Metal Gear Solid V: Ground Zeroes (PS4)
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Al vanaf de eerste seconde dien je op je hoede te zijn en moet goed na te denken over wat je wil doen, want een gehaaste keuze kan tot een drama uitlopen. In Metal Gear Solid V: Ground Zeroes bepaalt de speler hoe die het wil aanpakken en krijgt daarbij enorm veel vrijheid. Ground Zeroes ziet er gelikt uit en is goed uitgewerkt. Helaas is het spel voorzien van maar één hoofdmissie en is het erg snel uitgespeeld. Zelfs de verlaagde prijs van 30 euro is misschien aan de hoge kant. Daarentegen heeft de speler de mogelijkheid om het spel op verschillende manieren te spelen zodat hij stiekem toch wat tijd kan doorbrengen met Naked Snake.

Een tijd lang werd er veel gespeculeerd over wat Metal Gear Solid V: Ground Zeroes is. Is het een volledige game of is het een veredelde demo? Het laatste lijkt er echter het meeste op. Ground Zeroes is een proloog op Metal Gear Solid V: The Phantom Pain welke voorlopig nog niet verschijnt. Tot die tijd zullen we het met Ground Zeroes moeten doen.

De speler kruipt in de huid van Naked Snake, ook wel Big Boss genoemd. Snake heeft Militaires Sans Frontières (MSF) opgericht, een geheim leger waarvan twee leden gevangen genomen zijn. Ricardo Valenciano Libre, oftewel Chico, een jonge vrijwilliger in MSF en Paz Ortega Andrade een dubbelagent die onder andere Snake verraden heeft, zijn onderdeel van deze reddingsmissie. Snake staat er compleet alleen voor, maar zal er toch voor moeten zorgen dat beiden heelhuids bij thuisbasis Mother Base aankomen.

Vrijheid

Een eigen keuze

Ground Zeroes is, om maar gelijk met de deur in huis te vallen, anders dan voorgaande delen. De speler bepaalt nu geheel zelf welke richting en welk deel van de missie eerst wordt gedaan. Ga je eerst voor de jonge Chico in het gevangenenkamp of ga je voor Paz in het goedbeveiligde pand? Deze keuze is geheel aan de speler zelf. Doordat de missie op meerdere manieren te voltooien is nodigt het de speler ook uit om vaker opnieuw te spelen en beter te doen dan de eerste pogingen. Daarnaast kun je naast de hoofddoelen ook extra punten verdienen door bijvoorbeeld de overige gevangenen ook te bevrijden. Deze vrijheid is erg uitdagend omdat het spel zo wat moeilijker wordt. Je bevindt je in één groot militaire omgeving en daar bevinden zich de doelstellingen uit je missie. Je wordt niet gestuurd door middel van controlepunten of iets dergelijks en dit maakt het juist moeilijker. De speler zal zelf op zoek moeten naar aanwijzingen.

Snake

Sluipen, overmeesteren of moorden

Snake wordt er niet jonger op en is een ouwe rot in het vak. Dit maakt hem niet minder gevaarlijk: door al zijn jaren ervaring voelt hij zich in situaties als deze als een vis in het water. De kunst is uiteraard om zonder een alarm af te laten gaan de missie te voltooien. Dit is vaak te mooi om waar te zijn, althans, als je het voor de eerste keer speelt. Er zijn veel elementen waarbij je rekening moet houden. Denk je alle patrouillerende militairen gezien te hebben, vergeet je die ene met die grote zoeklamp in een uitkijktoren. Een donkere schuilplek wordt bij bliksem ineens goed zichtbaar en ook beveiligingscamera’s worden vaak over het hoofd gezien. Snake kan op allerlei manieren worden betrapt wat er juist voor zorgt dat de speler op de hoede blijft en bij elke actie wel twee keer nadenkt voordat hij hem uitvoert.

Wanneer de missie voltooid is, wordt deze beoordeeld. Een vermoorde soldaat staat garant voor minpunten en het bevrijden van de overige gevangenen levert juist bonuspunten op. Onderaan de streep staat je beoordeling en hieraan kan gesleuteld worden door de missie opnieuw te spelen maar dan anders aan te pakken. Bijvoorbeeld meer soldaten bewusteloos slaan in plaats van te doden. Hoewel Snake dit het liefst zou doen ontkomt hij er ooit niet aan, want in zijn wereld is het doden of gedood worden.

mgs5

Paradepaardje

Laat zien waar de huidige generatie toe in staat is

Veel ontwikkelaars hebben gewacht op een nieuwe generatie consoles waarop zij hun nieuwe games konden ontwikkelen. Grenzen worden verlegd en er is meer mogelijk. Dit is bij Metal Gear Solid V: Ground Zeroes ook duidelijk merkbaar. Grafisch ziet alles er top uit en ziet er goed geanimeerd uit. Er wordt goed gebruik gemaakt van lichteffecten. Dit is duidelijk merkbaar wanneer de soldaten door de stromende regen lopen en het licht van de schijnwerpers op hun regencape reflecteert. Alles is tot in de kleinste details verwerkt: gezichtsuitdrukkingen die levensecht lijken wat de emoties echt overbrengt. Wat opvalt, wanneer je bijvoorbeeld op de helikopter staat te wachten, is dat de kijkafstand erg groot is. In de verte zijn alleen wat lampjes te zien, wat na even wachten duidelijk herkenbaar wordt als een helikopter. Door elementen in het spel kan dit zicht ook worden belemmerd, bijvoorbeeld wanneer er een schijnwerper in jouw richting schijnt. Hier is goed over nagedacht en neemt wat extra spanning met zich mee, wanneer je achter een muurtje schuilt en wacht op het moment om iemand in de houdgreep te nemen.

MGS-5-feat  mgs5.1364418049