakel zijn. Naast de visuele aspecten is Beyoncé explicieter en geeft de fans een breed scala aan muziek: voor elk wat wils en voor elk wat niet wils.

Haar vijfde album is niet te vergelijken met voorganger 4, die veelal leunde op de R&B en soul. BEYONCÉ is veel omvangrijker door de toevoeging van trance-invloeden. Deze zorgen op hun beurt ervoor dat haar stem als een echo klinkt en het album mysterieuzer is, maar het wordt nooit uitbundig gebruikt. De producties, afkomstig van onder andere Timbaland en Boots, zorgen voor een balans tussen het toekomstige R&B-genre en de hedendaagse soul. Evenals Justin Timberlake – die meegeschreven heeft aan het nummer ‘Blow’ – vernieuwt de zangeres in haar genre. Dit kan zonder meer toegeschreven worden aan Timbaland, die ook deels voor Timberlakes successen verantwoordelijk is.

Beyoncé wisselt haar muziek af met zoetsappige nummers en explicietere teksten. Het probleem op het album is echter dat deze wisselingen ervoor zorgen dat er maar weinig grip op het album te verkrijgen valt. Enerzijds is het de voortzetting en verbetering van eerder uitgebrachte muziek, anderzijds krijgen haar fans een nieuwe zangeres te horen. Ze probeert te shockeren met rapnummer ‘***Flawless’ en haar geluk te verkondigen op ‘Pretty Hurts’. Ze is stoer over haar leven met manlief Jay Z op ‘Drunk In Love’ en serieus over hetzelfde onderwerp met Drake op ‘Mine’.

Deze onderwerpen geven wellicht een vertekend beeld over Beyoncé als persoon, en hiervoor is het visuele aspect aan de muziek toegevoegd. Zeventien video’s zetten het verhaal kracht bij, al dan niet in minder positieve zin. ‘Blue’, een samenwerking met haar dochter Blue Ivy, laat je daadwerkelijk genieten van haar geluk als moeder. Terwijl ‘Rocket’ over een lapdance gaat, maar de hele lapdance ontbreekt en wordt vervangen door sensuele beelden. De video’s gaan vooral over een sexy, wonderschone Beyonce en veel minder over de daadwerkelijke boodschap achter het nummer.