London Has Fallen
Max van der Heijden
Max van der Heijden

London Has Fallen is een leuke actiefilm, die in alle opzichten beter is dan zijn voorganger. Een aanrader voor iedereen die zin heeft in wat hersenloos vermaak.

Februari lijkt wel Gerard Butler-maand, na het saaie en slechte Gods of Egypt is er nu London has Fallen, het vervolg op de kaskraker Olympus has Fallen. Hoewel het zien van die film niet noodzakelijk is om deze te kunnen volgen. En dat is maar goed ook want London Has Fallen blijkt verrassend leuk.

Het verhaal is in veel opzichten de standaard Hollywood actiefilm, inclusief slechte grappen waar je toch om moet lachen. Na de dood van de Britse premier komen alle wereldleiders uit de westerse wereld samen in Londen. Een nachtmerrie voor de betrokken geheime diensten. Mike Banning (Gerard Butler), hoofd-beveiliging van de Amerikaanse President (Aaron Eckhart) maakt zich zorgen. Deze zorg blijkt niet onverantwoord, wanneer Londen prooi valt aan een serie terroristische aanslagen. Banning zal de president veilig thuis te krijgen. En ook zichzelf, thuis wacht namelijk zijn hoogzwangere vrouw. Wat volgt is een spannend spel van kat en muis tussen de terroristen en Banning. Ondertussen wordt er op New Scotland Yard en in het Witte Huis druk overlegd. Deze tweede verhaallijn plaatst de gebeurtenissen goed in context en draagt bij aan het grote verhaal.

London Has Fallen

Een actiefilm zou geen actiefilm zijn zonder grootschalige spektakelscènes, gelukkig zijn er daar meer dan genoeg van. De actiescènes zijn gevarieerd en op momenten zeer gewelddadig. Dit draagt op een aantal manieren bij aan de film. Zo laat het de kijker zien dat het menens is en schetst het het Mike Banning als iemand die alles zal doen om de president te beschermen.

Vanaf het moment dat de actie begint, laat London Has Fallen je niet meer los. Het tempo ligt hoog en de afwisseling van rust en actie creëert ruimte voor de ontwikkeling van de personages en voor de vooruitgang van het verhaal.
De makers nemen nooit teveel hooi op de vork en hierdoor loop je na zo’n 100 minuten tevreden de bioscoop uit. De actie is spectatulair zoals je kunt verwachten. De speciale effecten zien er over het algemeen goed uit; explosies overtuigen en kogels lijken een echte impact te hebben. Ook het geluid is natuurlijk van belang bij dit soort films en bij London Has Fallen is in slaap vallen zowaar onmogelijk.

London Has Fallen

Ook het visuele aspect is top. Zo worden een groot aantal verschillende omgevingen van Londen goed in beeld gebracht. Dit in tegenstelling tot de eerste film, die zich vooral afspeelde in het Witte Huis. Ook de fictieve nieuwsuitzendingen, die regelmatig voorbij komen in de film, zitten goed in elkaar en maken dat de film net weer een klein beetje echter aanvoelt.

Aan alles kun je zien dat de film een groter budget heeft dan zijn voorganger. De actie is gevarieerder en het verhaal is uitgebreider met een tweede verhaallijn die er toe doet. Er zijn meer noemenswaardige personages en hun achtergronden en motivaties krijgen meer aandacht.

De explosies zijn groots, de actie gewelddadig en ietwat overdreven, in alles klinkt London Has Fallen als een standaard Hollywood actiefilm. Het heeft echter ook een aardig verhaal met een interessante conclusie. Een leuk zijplot dat ook de gedeeltes zonder actie het kijken waard maakt. London Has Fallen zal geen prijzen winnen, het zal niet eindigen op de eindejaarlijstjes, maar als jij behoefte hebt aan een leuke film, waarbij het verstand even lekker op nul kan, dan kan ik London Has Fallen zeker aanraden.