Doorgaan naar artikel
Column: Waarom Reaper of Souls Diablo niet zal redden
Pim van den Berg
Pim van den Berg
Profiel

Blizzard heeft vandaag op gamescom de eerste uitbreiding op Diablo III aangekondigd: Reaper of Souls. Helaas wordt er niets geïmplementeerd wat het minder geslaagde Diablo zal genezen van zijn kwalen.

De presentatie van Reaper of Souls werd voorafgegaan door een cinematische introductie. Na het eind van Diablo III, waar de gelijknamige demoon in het stof beet, lijkt vrede te heersen. Helaas kan de vrede niet voortduren: de Black Soulstone bevat nog steeds een essentie van Diablo, en Tyrael weet niet wat hij ermee aan moet. Alsof hij bij Baals soulstone en Tal Rasha in Diablo 2 zijn les niet geleerd heeft, probeert Tyrael de Black Soulstone diep onder sanctuary te begraven. Plots verschijnt de nieuwe schurk Malthael, een gevallen engel des doods. Het filmpje staat bol van animé-achtige effecten en holle frasen. Een verslagen Tyrael mompelt “Why?”.”No one can stop death”, is het geïnspireerde antwoord van Malthael in de meest afgezaagde spookstem.

Een kleine gameplay-demo liet zien dat Reaper of Souls niet het luie, banale schrijfwerk van zich afschudt waar Diablo III mee kampte. Wanneer een kwaadaardige geest onschuldige mensen omtovert tot ondode zombies, uit de nieuwe Crusader-klasse zoiets als “wat gebeurt er met deze onschuldige mensen?”, alsof de makers ervan uitgaan dat de speler geen zintuigelijke waarnemingen doet.

Maar de vertelling komt op de tweede plaats, na gameplay. Diablo III ging hier, door een overgesimplificeerd gevechtssysteem en een overdadige lootverzadiging, volledig de mist in. Combat draait om het maximaliseren van twee cijfertjes: elke klasse heeft een main stat, die de schade die een personage doet bepaalt, en vitality, die het aantal hit points bepaalt. De rest is overbodig. Vervolgens was het lootsysteem van Diablo III door een veelvoud aan gelijkwaardige items een saai vergelijkingsfestijn waarin de enige afweging om deze twee stats draaiden. Het voorwerp met de hoogste twee cijfertjes mocht blijven, de rest moest één voor één omgesmolten worden tot magische stof waarmee je nog meer willekeurige, zinloze voorwerpen kon smeden. Nog erger was dat de superzeldzame voorwerpen vrijwel nooit voorkwamen, en als dit wel het geval was, ze zodanig weinig indruk maakten op de uitrusting van het personage dat ze na twintig minuten spelen al geen verschil meer maakten.

Reaper of Souls probeert op een paar manieren het lootsysteem nieuw leven in te blazen (“Loot 2.0”, zo werd het aangekondigd). Als eerste wordt de dropfrequentie van normale items flink teruggeschroefd, maar de zeldzaamste zullen vaker droppen. Met een functie genaamd Smart Drop kunnen zeldzame items, op het moment dat ze droppen, stats toebedeeld krijgen die beter bij de speler passen, waardoor ze een groter verschil kunnen maken in de uitrusting. Als tweede is er nieuwe NPC geïntroduceerd, de Mystic genaamd. Deze kan tegen betaling met een functie genaamd ‘enchantment’ één eigenschap van een item willekeurig veranderen. Zo krijgt een voorwerp een extra kans om beter bij de speler te passen. Als laatste wordt het mogelijk om met paragon points de stats van de speler te verdelen naar gelieven. Zo kunnen spelers hun personages bouwen zoals ze dat zelf willen.

Helaas betekenen deze veranderingen niets, als er niets wordt gedaan aan de fundamentele eenvoud van het vechtsysteem zelf. Functies als smart drop en enchantment accommoderen alleen maar aan het verhogen van de twee stats die de speler nodig heeft, de twee simpele cijfertjes die het verschil maken tussen een goed personage en een net iets beter personage. Ze maken het makkelijker om de juiste twee stats te krijgen. En welk nut hebben de paragon points in zo’n systeem? Als de speler alleen, laten we zeggen, strength en vitality nodig heeft, is er dan nog een reden om op iets anders te klikken? Vooralsnog is er niets aangekondigd wat het tegendeel zou bewijzen.

De kinderlijke eenvoud van het vechtsysteem en het stupide verhaal blijven onveranderd. De loot lijkt net zo vergankelijk te zijn als voorheen, met als enige verschil dat er nu minder dropt. Diablo III moest ondanks een zeer goede start al snel aan populariteit inleveren. Reaper of Souls gaat niets doen om de speler weer terug te lokken.