Doorgaan naar artikel
Tales of Xillia
Quentin Beglinger
Quentin Beglinger
Gameredacteur
Profiel

Conclusie

Er zullen tientallen uren in deze game gaan voordat hij uit is gespeeld. De herspeelbaarheid is hoog aangezien de game ook met het tweede karakter gespeeld kan worden en daardoor de speler het verhaal van een andere kant te zien krijgt. Wie niet weg is van een RPG met goede dialogen en een goed verhaal is deze game zeer aan te raden. En dan hebben we het nog niet over de goede actie en diepgaand verhaal wat bij deze game voor uren speel plezier zorgt.

Europa heeft er een tijd op moeten wachten, maar het is nu dan eindelijk zover. Sinds 2011 al in Japan te verkrijgen, maar nu ook aan deze kant van de wereld.Tales of Xillia is alweer de dertiende opvolger in de Tales of… serie. Dit keer volgt de speler Jude Mathis of Milla Maxwell. Tussen deze twee personages kan aan het begin van het spel worden gekozen. In de wereld van Xillia werken mens en spirit samen, maar op een gegeven moment zijn alle spirits verdwenen en is aan de speler de taak uit te vinden hoe dit kan en dit te herstellen. De mensen in deze wereld gaan uit van de bescherming van deze spirits en zonder hen kunnen ze niks beginnen. Milla Maxwell, die zelf een aantal spirits toch haar beschikking heeft, verliest ze ook waardoor het vooral voor haar de taak van het vinden van deze spirits bovenaan staat.

Het spel is volledig in anime-stijl, dat geldt dus ook voor bijvoorbeeld de gesprekken. Daarnaast zijn de personages goed ingesproken en is er niet het idee dat dit even snel gedaan is. Er zit veel dialoog in het spel. Naast de standaard personages met wie er gesproken kan worden, zitten er ook veel extra stukjes verhaal in door met bijvoorbeeld mensen die door de stad lopen te praten. Hierdoor komt de speler meer in het verhaal wat het spel alleen maar ten goede doet.

De gevechten in Tales of Xillia zijn uitgevoerd in realtime turn-based. Dit wil zeggen dat de speler vrij is om rond te lopen in een kleine cirkel om de vijand heen en hem strategisch met een aantal aanvallen tegen de grond te krijgen. De aanvallen- en verdedigingen zien er grafisch goed uit en verbazen bij elke aanval weer. Wanneer het team van de speler groter wordt is het wel slim om tactisch te werk te gaan en van te voren de teamleden goed in te stellen over hoe ze reageren in een gevecht. Soms gaan de gevechten zo snel dat de speler op een gegeven moment uitkomt bij een (mini)baas die heel moeilijk te verslaan is. Daarom is het raadzaam om soms even een tijdje te grinden en het level en tactieken van de personages op een hoger niveau te brengen. Zo is het mogelijk om meer vaardigheden vrij te spelen in een groot uitziend web wat staat voor het levelsysteem waarmee Xillia werkt. Hierin komt de speler bij krachtigere en grotere aanvallen om de vijanden een kopje kleiner te maken.