Batman: Arkham Origins
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Batman: Arkham Origins is een spel dat een speler uren zoet kan houden. Is het niet voor het verhaal dan zijn er genoeg extra opdrachten te doen en leuke onderdelen te vinden. Er zijn leuke elementen toegevoegd aan het spel om het leuk uitdagend te maken. Het is echter jammer dat het te weinig terug te vinden is in het spel. Hopelijk wordt hier bij de volgende Batman meer rekening mee gehouden. Warner Bros. Montreal is erin geslaagd een goede game te ontwikkelen, maar niet goed genoeg om de eerdere delen te overtreffen.

Batman: Arkham Origins is de derde game in de Arkham-reeks, maar speelt zich af vóór Batman: Arkham Asylum en Batman: Arkham City. De laatste twee genoemde spellen zijn ontwikkeld door de Britse studio Rocksteady. Echter is Batman: Arkham Origins ontwikkeld door Warner Bros. Montreal. Weten zij een net zo’n goede game te scheppen als de twee andere delen?

Het verhaal in korte lijnen

Zoals de naam doet vermoeden gaat Arkham Origins terug in de tijd naar het begin van de carrière van Batman als misdaadbestrijder. Al gauw wordt duidelijk dat de criminelen in Arkham City niet blij zijn met de aanwezigheid van Batman. Maffiabaas Black Mask stuurt op kerstavond de acht meest gevreesde huurmoordenaars op pad om Batman van het leven te beroven. Voor degene die dit voor elkaar krijgt ontvangt een bedrag van maar liefst 50 miljoen dollar. Alsof de misdaadbestrijder hier nog niet zijn handen aan vol heeft zijn er ook nog andere topcriminelen, zoals The Penguin, die Batman liever kwijt dan rijk zijn.

Het spel mag dan wel door een andere studio zijn ontwikkeld, maar heeft erg veel weg van de eerdere delen. Het vechtsysteem en het vliegen zijn hetzelfde gebleven, maar Warner Bros. Montreal heeft wel wat extra’s toegevoegd aan de game. Dit is ook wel noodzakelijk om het spel wederom aantrekkelijk te maken voor de spelers, wat ook gelukt is. Gezien het verhaal zich afspeelt in de lentejaren van Batman, passeren bekende en onbekende personages de revue, die later vijanden worden of juiste bevriend raken. Uiteraard komt ook de Joker in beeld om het leven van Batman zuur te maken.

Net als in de eerdere delen neemt Batman het tegen de criminelen op met zijn vuisten. Tevens kan hij zijn speeltjes gebruiken om bijvoorbeeld vijanden tijdelijk uit te schakelen. Bij juist gebruik wordt het voor de speler makkelijker om ongezien één of meerdere tegenstanders uit te schakelen. Wat opvalt is dat Batman al redelijk wat speeltjes tot zijn beschikking heeft. Er komen gaandeweg uiteraard nog veel speeltjes bij en daarbij kunnen ze ook allemaal opgewaardeerd worden. Er zijn ook wat nieuwe hebbedingetjes toegevoegd aan de riem van Batman. Zo is er de remote claw, waarmee een staalkabel gespannen kan worden tussen twee verschillende punten. Er zijn helaas weinig momenten in het spel verwerkt waarbij het te gebruiken is.

De concussion detonator is daarentegen vaker te gebruiken en komt ook vaak van pas. Dit nieuwe speeltje kan in een grote groep vijanden geworpen worden waarna ze bij ontploffing allemaal even de weg kwijt zijn. Het is een leuke toevoeging, maar misschien ook wel een beetje té krachtig. Het vechten met grotere groepen wordt hierdoor erg gemakkelijk en neemt het spannende weg uit de gevechten. Naarmate het spel vordert zal Batman ook beschikken over elektrische handschoenen waarmee hij zijn tegenstanders elektrische schokken geeft. Deze handschoenen komen vooral van pas bij de grote baasgevechten gezien ze redelijk wat schade aanrichten. Gelukkig is het wel zo gemaakt dat de batterij van de handschoenen ook leegraakt, om het niet al te makkelijk te maken.

batman-arkham-origins1

Batman in CSI

Los van nieuwe speeltjes is er ook een nieuw element aan het spel toegevoegd. Batman is in staat om een plaats delict te onderzoeken en kan beetje bij beetje een reconstructie maken van een misdrijf. Door het scannen van de omgeving kunnen bijvoorbeeld vingerafdrukken worden gevonden, waardoor een mogelijke dader kan worden achterhaald. Hoe meer er wordt verzameld hoe duidelijker het misdrijf kan worden weergegeven. Batman is zelfs in staat door met zijn superieure technologie voor- en achteruit te spoelen om zo meer duidelijkheid te krijgen. Het is een erg leuke toevoeging in het spel. Het is echter jammer dat net als bij de remote claw er weinig momenten zijn in het spel waarbij Batman de detective kan uithangen. Het zou leuker zijn geweest als hier meer van was verwerkt in het spel, gezien het voor wat verandering zorgt en de speler dan even niet bezig is met het knokken met criminelen.

[one_half]batman-arkham-origins2[/one_half][one_half_last]batman-arkham-origins3[/one_half_last]

Vertrouwde gameplay

Los van het verhaal en wat vernieuwingen lijkt, Arkham Origins erg veel op Batman: Arkham City. Lange afstanden afdalen met behulp van de cape en batclaw blijft een leuke bezigheid. Het geeft de speler een mooie kijk op het altijd duistere en gevaarlijke Gotham City. In gevechten draait het voornamelijk om aanvallen en tegenaanvallen. De tegenaanvallen zijn minstens zo belangrijk als de aanvallen om zo lang mogelijk in leven te blijven. Een op tijd geplaatste druk op de knop zorgt ervoor dat Batman grote groepen vijanden in een handomdraai verslaat. Bij baasgevechten wordt er veel gebruik gemaakt van momenten waarop de speler op het juiste moment een knop moet indrukken. Dit is erg jammer omdat dit het spel min of meer onderbreekt wanneer de speler lekker op dreef is met het in elkaar beuken van bijvoorbeeld Deathstroke.