Sicario

Regisseur Denis Villeneuve toont met de misdaadthriller Sicario wederom aan een meester van het vak te zijn. De samenwerking met cinematograaf Roger Deakins is weer perfect en ook alle acteurs leveren een topprestatie. Twee uur lang zit je op het puntje van je stoel.

Denis Villeneuve verscheen twee jaar geleden plots op onze radar met het sterke Prisoners, een duistere thriller over vermiste kinderen. Een jaar later blies hij ons nogmaals omver met het psychologische Enemy en nu is het aan Villeneuve om het kunstje nogmaals te herhalen. Hij krijgt hierbij wederom hulp van een echte topcast en ook topcinematograaf Roger Deakins (The Shawshank Redemption, Skyfall, Unbroken en veel meer) is weer van de partij. Het is na Prisoners de tweede samenwerking voor het tweetal, dat ook de zware taak op zich heeft genomen om de sci-fi-klassieker Blade Runner een vervolg te gaan geven.

S_D027_07185.NEF

Kate (Emily Blunt) stuit tijdens haar werk bij de anti-ontvoering-eenheid van de FBI op een grote hoeveelheid lichamen. Het blijkt dat de lijken linken aan de Mexicaanse kartelbaas Fausto Alarcon (Julio Cedillo) en zo raakt Kate betrokken bij een grootschalig onderzoek. De operatie wordt geleid door Matt (Josh Brolin) en de mysterieuze Alejandro (Benicio Del Toro). Kate blijkt moeilijk opgewassen tegen de gruwelen van het kartel en heeft het zwaar in het gevaarlijke Mexico. Ondertussen houden Matt en Alejandro haar volkomen in het duister over de precieze plannen en het doel van de operatie. Zoals we in het Nederlands zouden zeggen: Emily Blunt is de sigaar.

Denis Villeneuve levert wederom een prachtige film af, het broeierige Mexico en kille Amerika komen perfect naar voren. Een samenwerking met Deakins staat garant voor geweldige shots en Villeneuve zet deze perfect in om de spanning te verhogen. Een konvooi door Juárez en een tunnelscène vormen de hoogtepunten van de film, al is er sowieso geen saai moment in te bespeuren. De onheilspellende soundtrack van de Ijslander Jóhann Jóhannsonn draagt hier tevens een steentje aan bij en versterkt het al geweldige sounddesign.

S_D038_09911.NEF

Ook het trio Emily Blunt, Benicio Del Toro en Josh Brolin is in topvorm. Blunt toont goed de tol die de situatie van haar personage eist. Haar onwetendheid is een goede manier om de kijker een gevoel van mysterie te geven, maar gaat soms wat irriteren. Het lijkt een gemiste kans dat dit personage niet zo sterk en memorabel is als bijvoorbeeld een Clarice Starling in The Silence of the Lambs. Het is dan ook Benicio Del Toro die de meeste indruk maakt. Het scenario diept Alejandro subtiel uit en Benicio Del Toro maakt hier optimaal gebruik van. Josh Brolin weet van zijn personage een echte leider te maken, die effectief omgaat met de situatie en Kate’s positie. Het is zonder twijfel Brolins sterkste rol sinds No Country For Old Men.

Wat Villeneuve met zijn vervolg op Blade Runner gaat doen is nog even afwachten. Na Prisoners en Enemy geeft Sicario in ieder geval een hoop vertrouwen voor de verdere carrière van de Canadees.