EA Sports WRC

EA Sports WRC is een uitstekende rally-game, maar brengt geen enorme vernieuwingen ten opzichte van andere games in het genre.

Codemasters bestaat al sinds 1986 en heeft sinds die tijd enorm veel rally-ervaring opgedaan met de Colin McRae Rally– en Dirt-franchises. Toen het bedrijf in 2021 overgenomen werd door EA, wisten we niet helemaal wat de toekomst voor de ontwikkelaar zou brengen. Gelukkig mag Codemasters nog steeds doen waar ze goed in zijn, het maken van toffe racegames. EA Sports WRC is hun eerste serieuze rally-game sinds Dirt Rally 2.0 en hieronder kun je lezen of ook dit weer een schot in de roos is.

Zoals zoveel racegames heeft EA Sports WRC een carrièremodus. Deze lijkt enorm veel op die van de WRC-games uit de koker van Kylotonn. Je moet naast het racen contracten afsluiten, sponsoren tevreden houden en personeel aannemen. Deze game weet niet echt veel vernieuwing te brengen op dat gebied, behalve dat je naast het kopen van een standaardauto ook zelf een voertuig kunt samenstellen.

In de autoconfigurator kun je kiezen uit drie verschillende klassen: WRC Junior, WRC2 of WRC. Hiermee wordt de basis van je auto bepaald, het soort aandrijving en de positie van je motor. Hierna kun je losse onderdelen kiezen in verschillende prijsklassen. Je kunt gaan voor gebruikte onderdelen om de prijs te drukken of voor compleet nieuwe om het beste uit je auto te halen. Het principe is leuk voor mensen die graag zelf alles in de hand willen hebben, maar onderaan de streep levert het niet direct een veel betere auto op. Daarnaast kun je ook het visuele aspect van je auto aanpassen, zoals de kleur en eventuele bestickering. Het idee is leuk, maar uiteindelijk vielen wij vaak terug op de standaardmodellen. Het is in ieder geval fijn dat Codemasters je de mogelijkheid geeft om dingen naar je hand te zetten.

Naast de carrièremodus heeft EA Sports WRC ook nog een modus genaamd Moments. Hierin kun je momenten beleven uit het recente verleden maar ook ver daarvoor. Naast een stukje tekst krijg je ook een video te zien om je wat meer context te geven over je opdracht. Codemasters heeft aangegeven dat er in de toekomst nog meer hoofdstukken aan Moments toegevoegd gaan worden en dat ze ook te spelen zullen blijven. Het is een leuk stukje extra content naast de standaardraces. Toch voelt het allemaal wat minder intens aan als bijvoorbeeld Nine Season 2009 in MotoGP 22.

Het draait natuurlijk allemaal om het racen zelf en dat voelt heerlijk aan. Het is zeker niet eenvoudig om je auto op de baan te houden, maar beter te doen als in de Dirt Rally-games. Het is dus niet echt een direct vervolg op Dirt Rally 2.0 qua gevoel, maar het maakt het wel een stuk toegankelijker. Dat betekent niet dat het te makkelijk is, zeker niet als je aan het echte werk gaat beginnen. De WRC-voertuigen gaan enorm hard en zijn daardoor een stuk lastiger onder controle te houden op de soms zo smalle wegen. Hierdoor is er genoeg uitdaging te vinden voor iedere gamer.

In onze preview gaven wij aan dat we nog niet veel konden melden over het grafische gedeelte van de game. Dat is bij deze versie wel anders en we kunnen melden dat het prima voor elkaar is. Niet alleen de auto’s en de baan zien er prachtig uit, ook de vergezichten zijn soms behoorlijk indrukwekkend. Helaas hadden we wel met enige regelmaat te maken van zogenaamde screen tearing. Natuurlijk is dit in de toekomst te verhelpen met een update, maar we weten niet wanneer die gaat komen.

EA Sports WRC voelt minder aan als een echte simulatie-game als bijvoorbeeld Dirt Rally 2.0, maar het maakt het wel een stuk toegankelijker voor gamers die afgehaakt zijn bij de Kylotonn- en Dirt Rally-games. De carrièremodus is niet heel bijzonder, maar het racen voelt gewoon goed aan en is erg leuk om te doen. Helaas had de PlayStation 5-versie wel last van screen tearing, wat de ervaring niet ten goede komt. Gelukkig is het wel iets dat te verhelpen is met een update.

EA Sports WRC is voor deze review gespeeld op PlayStation 5. De game is ook verkrijgbaar voor Xbox Series X|S en pc.