Doorgaan naar artikel
Impressie: Battlefield: Hardline
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager
Profiel

Er zijn al verschillende Battlefield-games uitgebracht, maar met Battlefield: Hardline wordt er nu toch een ander pad ingeslagen.In Battlefield: Hardline staan criminelen en de autoriteiten in de basis, wat een flinke verandering is in vergelijking met de voorgaande Battlefield-games. In Hardline worden tanks ingeruild voor gepantserde S.W.A.T.-busjes en jeeps voor snelle politieauto’s, maar ook zijn er motoren aanwezig en kan de speler in andere auto’s stappen en wegscheuren. Soldaten hebben plaatsgemaakt voor politie en criminelen, welke duidelijk twee tegenpolen van elkaar zijn. De criminelen gaan op boevenpad en moeten na een overval hun buit veilig zien te stellen en zelf uit de handen van de politie blijven. De taak van de politie is vanzelfsprekend: het geld moet worden teruggebracht naar het bureau en de criminelen moeten worden uitgeschakeld.

Eerste indruk

Na het zien van de trailer en het starten van de gesloten bèta beloofde het veel goeds. Flitsende en spannende vuurgevechten staan garant wanneer een groep criminelen een flinke buit meenemen en proberen te ontsnappen. Wat gelijk opvalt is dat het spel erg veel weg heeft van Battlefield 4, bijvoorbeeld de speelstijl, puntentellingen, badges en het promoveren. Zelfs het speelbare level in de bèta heeft veel weg van een grotere variant uit Battlefield 4. Hoewel de map in Hardline een stuk kleiner is, is dit niet erg: het zorgt ervoor dat er continu flinke vuurgevechten plaatsvinden en belooft vaak hectische situaties. Het is daarom ook niet storend dat er nu de helft minder spelers tegelijk aan een potje meespelen. In vergelijking tot Battlefield 4 zijn er in Hardline maximaal 32 spelers tegelijk toegestaan. De themaverandering naar politie en overvallers is wel duidelijk merkbaar wanneer je met loeiende sirenes achter een stel overvallers met bivakmutsen met een zak geld op hun rug scheurt.

battlefield-hardline

Is er genoeg vernieuwing?

Naast dat Battlefield: Hardline erg veel weg heeft van Battlefield 4 zijn er ook verschillende vernieuwingen. Naast de eerder genoemde voertuigen zijn er andere wapens toegevoegd. Het stroomstootwapen is één van de nieuwe wapens in het arsenaal van de agenten. Daarnaast is er ook een ‘zipline’ beschikbaar zodat je als een soort kabelbaan van het ene gebouw naar het andere kan glijden. Ook de ‘grappling hook’ is nieuw. Hiermee is het mogelijk om via een touw langs een gebouw omhoog te klimmen. Spelers kunnen zich daarnaast verschuilen achter een ‘ballistic shield’, een kogelwerend scherm. Helaas nemen deze vernieuwingen niet weg dat de speler nog steeds het gevoel heeft dat hij Battlefield 4 speelt met een ander thema. Dit is erg jammer omdat het hiermee niet echt een losstaande game wordt, maar een bestaande game met wat aanpassingen.

Battlefield Hardline

Grafisch geen echte vooruitgang

Grafisch gezien zijn er vrijwel geen verbeteringen in vergelijking met Battlefield 4. Hardline ziet er overigens niet slecht uit. Er zijn veel details in verwerkt, maar dit heeft geen positieve invloed op de gameplay; het geeft je niet het gevoel dat je een compleet nieuw spel speelt. Gelukkig is het ook in Battlefield: Hardline mogelijk om alles in de omgeving te vernietigen. Gebouwen storten in wanneer ze te vaak worden geraakt met bijvoorbeeld een raket, of beschutting bezwijkt wanneer je met je mitrailleur er wat kogels doorheen jaagt. Door dynamische omgevingen zijn er spectaculaire veranderingen die invloed hebben op het speelveld. Het is natuurlijk erg tof om te zien dat een torenhoge hijskraan van een wolkenkrabber neerstort en daarbij een half gebouw met zich meebrengt. Deze gebeurtenissen beïnvloeden het spelverloop enorm, omdat de complete omgeving verandert. Helaas is ook dit niet nieuw en werd dit ook gebruikt in Battlefield 4. Al met al zullen de fans zich wel kunnen vermaken met Battlefield: Hardline, maar zullen zich ook afvragen of het de prijs van een volledige game waard is.