Doorgaan naar artikel
Recensie: F1 2013
Dirk H. Wolthuis
Dirk H. Wolthuis
Profiel

Conclusie

F1 2013 polijst de sterke basis van de vorige games. Er zitten echter geen toevoegingen bij die direct zullen opvallen en op grafisch gebied voelt het spel achterhaald. Desalniettemin levert Codemasters een solide spel, dat geheel naar eigen wens af te stellen is op de speler. Voor een echte revolutie in de F1-reeks zullen we helaas moeten wachten tot de volgende generatie consoles, maar totdat deze beschikbaar zijn biedt F1 2013 genoeg uitdaging.

Codemaster is de uitgever en ontwikkelaar achter de jaarlijkse Formule 1-games, die in tegenstelling tot andere sportspellen niet aan het begin van het desbetreffende seizoen verschijnen. Dit geeft het bedrijf de kans om bolides zo precies mogelijk na te bouwen in de virtuele wereld. In de vorige versie heeft de ontwikkelaar geprobeerd het instapniveau te verlagen en daarnaast het realisme te perfectioneren. Ondanks de toevoeging van de nieuwe ‘F1 Classics’-modus lijkt de 2013-versie meer van hetzelfde.

Klassieke races, agressieve tegenstanders

Spelers kunnen zoals in de voorgaande delen aan de slag met veel verschillende spelmogelijkheden. Zo kan er een carrière begonnen worden en kan er in dit deel voor het eerst met klassieke bolides geracet worden op nostalgische banen. Hoewel de F1-auto’s in de laatstgenoemde modus merkbaar verschillen met de 2013 tegenhangers, verandert F1 Classics fundamenteel niet en speelt het volledig in op de nostalgie van ‘oudere’ spelers. Dit zal hierdoor voor veel fanaten een toevoeging zijn van klein belang.

[one_half]
F1 2013

[/one_half]
[one_half_last]
F1 2013
[/one_half_last]

Een toevoeging van groter belang komt aan het begin van het spel aanbod. De zogenaamde ‘Young Drivers Test’ is uitgebreid zodat spelers met minder ervaring bijgespijkerd worden. Dit is een zeer waardevolle toevoeging die, samen met een extra moeilijkheidsgraad voor tegenstanders, de balans veel beter maakt in vergelijking met de vorige games. Dat is overigens niet het enige dat aan de tegenstanders veranderd is: deze zullen veel agressiever rijden dan voorheen. Dit levert meer dynamische races op met meer inhaalacties en ongelukken die het spel een stuk interessanter maken.

Realistischer in ieder opzicht

Naast de bovenstaande veranderingen zijn er nog twee verbeteringen te vinden in F1 2013. De manier waarop banden slijten is realistischer geworden. In het huidige seizoen van Formule 1 is bandenslijtage misschien wel de grootste vijand van de 23 coureurs. Niet voor Vettel overigens, hij heeft zichzelf al kampioen mogen kronen. In het spel is het daarom zeer belangrijk hoe de auto is afgesteld en is de tactiek van de bestuurder veel belangrijker geworden. Dit geeft het spel een diepere laag en loont het soms om rustiger te rijden om zo banden te sparen. Naast de realistischere bandenslijtage kunnen spelers in deze versie van F1 een sessie halverwege opslaan. Zodoende wordt het voor vele makkelijker om races van 50 of 100 procent te spelen. Deze kleine toevoeging komt het spel ontzettend ten goede. De onlinemodus is exact wat men verwacht, spelers kunnen met zijn zestienen aan de slag in verschillende races. Toch blijkt het de grootste uitdaging om kundige en serieuze spelers bij elkaar te vinden en bederft dat vaak de pret.

[one_half]
F1 2013

[/one_half]
[one_half_last]
F1 2013
[/one_half_last]

Grafisch een anticlimax

Uit een interview met de ontwikkelaars van F1 2013 bleek dat deze game niet zal verschijnen op de Xbox One en PlayStation 4. Dat is zeer teleurstellend, aangezien F1 2013 grafisch zoveel meer kan zijn dan het nu is. Schade in het spel heeft invloed voor de coureur, maar is grafisch nauwelijks aanwezig. De bolides kunnen enkel de voorvleugel verliezen en, met grote uitzondering, een wiel. De botsingen zijn een ware anti-climax. Op andere gebieden ziet het spel er goed uit, vooral wanneer er in de regen wordt gereden, maar het is niet spectaculair.