Recensie: Call of Duty: Advanced Warfare
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Sledgehammer wilde met Call of Duty: Advanced Warhammer het niveau behalen van Call of Duty 4: Modern Warfare. Dit is gelukt en komt voornamelijk door een uitstekende multiplayermodus. Het toevoegen van het EXO-pak geeft de multiplayer een nieuwe laag en zorgt voor een aanvallende speelstijl, die het spel ten goede komt. Eenmaal gewend aan de mogelijkheden kun je helemaal los gaan in deze heerlijke shooter.

Al jarenlang komt er richting het eind van het jaar een nieuw deel in de Call of Duty-franchise. Dit jaar gaat deze onder de naam Advanced Warfare en is het de eerste Call of Duty-game die volledig is ontwikkeld door ontwikkelstudio Sledgehammer.

De meeste gamers vinden de laatste paar delen te veel op elkaar lijken. Ze brachten niet voldoende verandering en waren simpelweg niet boeiend genoeg om uit te blinken. Call of Duty: Ghosts is de voorloper van Advanced Warfare en kreeg nogal wat kritiek. De singleplayer was matig en de mutliplayer bood niet genoeg uitdaging en vernieuwing. Dit was mogelijk te wijten aan het feit dat de huidige generatie consoles (PS4 en Xbox One) net uitkwamen en het spel voor alle platformen is ontwikkeld. Sledgehammer werkt al geruime tijd aan een Call of Duty-game die de franchises glorie weer moet herstellen.

Singleplayer

Met sterspeler Kevin Spacey

In voorgaande delen wisselde de speler regelmatig tussen meerdere personages met het gevolg dat het verhaal snel verwarrend werd. In Advanced Warfare is dit niet het geval. Je kruipt in de huid van Jack Mitchell en je speelt de volledige singleplayer met dit personage. Hierdoor is het verhaal makkelijker te volgen. In het verhaal maken we een een sprong naar de toekomst. We leven in het jaar 2055 waarbij Jack Mitchell met zijn team op een missie zijn in Seoul (Zuid-Korea) om een Noord-Koreaanse invasie te stoppen. In het heetst van de strijd verliest Jack een teamgenoot en raakt zelf zijn linkerarm kwijt. Na de missie besluit Jack met pensioen te gaan. Op de begrafenis van zijn teamgenoot wordt Jack aangeboden om te komen werken voor de Atlas Corporation, een private militaire coöperatie. Hier wordt voor het eerst kennis gemaakt met Jonathan Irons (Kevin Spacey), de directeur van de Atlas Corporation en de vader van de overleden vriend van Jack.

advanced warfare spacey

Door de acteerkunsten van Kevin Spacey wordt het verhaal naar een hoger niveau getild. Door prachtige gezichtsanimaties in de tussenfilmpjes beleef je het spel als een heuse Hollywood-film. Het wachten tot de volgende missie is geladen is hierdoor zeker geen straf. Met Advance Warfare wordt een compleet nieuw verhaal neergezet en zijn er nieuwe wapens en uitrustingen toegevoegd waarvan het EXO-pak de grootste verandering is. Het pak bestaat uit een stalen skelet dat de speler draagt rondom zijn ledematen. Het skelet biedt voornamelijk versteviging, maar bezit ook de nodige snufjes zoals tijdelijke onzichtbaarheid, verbeterde genezingskracht of betere mobiliteit. Hoewel dit leuke toevoegingen zijn, is de EXO-boost de grootste vernieuwing: door de springknop twee keer kort achter elkaar in te drukken wordt je een aantal meter de lucht in gelanceerd waardoor je bijvoorbeeld over obstakels kunt springen. Het kan ook worden gebruikt om voor korte tijd in de lucht te zweven om een grotere afstand te overbruggen.

Een andere verandering in het spel is dat de speler iets meer vrijheid heeft dan in voorgaande delen. Voorheen werd de speler over een vast pad naar zijn einddoel geleid en kreeg daarbij de vijanden voorgeschoteld. Dit is nog steeds aanwezig, maar wel in mindere mate. Het hebben van wat extra vrijheid is leuk, maar ze hadden de grens van deze vrijheid wel wat verder mogen leggen.

advanced warfare exo

Multiplayer

Brengt een vernieuwde speelstijl

De singleplayer is niet bijster omvangrijk en na een uurtje of zeven zul je het einde wel hebben bereikt of al een heel eind op weg zijn. De relatief korte duur van de singleplayer is geen ramp, omdat de meeste gamers Call of Duty-games voornamelijk kopen voor de multiplayer-modus. De vorige delen boden te weinig vernieuwingen, maar in Advanced Warfare is des te meer vernieuwd. Doordat het spel zich in de toekomst afspeelt kan er ook wat meer geëxperimenteerd worden. Onder andere met het eerder genoemde EXO-pak. Daarnaast zijn er bijvoorbeeld een lasergun  en granaten die bij het gooien hun doelwit zoeken aanwezig. Allerlei leuke snufjes, maar deze veranderen de speelstijl niet. Het EXO-pak doet dit wel. Bij het gebruik van het pak lijkt de speelstijl wat weg te hebben van de shooter Titanfall waarbij het ook mogelijk is extra hoog te springen en tegen gebouwen op te lopen. Vijanden van bovenaf onder vuur nemen door hoog te springen is de enige overeenkomst tussen de twee games, maar de rest van de speelstijl verschilt compleet.

Dit hoge springen oftewel ‘double jump’ wordt geactiveerd door twee keer vlug achterelkaar te springen. Het pak geeft je een extra boost waardoor je hoger springt. Het klinkt allemaal vrij simpel maar dat is het zeker niet. Waar trouwe Call of Duty-fans zijn meer van het rennen, lopen en sluipen zijn, biedt het EXO-pak een compleet nieuwe ervaring en een vernieuwing die de serie nodig had. Door upgrades die vrij te spelen zijn, is het mogelijk om het pak te voorzien van extra mogelijkheden zoals het even kunnen zweven in de lucht. Hiermee krijg je iets meer tijd je te concentreren op de neer te schieten vijand, maar ben je ook een makkelijker doelwit. Het pak zorgt er ook voor dat er meer verticaal gespeeld wordt. Spelers lopen niet alleen meer over de grond maar springen alle kanten op waardoor ze ook hun locatie verraden wat als gevolg heeft dat er meer aanvallend gespeeld wordt. Al deze veranderingen brengt een verfrissende en vernieuwende shooter in de serie en kan nog een behoorlijke tijd mee. De basis is zelfs goed genoeg om voor een volgend deel op verder te gaan en mogelijk meer futuristische snufjes op toe te passen.

advanced warfare multiplayer

Looten en vrijspelen

Kies je eigen opstelling

Call of Duty: Advanced Warfare biedt in tegenstelling tot voorgaande delen een nieuwe manier om wapens en andere onderdelen te krijgen. Wapens worden net als voorheen nog steeds vrijgespeeld wanneer je een level omhoog gaat, maar in deze game zijn ook kistjes te verdienen. Deze kistjes bevatten wapens, uitrustingen en andere voorwerpen. Op deze manier is het mogelijk een wapen uit het kistje te krijgen, die je normaal gesproken pas in een later level zou kunnen vrijspelen. Om toch een beetje onderscheid te maken tussen de eigenschappen van de wapens zijn de wapens uit de kratten minder sterk, ze zullen bijvoorbeeld iets minder schade aanrichten. Het is een leuk concept wat mogelijkheden biedt om als beginner toch met een leuk wapen te spelen waar je eigenlijk nog vele uren voor had moeten spelen. In de kistjes zijn ook andere voorwerpen te krijgen om jouw personage mee aan te kleden en te personaliseren. Het uiterlijk van het personage veranderen is een leuke bijkomstigheid, maar heeft weinig toegevoegde waarde omdat de speler zijn eigen personage niet kan zien.

Niet alleen het uiterlijk, maar ook de uitrusting is te personaliseren. In Advanced Warfare wordt gebruik gemaakt van een bestaand concept: door middel van het ‘pick 13-systeem’ heb je de mogelijkheid om jouw eigen uitrusting samen te stellen met 13 onderdelen. Het maakt niet uit wat je kiest zolang het beschikbaar is en binnen de 13 onderdelen valt. Zo is het mogelijk een extra attachment op je wapen te kiezen in plaats van een granaat. Gedurende het spel vergaar je een steeds completere uitrusting die precies past bij jouw voorkeuren. Dit systeem is goed doordacht om voor elk type speler een geschikte uitrusting te bieden.

advanced warfare 13

Probeer te overleven

In de co-op modus

Naast de single- en multiplayer is er nog een derde modus, de EXO survival-modus. Het is de bedoeling dat je samen met drie andere spelers het opneemt tegen groepen vijanden die uit alle hoeken en gaten komen. Nadat de vijanden zijn uitgeschakeld en de teamleden hebben de ronde overleeft zullen er nieuwe en sterkere vijanden komen. Het is hierbij de bedoeling om zo veel mogelijk rondes te overleven. Wanneer iedereen dood is wordt de teller weer op nul gezet en begin je weer van voor af aan. Na elke ronde krijg je even de tijd om bijvoorbeeld je EXO-pak aan te passen, wat goed van pas kan komen tegen de sterker wordende vijanden. Het is een leuk concept, maar niet nieuw in de Call of Duty-games, het is vergelijkbaar met  de Zombi-modus en de Spec Ops-modus. Deze EXO Survival is een leuke afwisseling als je even geen zin hebt in de multiplayer, maar toch even wil knallen met wat vrienden. Doordat het vrijwel elk potje hetzelfde is voegt het verder weinig toe en neemt de kans af dat je het vaker gaat spelen.

advanced warfare survival

Prachtige beelden

In de tussenfilmpjes

Call of Duty: Advanced Warfare is op grafisch gebied prachtig, vooral de filmpjes in de singleplayer zien er fenomenaal uit. De gelaatsuitdrukkingen van Kevin Spacey zien er levensecht uit en spreken boekdelen. Helaas zijn de beelden wanneer je speelt van iets mindere kwaliteit, maar storend is dit niet.