The 5th Wave
Feargal Agard
Feargal Agard

The 5th Wave toont een buitenaardse invasie door middel van vijf desastreuze golven, bestaande uit natuurrampen en pestilenties, die het einde van de wereld zeker stellen. In deze doems-toestand probeert Cassie te overleven. Zij is vastbesloten herenigd te worden met haar broertjes Sam. Zal ze hem ooit weer zien? En zullen de buitenaardse wezens winnen? Spanning, spektakel, drama, durf en lef.

The 5th Wave is nu te koop op Blu-ray en DVD.

The 5th Wave gaat over de zestienjarige Cassie Sullivan (Chloë Grace Moretz) die samen met haar familie een invasie van buitenaardse wezens meemaakt. Deze invasie doet zich voor in verschillende fases/golven. Met de eerste golf valt wereldwijd het elektriciteitsnet uit. De tweede golf brengt op grote schaal natuurrampen teweeg. En de derde golf bestaat uit epidemieën. Cassie, haar vader Oliver (Ron Livingston) en haar broertje Sam (Zackary Arthur) overleven het, maar moeder Lisa (Maggie Siff) overlijdt. Vanaf dan besluit Cassie’s familie het huis te verlaten en in de natuur te overleven. Ze gaan hier in kampen wonen met een grote groep mensen. Tijdens hun verblijf in het kamp worden ze bezocht door het Amerikaanse leger dat aangeeft dat de vierde golf is begonnen. Dit wil zeggen dat de buitenaardse wezens de lichamen van mensen overnemen. Ook geven ze aan dat er zich nog een vijfde en laatste golf voor zal doen, maar hoe de vijfde golf zich zal manifesteren is nog een mysterie. Het leger biedt de mensen aan om op de militaire basis te komen wonen. De jongeren worden alvast met de bus naar de basis gebracht. Cassie mist die bus echter. Doordat er flinke onenigheid ontstaat tussen de mensen en het leger breekt er een gevecht uit, men begint te schieten, en uiteindelijk mondt het uit in een bloedbad. Cassie staat er nu alleen voor. Beide ouders zijn dood, haar broertje verblijft op een basis ver van haar vandaan en ze kan geheel niemand meer vertrouwen. Zal Cassie het overleven in een wereld waar iedereen een buitenaardse wezen zou kunnen zijn? Zal ze ooit haar broertje Sam nog zien? En komen ze op tijd erachter wat de vijfde golf inhoudt? Of is het dan al te laat?

The 5th Wave

The 5th Wave is een science-fiction-thriller geregisseerd door J. Blakeson en geschreven door Susannah Grant, Akiva Goldsman en Jeff Pinkner. Het verhaal is gebaseerd op het gelijknamige boek van Rick Yancey. Het is een volwassenwordingsverhaal in een wereld die een apocalyptische verwoesting tegemoet gaat. Cassie is een jong meisje die naar de middelbare school gaat en net zoals elk meisje verliefd is op een leuke jongen in haar klas. In dit geval is dat Ben Parish/Zombie (Nick Robinson). Het is ook wel fijn om eens zo’n doems-film vanuit een vrouwelijk standpunt te beleven. In het verhaal verandert ze als jong meisje in een soort van ‘Amazone’. Een meid die zich zelf kan verdedigen en anderen te slim af kan zijn. Soms doet zij en ook andere jonge karakters onvoorstelbare acties die niet al te geloofwaardig overkomen. De cast bestaat uit Chloë Grace Moretz (The Equalizer, Dark Places), Nick Robinson (Jurassic World), Ron Livingston (The Conjuring), Maggie Siff (Concussion), Alex Roe (Sniper: Legacy), Maria Bello (Big Driver), Maika Monroe (It Follows, The Guest), Liev Schreiber (Pawn Sacrifice), Zackary Arthur, Tony Revolori (The Grand Budapest Hotel) en Talitha Bateman (The Hive).

The 5th Wave

Het plot van de film heeft een strakke Hollywood structuur dat gepaard gaat met een lekker tempo. Alle gebeurtenissen vinden op de juiste momenten plaats waardoor je aandacht blijft behouden. Toch zijn er hier en daar voorspelbare momenten. Voorspelbaar, omdat die momenten herkenbaar zijn. Aan het begin van de film wordt door middel van een, gelukkig niet al te overheersende, voice-over uitgelegd wat er allemaal is gebeurd. Als je eigenlijk meer een volledige doemsdag verwacht, met veel grote steden die verwoest worden, zal je merken dat daar niet veel van voorkomt. Spektakel is er zeker aanwezig. Je ziet toch wat steden op desastreuze wijze vernietigd worden. En dat zorgt voor de nodige spanning. De film heeft ook wel hele dramatische momenten, maar het is niet per se het geval dat men diep geraakt wordt. De karakters kennen we immers op een wat oppervlakkige manier, het gaat meer om het verhaal dan het binden aan een fictieve karakter. Uiteindelijk eindigt de film op een manier die we vaker hebben gezien, maar om daarachter te komen moet je de film zelf zien. Geen spoilers!

Deze film is een echte aanrader als je van leuke, spannende en grootse Hollywoodfilms houdt. Maar ook als je van invasiefilms met buitenaardse wezens geniet. De film heeft vette special-effects, een aantal onverwachtse momenten en spannende uitdagingen. The 5th Wave is een leuke avontuurlijke film, maar of het recht doet aan het boek is moeilijk te bepalen. Het is misschien geen aanrader aan een publiek met hoge verwachtingen, maar mensen die een spectaculaire invasie willen zien zullen deze film zeker kunnen waarderen.