Doorgaan naar artikel
Een open brief: Beste Microsoft, nemen jullie de Xbox One-problemen wel serieus?
NWTV-redactie
NWTV-redactie
Profiel

Het is een vraag die veel gamers zich al sinds het bericht dat Nederland en een aantal landen later een Xbox One kregen dan de rest van de wereld. Neemt Microsoft de (Nederlandse) Xbox One spelers wel serieus? Nu, ruim een maand na de release van de console, heb ik altijd nog niet van de console kunnen genieten die ik op vijf september als brave burger voor 500 euro heb opgehaald. Omdat mijn klacht telefonisch niet genoteerd wordt, bij dezen een open brief.

Eindhoven, 24 oktober 2014

Beste Microsoft,

Het is ondertussen alweer meer dan een jaar geleden dat ik tot mijn teleurstelling een belletje van mijn gamewinkel ontving met het bericht dat de Xbox One niet in 2014, maar op een nog nader te noemen datum in Nederland zou verschijnen. Als trouw fan van de Xbox had ik de console ondertussen al besteld en heb ik voor de zekerheid mijn pre-order nooit laten verwijderen. Het kon geen kwaad dat deze er stond. Toen hield ik er nog geen rekening mee dat ik meer dan een jaar zou moeten wachten.

Tijdens de Gamescom was daar het goede nieuws: mijn trouwe pre-order zou mij twee gratis games zou opleveren, iets wat zowaar ook echt zo bleek te zijn. Geen oude games, maar spellen die nog echt 60 euro waard waren. Helaas houdt hier mijn tevredenheid op. Want hoe benieuwd ik ook was toen ik de console 5 september ophaalde. Het was niet alleen de eerste keer dat ik de console kon gebruiken, het was ook bijna de laatste keer tot nu toe. Een maand later en een tweede console verder kan ik altijd nog niet spelen.

Het begon na een week, toen mijn Xbox een raar geluid begon te maken. Toen ik jullie belde wisten jullie mij te vertellen dat omruilen tot 21 dagen zou duren. In mijn ogen echt te lang voor een nieuw product want ik wilde gewoon spelen. Ook de winkel bellen werd als mogelijkheid geopperd, ik zat altijd nog binnen de eerste dertig dagen en dan moet de winkel hem één op één omruilen. Helaas was er geen voorraad en dus moest ik een week wachten. Maar goed, wat is een week als je al een jaar hebt gewacht. Ik snap dat producten soms kapot gaan en had het er voor over, tot dat…

Enthousiast als ik was begon ik wederom aan het installeren van de console, een proces wat normaal al meer dan een uur duurt. Dit keer duurde het echter nog langer en na vijf uur stond mijn Xbox One nog altijd op het groene initialisatie scherm. Een paar zoektermen later was ik er helaas van overtuigd dat nu net míjn Xbox last had van de ‘Green Screen of Dead’. Een belletje naar de winkel later had ik de stiekeme hoop dat ik hem weer snel om kon ruilen. De bestelling werd geplaatst, maar een bericht liet echter op zich wachten.

Ondertussen, anderhalve week later, besloot ik eergisteren maar eens contact te gaan zoeken met jullie. Ik heb mijn console bijna niet kunnen gebruiken sinds ik er 500,- euro voor heb betaald en een (kleine) vergoeding leek me niet meer dan eerlijk. De beste medewerker wilde eerst eens kijken of hij mij niet kon helpen. Niet gek natuurlijk, want als de console direct weer zou werken was ik tevreden. Ik vol goede moed de geadviseerde update gedownload, overgezet op een USB-stick en aangesloten op mijn Xbox One. Maar helaas, het lijkt me wederom niet mee te zitten.

Ondertussen bleef ik van mening dat een vergoeding op zijn plek was. Helaas wist de telefoniste van Microsoft, die gebonden was aan de haar opgelegde voorwaarden, dat alleen als ik een Xbox liet repareren via Microsoft, ik recht had op een (schrik niet) hele maand Xbox Live Gold. Omdat ik hem echter via de winkel had laten ruilen was dit niet van toepassing. Voor het idee, Sony geeft bij een kapotte console standaard drie maanden PS Plus en bij twee kapotte consoles binnen korte tijd zelfs een extra controller. Nu hoef ik echt geen controller, maar een kleine vergoeding lijkt me toch niet heel gek gevraagd, toch?

Omdat jullie mij over de telefoon niet serieus lijken te nemen, stuur ik deze open brief. Ik heb weliswaar weinig hoop dat hij aankomt, maar niets doen leek me ook niet de beste weg. Mochten jullie toch iets voor me kunnen betekenen verneem ik het graag en anders veel succes in de toekomst. Deze service valt me tegen en ik zal nog wel eens nadenken voordat ik weer 500 euro aan een product van jullie uitgeef.

Een Xbox One-bezitter