World of Tanks voor de PlayStation 4
Quentin Beglinger
Quentin Beglinger
Gameredacteur

World of Tanks voor de PlayStation 4 is een leuk spel, maar het duurt even voordat je het onder de knie hebt. Gelukkig is het gratis te spelen, dus kan iedereen er zonder kosten aan beginnen om te kijken of het wat is. Het is vooral een leuk spel om af en toe even een potje te spelen. Om de graphics hoef je het niet te laten, deze zien er namelijk zeker goed uit.

World of Tanks is al een tijdje uit op de PC en kwam daarna ook op de Xbox One. Nu is het spel ook uit voor de PlayStation 4 en daar lees je hier onze recensie van.

World of Tanks biedt goede tankgevechten. Het spel is gratis te spelen met in-game aankopen, wat meestal betekent dat ze proberen om je overal geld afhandig te maken. Gelukkig kunnen de upgrades ook worden gekocht met in-game valuta. Geen pay to win-praktijken, maar gewoon free to play, ieder speelt het spel op zijn eigen manier.

Het spel heeft goede graphics, met omvangrijke slagvelden met tonnen obstakels die voor dekking zorgen voor je tank, met inbegrip van bomen, rotsen, huizen, etc. De physics zijn geweldig, je crasht realistisch met andere tanks en objecten als hekken en bomen zijn omver te rijden. De hindernissen in combinatie met de grote hoeveelheid tanks die het slagveld op kunnen, zorgt keer op keer voor een andere strategie De diversiteit komt niet alleen door de omgeving, maar er is een grote verscheidenheid aan tank-upgrades en de vele verschillende soorten tanks. Een nadeel van de PlayStation 4-versie is dat nog niet alle tanks vrij zijn gegeven zoals in bijvoorbeeld de Xbox One en PC-versies. Elk nadeel heeft zijn voordeel, want hierdoor heb je wel weer de mogelijkheid om eerst de tanks die al wel uit zijn goed te leren kennen. Spelers die nu pas beginnen met World of Tanks, zal dit niks uitmaken, want die zullen eerst het spel moeten leren spelen. Als nieuwe speler zal je de game wat tijd moeten geven. Het spel lijkt simpel, maar om echt verstand van het upgradesysteem en de strategie die hierbij komt kijken te hebben, ben je alweer een aantal dagen verder.

Voordat je met het spel begint, krijg je van World of Tanks eerst een tutorial voorgeschoteld om de basis van het spel te leren.

Dit is een belangrijke toevoeging, want je leert hier basisdingen zoals op welke onderdelen je het beste kan schieten als je een vijandige tank tegenkomt. Tegen de voorkant schieten is meestal niet aangeraden aangezien de bepansering daar beter is dan bijvoorbeeld de achterkant. Wil je dat ze niet meer kunnen bewegen? Probeer dan de rupsbanden te raken, maar hou wel in de gaten dat ze ook elk moment op jou kunnen gaan schieten. Ben je door de tutorial heen, dan begin je met je eerste eigen tanks. Door het tegen andere spelers op te nemen verdien je XP en zilver. Hiermee kan je nieuwe tanks kopen en die tanks upgraden met betere bepantsering of andere kanonnen. Het aantal multiplayer-tankbestuurders gaat tot 15 versus 15 met een minimum van 6 versus 6. Je hebt de mogelijkheid met andere spelers te communiceren, maar uit ervaring blijkt dat het toch leuker is om met een aantal vrienden te spelen, zodat je een goede strategie af kan spreken.