Recensie: Querist – Happy Birthday (EP)
Tim Damen
Tim Damen

Rob Nakken is bassist van The Light Parade, maar weet ook solo een verleidelijk geluid neer te zetten. Onder de naam Querist heeft hij een EP uitgebracht die naar zijn zeggen volstaat met dansbare indierock in een electronisch jasje.

Van deze woorden is niks gelogen, want de EP Happy Birthday staat vol met elektronische muziek. Het klinkt door de vele synthesizers als een rommelig samenraapsel van allerlei invloeden, maar is in dit geval wel een positieve puinhoop. Muzikaal gezien is het één en al spektakel dat handig gebruikt maakt van verschillende invloeden zonder hierin te gaan overdrijven. Hierdoor is de muziek op een gebalanceerde manier gecombineerd met de elektronische invloeden.

Track-By-Track

Introducing Querist: Secrets

Happy Birthday opent met een muzikaal hoogstandje, waarin de positieve rommel gelijk bovenkomt. Op zeer gelikte wijze krijgt het nummer een agressieve insteek, maar weet het in verschillende lagen een perfecte balans te vinden. Het nummer temporiseert op natuurlijke wijze en het is een genot om deze verschillende lagen te horen ontwikkelen. Het einde is iets te abrupt, maar heeft charme.

Know When To Let Go (ft. BOB)

Het nummer ‘Know When To Let Go’ is wellicht al eens ten gehore gekomen bij luisteraars van 3FM. Opbouwtechnisch is deze op eenzelfde wijze als het voorgaande, echter dit keer met meer vocalen. Het nummer is ritmisch wezenlijk zwakker en is mede hierdoor niet het sterkste nummer van de EP. Vooral het rare tempo-sprongetje na ongeveer twee minuten draagt hier op negatieve wijze aan bij.

When We Collide

‘When We Collide’ kent een minder agressieve insteek en is melodieus gezien erg aanstekelijk. Het nummer bevat in veel mindere mate het muzikale geweld van zijn voorgangers. ‘When We Collide’ is meer deephouse-georiënteerd met een geweldige gitaarsolo. Het nummer sluit mooi in stijl af, beter dan de andere nummers.

At The Party (ft. BOB)

Disco, groove en soul is wat ‘At The Party’ kenmerkt. De bijdrage van BOB is in dit nummer veel beter dan op ‘Know When To Let Go’. De toevoeging van de saxofoon is op sublieme wijze gedaan en ook hier is een perfecte, gelaagde opbouw toegepast. Dit nummer is kwalitatief hoogwaardig en laat lichtelijk een Daft Punk-sfeertje onstaan.

Old Man’s Ship

Op Old Man’s Ship werken de vele muzikale invloeden voor het eerst in zijn nadeel. Kennen overige  nummers een lekker tempo, weet ‘Old Man’s Ship’ geen rust te vinden. Het opent in een te hoog tempo waardoor een verdere ontwikkeling van het nummer uitblijft. De futuristische insteek door middel van de robotstem past wel in het geheel van het nummer.

The Light Parade – Walk With You (Querist remix)

Het laatste nummer is een remix van ‘Walk With You’, een nummer van The Light Parade. Het origineel is al prachtig door de combinatie van piano, gitaar, goede zang en de toevoeging van een vrouwelijke tweede stem. Het is gewaagd om te sleutelen aan eigen werk, maar het pakt goed uit. Veel elementen vanuit het origineel zijn behouden. De remixvariant is rustig, maar kent een dreigend geluid. Het overtreft het origineel niet, maar is wel een sterk alternatief.

Querist heeft met Happy Birthday een sterke EP op de markt gebracht. Op creatieve wijze is er omgegaan met veel verschillende invloeden. Door de wisselende stijlen is er geen geheel, maar Happy Birthday geeft absoluut een visitekaartje af. De nieuwsgierigheid naar een compleet album met een ‘Querist-identiteit’ is gewekt.