Recensie: Titanfall (Xbox One + PC)
Dirk H. Wolthuis
Dirk H. Wolthuis

Titanfall is een uitstekende shooter waar de speler echt vrij is om een bepaalde speelstijl na te streven. Het voegt zeer succesvol lagen toe in een standaard first person shooter door middel van Titans en grunts. Het spel is goed gebalanceerd en nodigt ook spelers uit die minder bedreven zijn in vergelijkbare games. Op kleine minpunten na is Titanfall een stap in een geheel nieuwe richting voor het first person shooter-genre.

Titanfall is de eerste game van ontwikkelaar Respawn Entertainment en heeft genoten van ontzettend veel media-aandacht. De nieuwe studio bestaat uit twee oud-Infinity Ward-ontwikkelaars die verantwoordelijk zijn voor het succes van de Call of Duty-franchise. Titanfall heeft recent een zeer succesvolle bèta doorstaan, waar Pim zeer enthousiast van werd. En zoals de beste jongen al voorspelde is Titanfall bij uitstek een geschikte game om de koning van de First Person Shooter (Call of Duty) naar de kroon te steken.

Gameplay

Titans bepalen het beeld, maar domineren niet

In veel aspecten is Titanfall een spel dat zijn inspiratie haalt uit klassieke shooters waar het voornamelijk om snelheid en kundig richten draaide. Toch doet het de game geen eer aan om deze zo te beschrijven, omdat het spel ontzettend veel lagen kent en hierdoor een aantrekkelijke ervaring wordt voor uiteenlopende spelers. Titanfall kan enkel online gespeeld worden, waar zes piloten van de Interstellar Manufacturing Corporation het opnemen tegen zes piloten van de Militia. Een zeer bescheiden omvang vergeleken met Battlefield, waar 64 personen tegelijkertijd het slagveld onveilig maken. Titanfall erkent dat door grunts te implementeren. Deze computergedreven tegenstanders zijn niet bijster intelligent en gaan voornamelijk de strijd aan met de grunts van de tegenstander. Voor de (minder ervaren) piloten dient deze toevoeging als makkelijke manier om punten te verzamelen en anderzijds laat het de bijzonder mooi uitgewerkte speelvelden nog verder tot leven te komen. Ondanks dat er maar met twaalf personen tegelijkertijd gespeeld wordt, maak je daadwerkelijk onderdeel uit van een oorlog. Wat het een ijzersterke toevoeging maakt.

Titanfall Recensie

Daarnaast staan de titans, gigantische robots die de piloten kunnen oproepen en besturen, centraal. Spelers hebben te allen tijde een timer in beeld welke aangeeft wanneer er een titan uit de hemel opgeroepen kan worden. Door goed te presteren, door bijvoorbeeld andere piloten of grunts te elimineren kan de tijd tussen deze titanfalls worden verkort. Wanneer je de titan laat vallen, wat gepaard gaat met geweldige geluidseffecten, kan je naar de vallocatie lopen en vervolgens de controle nemen over de gigantische robot. De Titans spelen zoals ze eruit zien: ze zijn krachtig doch langzaam. Hoewel de Titans over grotere wapens en een dik pantser beschikken is de balans tussen deze titanen en de piloten perfect uitgewerkt. De piloten hebben namelijk de beschikking over een jetpack, waarmee ze makkelijk allerlei (verticale) locaties op het slagveld kunnen bereiken. Dit, samen met het feit dat iedereen beschikt over een anti-Titanwapen, zorgt ervoor dat voornamelijk de speelstijl verandert wanneer je beschikt over een Titan. Tot overmaat van ramp kunnen vijandige piloten zelf jouw Titan bespringen om vervolgens essentiële bedrading kapot te schieten. Allerlei aspecten die de diversiteit van Titanfall ten goede komen. Je bent weliswaar sterker in een Titan, maar zeker niet onschendbaar.

Besturing

Toegankelijkheid en diepgang hand in hand

Ondanks dat de Titans plezierig zijn om te bedienen, valt de ervaring om als een simpele piloot te spelen niet tegen. Te voet ben je wendbaarder dan in de meesten spellen en kun je jezelf razendsnel van A naar B maneuvreren. Niet onbelangrijk zijn de parkourmanoeuvres, zoals over muren lopen, aan muren hangen of dubbele sprongen maken. Op papier klinkt dit wellicht ingewikkeld, maar door de zeer simpele besturing en een heldere (en verplichte) training heeft zelfs de minst ervaren speler dit binnen een ronde door. De slagvelden uit Titanfall bieden de spelers diverse manieren om bij de vijand te komen. Toch heeft het ook een keerzijde: door de wendbaarheid van spelers kunnen confrontaties in kleine ruimtes rommelig overkomen en is vaak geluk de bepalende factor.

Aanpasbaarheid

Minder keuzes maken Titanfall beter

De voormalig Infinity Ward-ontwikkelaars hebben met de diverse Call of Duty-games een nieuwe norm gelegd als het aankomt op verschillende speltypen en de aanpasbaarheid van personages en wapens. Titanfall legt hier uitdrukkelijk niet de nadruk op en voegt alleen het nodige toe. Je kunt zowel de uitrusting van de piloten als van de Titans bepalen. De keuze uit wapens is minimaal, maar dat zorgt er wel voor dat de wapens daadwerkelijk van elkaar verschillen. In het Titanfall-universum zijn er niet twaalf variaties van een klein machinegeweer en hierdoor wordt de keuze versimpeld voor de speler. Deze welkome aanpassing trekt zich ook door in de speciale functies, zoals de keuze tussen tijdelijke onzichtbaarheid of verbeterde parkourmanoeuvres. Ook de zogenaamde burn cards, kaarten die je verdient door bepaalde taken uit te voeren op het slagveld, zorgen voor een nadruk op verschillende speelstijlen. Een speler kan drie burncards selecteren, die variëren van betere wapens tot directe toegang tot een Titan, voordat een ronde begint. Vervolgens is de burn card actief totdat de speler het loodje legt. Kaarten of vaardigheden bijkopen gaat niet, Titanfall maakt gelukkig geen gebruik van microtransacties.

Titanfall Recensie

Alles in Titanfall is er op gericht om spelers vrij te laten om een keuze te maken qua speelstijl. Spelers kunnen zich bijvoorbeeld volledig richten op de makkelijkere grunts zonder dat zij daarvoor gestraft worden. Dit maakt de game aantrekkelijk voor gamers die zich niet in richtfetisj-games zoals Call of Duty thuisvoelen. De keuze van verschillende speltypen is beperkt en deze verschillen in de praktijk niet erg van elkaar. Het is slechts een keuze in hoe punten geteld worden met uitzondering van ‘Hardpoint Domination’ waarbij verschillende punten moeten worden veroverd en ‘Capture the Flag’. Deze modi vragen om teamwerk, iets wat in Titanfall haast vergeten lijkt. De game biedt zeer weinig initiatief om samen met een andere piloot of Titan op pad te gaan, wat een gemiste kans is.

Vormgeving

Een shooter voor iedereen

Naast het lage instapniveau op het gebied van gameplay kunnen ook minder bevooroordeelde gamers aan de slag met Titanfall. De game draait nagenoeg op iedere computer en is binnenkort ook verkrijgbaar op de Xbox 360. Voor degene met een redelijk systeem is Titanfall een waar plezier voor het oog. De werelden zijn divers en ogen geloofwaardig. De campagne-modus, waarin het verhaal van het conflict wordt uitgelegd door monologen voor en tijdens rondes, zorgt voor extra sfeer. Toch blinkt Titanfall pas echt uit wanneer het volume opengedraaid wordt. De geluidseffecten van vallende Titans en explosies zijn ongekend goed en maken de wereld waarin de game zich afspeelt compleet.

Xbox One

Geschreven door Johan van de Westerlo

Titanfall is dé game die als systemseller werd neergezet. Het is een game exclusief voor de PC, Xbox 360 en Xbox One. Voor de laatst genoemde console zou Titanfall de game zijn waarvoor mensen een Xbox One zouden moeten kopen. In deze recensie, waarin de PC-versie wordt besproken is te lezen dat de game tot de top behoort. De Xbox One-versie is qua game identiek aan de PC-versie. De grote verschillen zitten hem in de besturing en de grafische aspecten, al is dit niet altijd zo het geval. Als we het over het grafische gedeelte hebben dan is er een duidelijk verschil tussen de Xbox 360 en de Xbox One. Dit is simpelweg te verklaren door de betere specificaties van de console.

Er zal ook duidelijk verschil zijn wanneer de gamer gebruik maakt van een PC uit dezelfde prijsklasse als de Xbox One. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een high end pc met flinke specificaties en een dikke videokaart zal het verschil minimaal zijn of is de PC-versie zelfs beter. Dit mede door de mogelijkheid om alles op de hoogste instellingen in te stellen. Daarbij komen we bij het grootste verschil en dat is de besturing. Van de muis en toetsenbord combinatie gaan we naar de controller. Hierdoor is onder andere het richten een stuk lastiger geworden. Het mikken op je tegenstander verloopt minder soepel. Wanneer de Titans worden bestuurd is het verschil tussen een muis en controller goed merkbaar. Het besturen en mikken verloopt een stuk trager. Ook het springen en lopen  is een stuk makkelijker in combinatie met een muis en toetsenbord.