Grand Theft Auto 5 PC
Quentin Beglinger
Quentin Beglinger
Gameredacteur

Grand Theft Auto V ziet er heel goed uit op de PC. Het is het zeker waard om dit spel te kopen. De nieuwe radiostations en de Rockstar Editor zijn goede toevoegingen aan de PC-versie en zeker wanneer je hier waarde aan hecht is deze game zeker het overwegen waard. Grand Theft Auto V is nog steeds één van de meest complete spellen.

Opnieuw komen de welbekende personages Trevor, Franklin en Michael terug in Grand Theft Auto V, die ditmaal verschijnt op de PC. In 2013 kwam het spel al uit voor de laatste generatie consoles en in 2014 kwam de versie uit voor de PlayStation 4 en de Xbox One. Met meer visuele verbeteringen en exclusieve functies speciaal voor de PC-versie.

Voor wie niet weet waar Grand Theft Auto 5 over gaat leggen we het kort uit. Het is een verhaal van drie criminelen: Trevor, Franklin en Michael. Michael is een gepensioneerde bankrover en geniet van een luxe leven in het getuigenbeschermingsprogramma van de FIB, maar hij mist de opwinding van zijn oude leven. Franklin is een gangster die een beter leven voor zichzelf wil. Trevor is een losgeslagen drugsdealer. Ze komen elkaar allemaal tegen in GTA 5 en willen maar één ding: geld verdienen. Als speler speel je op verschillende momenten met één van deze personages in de grote openwereld van GTA 5. Daarnaast is er ook nog een onlinegedeelte waarin je kan spelen met een eigen personage. Hierin kan speel je met anderen in en rond de stad Los Santos.

Op het gebied van grafische mogelijkheden is de PC-versie er een stuk op vooruit gegaan tegenover die van de laatste generatie consoles. Waar jij bij consoles niks kon instellen op grafisch gebied kan de speler in deze versie alles van schaduw en kijkafstand tot dichtheid van het verkeer instellen . Dit ziet er fantastisch uit vooral de weersomstandigheden en neonverlichting in het donker zijn indrukwekkend. In principe ziet het spel in zijn geheel er beter uit. Een nadeel hiervan is dat wanneer je echt alles uit de grafische engine van GTA wil halen je wel een grafisch krachtige PC nodig hebt. Persoonlijk heb ik net alles iets boven de aanbevolen systeemeisen. Hiermee kon ik niet alles op ultra instellen, wat ik wel geprobeerd heb. De high-setting waar ik nu op speel doet zeker niet onder aan die van de laatste generatie consoles. Daarnaast zijn de laadtijden ook nog eens een stuk sneller dan die van de consoles. Nu alleen nog een 4K-scherm, want dat is ook iets wat de PC-versie ondersteund.

Nu heb je al dat moois voor elkaar gekregen op je scherm. Misschien wil je dit wel delen met vrienden of de rest van de wereld? Dan heeft de PC-versie nog iets voor je in petto, namelijk de Rockstar Editor. Met deze functie is het mogelijk beelden uit het spel, zowel online als in de singleplayer op te nemen en tot een heuse film te monteren. Doordat je teksten, camerastandpunten, muziek en effecten kan toevoegen kan je een gehele eigen draai geven aan de beelden die je net hebt geschoten. Al is deze tool erg onoverzichtelijk, toch zullen er veel spelers zijn die er met deze opties iets moois kunnen maken. Je hebt hiervoor totaal geen andere programma’s nodig, je kan het zelfs direct naar YouTube uploaden. Laat die eerste ingame-film maar komen. Om je een klein voorproefje te geven zie je hier hoe een speler van een simpele hardloopsessie een adembenemend filmpje maakt, en dit alles met de mogelijkheden van de Rockstar Editor.

Het laatste extraatje wat Rockstar in de PC-versie heeft gestoken zit in de radiostations. Er zijn er namelijk twee toegevoegd. De eerste is een compleet nieuw station genaamd Lab FM. Dit station heeft een 13-tal nieuwe nummers in genres van Hip-Hop, Rock en Dancehall. Het tweede station is Self Radio waarin het mogelijk is om een bepaald aantal mappen op je PC te laten scannen waar je eigen muziek in zit. Dit station gebruikt dan je eigen muziek en zal hier reclame en nieuws aan toevoegen, zodat het net als een echt radio station klinkt.

Meer weten van de vorige versies van GTA 5, dat kan door hier te klikken voor Playstation 3 en de Xbox 360 versie en hier voor de Playstation 4 en de Xbox One.