Recensie: NASCAR 14
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

NASCAR is één van de verschillende vertakkingen van de racesport. In Nederland is NASCAR niet zo bekend; in de Vernigde Staten is het des te bekender. Het is ook niet gek, gezien NASCAR ook in Amerika is opgestart. Coureurs in verbouwde auto’s racen tegen elkaar op een veelal ovaal NASCAR-circuit.

NASCAR

Start de motoren

NASCAR staat voor ‘National Association for Stock Car Auto Racing’ en is sinds 1949 echt actief op racegebied. Met kleurrijke en bestickerde stockcars racen coureurs op voornamelijk ovale circuits voor het kampioenschap. De stockcar is een benaming voor het soort auto dat gebruikt wordt bij de NASCAR. De auto moet aan een aantal eisen voldoen, waaronder dat de motor voorin is gebouwd en dat hij moet zijn voorzien van achterwielaandrijving. Daarnaast moet hij zijn voorzien van een handmatige versnellingsbak, 865PK en nog vele andere specificaties. Goed ingepakt in een ‘veilige’ kooiconstructie scheuren coureurs met hoge snelheid over de baan en willen hierbij elkaar nog weleens raken en zorgt dus voor flink wat spektakel.

Racen

In verschillende modi

In NASCAR 14, is net als in heel veel andere racegames, een aantal verschillende modi. Zo is er de mogelijkheid om een losse race te rijden, of een online wedstrijd, maar de belangrijkste modus is toch wel de carrièremodus. Hierin is het de bedoeling dat de speler als beginneling start en zich naar de top van de NASCAR werkt. Gaandeweg zul je ook meer rijervaring op doen en dit zul je ook nodig hebben, naarmate de tegenstanders steeds beter worden. Gezien dit de belangrijkste modus in deze game is, zal deze ook goed in elkaar moeten steken om de game een succes te maken. Helaas zijn er toch wel wat aandachtspunten: zo wordt er vrij weinig uitleg gegeven over hetgeen wat gedaan moet worden. Een aantal dingen zijn vanzelfsprekend: aan het begin van de game dien je een profiel in te vullen van jouw coureur, maar zodra de carrièremodus is gestart, word je in het diepe gegooid.

Via de agenda worden de races gepland en wordt de speler de mogelijkheid geboden om hier nog wat in aan te passen. Er zijn verschillende instellingen die naar wens aangepast kunnen worden, zoals het niveau van de tegenstanders en de lengte (het aantal rondes) van de race. Dit zal vooral in het begin wel van pas komen om zo meer te wennen aan de besturing en biedt je een kans om als eerste te eindigen gezien het een vrij pittige game is. Naarmate je carrière vordert bezoek je de originele racebanen en race je tegen de legendes van de NASCAR. Het is overigens wel goed merkbaar dat de game een stuk interessanter is wanneer je een beetje in de NASCAR-wereld leeft. Het zal anders snel gaan vervelen om keer op keer simpelweg wat rondjes te rijden zonder te weten tegen wie je rijdt.

nascar 14

Gameplay

Weinig uitdaging

Ontwikkelaar Deep Silver heeft geprobeerd een zo realistisch mogelijke race-game proberen te maken. Hun doel was om de gamer het NASCAR-gevoel te geven en dit is tot op een bepaalde hoogte gelukt. Door de racebanen en de wagens identiek te maken met de echte NASCAR beleef je de races alsof je er zelf bij bent. Het bijgeleverde commentaar en de juichende fans zorgen voor een sfeervolle race. Helaas is dit gevoel al gauw verdwenen valt het al gauw in herhaling. Ditzelfde geld voor de kunstmatige intelligentie van de computergestuurde tegenstanders. De tegenstanders zullen ingrijpen op bepaalde punten in de race door bijvoorbeeld tegen je aan te beuken en een ongeluk te veroorzaken. Na verloop van tijd zul je merken dat de acties die de tegenstanders uithalen zowat elke keer hetzelfde zijn. Hierop kun je makkelijk inspelen waardoor de kunstmatige intelligentie overbodig wordt. Door wat te oefenen rijd je al gauw een leuke race en is de uitdaging minimaal.

Een ander punt dat wat meer aandacht had mogen hebben is de schade die de auto oploopt. De auto’s zijn dan wel extra verstevigd, maar ze lijken in het spel wel onverwoestbaar. Wanneer je een flinke beuk ontvangt van de tegenstander, of je raakt de muur met 150 kilometer per uur, laat dat vaak maar kleine schade achter. Ook belangrijke onderdelen als banden en motor lijken onverwoestbaar, hoewel er wel een indicator aanwezig is die aantoont wat de fysieke status is van deze onderdelen. Doordat de racewagen onverwoestbaar lijkt wordt er ook minder voorzichtig en minder tactisch gereden. Hierdoor vervalt het spel al gauw in doelloos rondrijden als een kip zonder kop.

nascar

Geluid en grafisch

Het kan ermee door

Grafisch gezien is NASCAR 14 geen topper. Vooral de racewagens zien er wat blokkig uit en is de opgelopen schade niet meer dan een hoek dat in de carrosserie zit gedrukt. Bij games als deze is vaak het realisme belangrijker dan hoe het er grafisch uitziet, al zou het wel beter in het totaalplaatje passen. Op audiogebied hebben ze geprobeerd om de speler het gevoel te geven dat hij in de auto zit midden in de race van zijn leven. Dit is redelijk gelukt omdat het gebrul van de motor een beetje overheerst en op den duur ook een beetje gaat irriteren. Op de achtergrond is dan wel iemand van de technische staf te horen die je nodige informatie doorgeeft die je helpt de race te winnen.