Recensie: Halo: The Master Chief Collection
Danielle Rooijakkers
Danielle Rooijakkers

Halo: The Master Chief Collection geeft de Halo-franchise wat het verdient; een waardige verzameling van de beste titels om het Halo-universum te vieren. Of je nu voor het eerst een Halo-game gaat spelen of je alle voorgaande delen al verslonden hebt, Halo: The Master Chief Collection is er eentje die je niet mag missen als Xbox One-bezitter. Met oneindig veel content zowel in de singleplayer- als multiplayer-modus en daarnaast nog wat andere leuke extra's, ben je verzekerd van uren en uren aan Halo-geweld.

De Halo-franchise is er eentje waarvan veel gamerhartjes sneller gaan kloppen, een franchise die voor sommige gamers zelfs de reden voor de aanschaf van een Xbox 360 was. Om dit jarenlange succes te vieren, weet 343 Industries, de ontwikkelaar die het stokje van Bungie heeft overgenomen, de fans te verblijden met een verzameling van de beste Halo-games voor de Xbox One. Hiermee warmen ze ons ook meteen vast op voor het nieuwste deel, Halo 5: Guardians die volgend jaar zal verschijnen. Is deze verzameldisc, Halo: The Master Chief Collection een must-have voor elke trouwe fan, of kun je hem ook best missen in je collectie?

Halo: The Master Chief Collection bevat maar liefst vier games, Halo: Combat Evolved Anniversary en Halo 2 Anniverary, die oorspronkelijk op de Xbox verschenen en Halo 3 en Halo 4 die op de Xbox 360 uitgekomen zijn. De eerste twee delen zijn in een fris nieuw jasje gestoken en daar is vooral bij het tweede deel, Halo 2 Anniversary, veel tijd en zorg aan besteed. Waar je in Halo: Combat Evolved kunt genieten van nieuwe graphics, waarbij je overigens met één druk op de knop kunt switchen naar de originele graphics, is Halo 2 Anniversary voor de gelegenheid compleet vanaf de grond opnieuw opgebouwd.

Halo 2 Anniversary draait bijvoorbeeld op een nieuwe engine en het geluid in deze game is helemaal opnieuw opgenomen. Het loopt allemaal wat soepeler en klinkt een stuk beter dan het origineel. Daarnaast zijn ook alle filmpjes opnieuw onder handen genomen en zul je de eerste paar keer vol verbazing toekijken hoe deze in nieuwe stijl aan je voorbij gaan. Ook hier kun je naadloos overspringen naar de game in zijn originele staat, wat natuurlijk een erg leuke extra is. Een ander extraatje dat voor sommige gamers misschien wel leuk is, is het feit dat je Halo 2 Anniversary niet per se missie voor missie hoeft te doorspelen, maar je vanaf het begin toegang hebt tot elke missie. Door middel van verschillende aangepaste speellijsten kun je er zo bijvoorbeeld voor kiezen alleen bepaalde soorten missies te spelen.

Halo 3 en Halo 4 hebben de minste verandering doorgemaakt, het oogt allemaal wat mooier en speelt allemaal net wat soepeler, maar verder zijn deze twee titels ver in hun oude staat gelaten. Wat overigens niet wil zeggen dat ze niet meer de moeite van het spelen waard zijn. Naast natuurlijk alle vier de singleplayer-modi, bevat Halo: The Master Chief Collection ook alle (je leest het goed ALLE) multiplayer-mappen uit eerder genoemde vier games. Dit zijn meer dan honderd mappen waarin je zowel offline als online multiplayer helemaal los kunt gaan. Het leuke hieraan is dat je de mappen, door middel van verschillende speelijsten, ook gewoon door elkaar heen kunt spelen. Zo sta je het ene moment te knallen in een recentere Halo 4-map en schiet je daarna voor je leven in een map die je nog kent uit Halo 2. De multiplayer-mappen zijn ook allemaal in de originele staat gelaten, wat soms voor een heerlijk nostalgisch gevoel zorgt.

Halo The Master Chief Collection

Behalve bovenstaande content, waar je echt nog maanden zoet mee kunt zijn, zal deze Halo-collectie ook de miniserie Halo: Nightfall bevatten, waarvan je wekelijks een aflevering kunt bekijken. En eind dit jaar zul je via deze mooie verzamel-disc toegang krijgen tot de bèta van Halo 5: Guardians.