Dope
Priscilla Man
Priscilla Man

In plaats van een afgezaagd verhaal over drugs, geeft Dope er zijn eigen draai aan. Het geeft een frisse blik en de combinatie van klassieke en moderne muziekdeuntjes met lollige figuren brengt een geestig en plezierig geheel op het witte doek.

Het woord dope kent vele betekenissen zoals cool en drugs. En dat laatste is voornamelijk het object waar het verhaal om draait. Malcolm Adekanbi (Shameik Moore) laat zien dat het clichéverhaal van een arme jongen in een criminele wijk niet per se zijn leven hoeft te vergooien door drugs. Samen met zijn vrienden Jib (Tony Revolori) en Diggy (Kiersey Clemons) zit hij op de middelbare school in Inglewood, California. Met z’n drietjes zijn zij de buitenbeentjes die worden uitgelachen omdat ze zo anders zijn. Zij houden namelijk van studeren en muziek uit de jaren ’90. Ondanks alles droomt Malcolm ervan om aan de prestigieuze universiteit Harvard te studeren en krijgt hij de kans om die wens te vervullen. In de tussentijd probeert hij het hart van een meisje te veroveren en zich te ontplooien tot een ware man.

dope_02038108_st_4_s-high

De hechte vriendengroep zijn niet de typische vrienden die je bij elkaar verwacht. De drie jongeren hebben totaal verschillende persoonlijkheden, maar dat maakt het juist zo dynamisch: een verrassend en hilarisch trio dat de show steelt. De rest van de cast is ook top. Zoë Kravitz (Nakia) speelt de stoere girl next door die haar leven wil verbeteren en topmodel Chanel Iman (Lily) is die ene bloedmooie gekke rijke meid. A$AP Rocky (Dom) is een niet zo slimme drugsdealer, en juist de verschillende identiteiten maken de film nog kleurrijker dan het al is.

dope_02038108_st_2_s-high

Iedereen ziet er verzorgd en ‘gelikt’ uit in de film. De styling van Malcolm en zijn vrienden brengt je echt terug naar de tijden van The Fresh Prince of Bel Air. De sneakers en bomberjacks lijken weer helemaal terug van weggeweest. Er hangt een levendige sfeer mede door de felle kleuren en luide muziek. Een leuk detail is dat Nederlandse streetwear Patta maar liefst twee keer prominent wordt gedragen.

dope_02038108_st_3_s-high

Met de muziek zit het ook wel snor. Artiest Pharrell Williams heeft een paar nummers geschreven en tevens geproduceerd. De gehele soundtrack klinkt lekker en staat als een huis. De jaren ‘90 en 21e eeuw worden feilloos gecombineerd in Dope. Malcolms persoonlijkheid is niet in een hokje te plaatsen; hij heeft vele kanten die met evenveel aandacht worden belicht. Hij is grappig, serieus, onzeker, onafhankelijk en sympathiek. Alles bij elkaar genomen is Malcolm in principe de ideale (schoon)zoon. Dope smelt goede muziek, onverwachte karakters, tijdloze kleding en een uitgekauwd onderwerp samen tot een buitengewone, originele en coole mix.