Doorgaan naar artikel
Interview met de makers van Total War: Warhammer
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Wij hebben de kans gehad om de makers van Total War: Warhammer te interviewen. Total War: Warhammer is een losstaand deel in de Total War-reeks dat zich volledig af zal spelen in de fantasiewereld van Warhammer. Genoeg stof dus voor een interessante game. Het interview lees je hieronder.

Allereerst, waarom hebben jullie ervoor gekozen om iets te doen met het Warhammer-universum?

Ik denk dat we altijd een fantasy-game hebben willen maken en we hebben er al jaren over gepraat. Het systeem van Total War past bij zoveel settings en je hoort van alles voorbij komen, mensen willen Lord of The Rings Total War zien, noem het maar op. We praten nu al bijna een decennium met Games Workshop en nu is eindelijk de tijd rijp en is de studio in een positie waar we genoeg middelen kunnen besteden om het een afzonderlijk spel te maken, zonder dat onze historische titels er onder te hoeven leiden.

Hoeveel passen jullie Total War aan om bij het Warhammer-universum te passen, of is het spel gewoon Total War met toevallig legers van Warhammer?

Het is allereerst een Total War-spel. Het gaat nog steeds om het opbouwen van je rijk en het leveren van grote veldslagen. Dat gaan we niet veranderen. Wat we wel doen is coole dingen eraan toevoegen. Zo voegen we tovenaars toe, gigantische wezens en luchtgevechten. Het spel biedt veel meer variatie dan een historische Total War. Daar heb je de Egyptenaren, de Romeinen en dat zijn allemaal variaties op een thema, het zijn allemaal mensen. De ene werkt meer met speren en bogen, de andere meer met zwaarden. De ene heeft paarden, de andere kamelen of olifanten, maar daar houdt het wel op. Terwijl je nu de Greenskins(orks) hebt, die volledig anders zijn en volledig anders spelen dan bijvoorbeeld de Empire(het mensenras). Bij het traditionele spel heb je ook mensen die allemaal hetzelfde willen: een stabiele natie, macht en welvaart. Zo heeft de Empire dat ook, terwijl de Greenskins niets anders willen dan oorlogvoeren. Waar bij mensen de oorlog een middel is om een doel te bereiken, gaat het bij de Greenskins allemaal om de oorlog. Dan hebben de Dwergen weer hun eigen plannetjes en zo geldt dat voor elk ras. Hierdoor is het verhaal van elk ras telkens alsof je een volledig ander spel speelt.

Kunnen jullie al iets vertellen over toekomstige uitbreidingen?

Wat we kunnen zeggen is dat ze op een manier een eigen game zijn, zo groot en belangrijk als het originele Total War: Warhammer. Het zullen standalone spellen worden, maar als je het originele spel al hebt zal het samen komen als een puzzel. De map wordt groter en als je uiteindelijk alle games bezit, heb je de grootste map die we ooit hebben gemaakt voor een Total War-spel. Zoals je je wel voor kan stellen, komen er misschien een paar nieuwe rassen bij. Als je een favoriet leger hebt in Warhammer zal je uiteindelijk niet teleurgesteld zijn, maar we kunnen gewoonweg niet alle legers vanaf het begin erin stoppen. Dan zouden we in 2022 nog steeds bezig zijn met het maken van het spel.

Eerder noemden jullie dat er bijvoorbeeld spreuken toegevoegd worden. Zijn jullie bang dat zulk soort dingen eventuele oude fans af kunnen schrikken?

Nee, eigenlijk niet. Er zal altijd een groep mensen zijn die zullen zeggen: “Ik ben alleen geïnteresseerd in het historische gedoe.” En weet je wat, dat blijven we ook maken. Die mensen laten we niet achter. Maar mensen die de spellen speelden omdat ze houden van strategie en het opbouwen van een natie en dat soort dingen, we denken dat die mensen daar ook van zullen genieten in een fantasy-setting. Het is niet alsof we mensen beperken, we zien het alsof we ze meer speelgoed geven om mee te spelen. Ook al ben je niet into het verhaal van Warhammer, toch kan je interesse hebben in het tactisch gebruiken van je magiërs, of hoe luchtgevechten aanvoelen. We denken dat dit interessant is voor veel mensen, ook al houd je niet per se van goblins.

We zien op bijvoorbeeld onze fora ook veel nieuwe mensen die zich aangetrokken voelen door dit nieuwe onderwerp. Mensen die bijvoorbeeld vroeger veel met Warhammer bezig waren, maar daar nu geen tijd meer voor hebben. Ook voor dat soort mensen is dit een unieke mogelijkheid om weer bezig te zijn met Warhammer.

Er is veel verhaal omtrent Warhammer, gaan jullie deze gebruiken, of zijn jullie van plan je eigen verhaal te maken voor dit spel?

Total War-games zijn altijd historisch en dat doen we nu weer. Meer dan honderd boeken zijn geschreven over het universum van Warhammer, dus daar kiezen we coole dingen uit en we kunnen met het spel op een hele organische manier deze verhalen vertellen. We zullen ook een nieuw systeem voor quests gebruiken om ons hierbij te helpen. Maar er zijn natuurlijk ook mensen die hun eigen verhaal willen maken en hun eigen scenario’s willen uitspelen. Dat is een gigantisch onderdeel van Total War en dat is natuurlijk nog steeds een mogelijkheid. Je kan je eigen personage maken, hem zelf een naam geven en kiezen wat voor strijder hij wordt. We willen echt de speler het gevoel geven dat hij hier uitgebreid de keuze heeft en zijn eigen unieke personage kan creëren.

Was er een groot obstakel toen jullie Warhammer in Total War wilde stoppen, of kwamen jullie er meteen achter dat ze op elk vlak goed samen gaan?

Qua hoe je een verhaal wilt vertellen, werken de twee franchises prachtig samen. Ik denk dat het lastigste was om met nieuwe gameplay-systemen te komen die goed werken. Bijvoorbeeld magie, we hebben nog nooit zo’n systeem gehad en hoe zorgen we dat dat goed werkt? Daarin is gigantisch veel werk gegaan. Voor traditionele Total War-games hadden we een standaardmodel voor paarden. Sommigen zagen er iets anders uit, maar alle paarden van alle volkeren gedragen zich op dezelfde manier. Hetzelfde geldt voor de mensen. We hebben allemaal standaardanimaties voor een mens dat loopt, rent, aanvalt, doodgaat, noem het maar op. Maar die animaties kunnen we niet in een ork stoppen. Dus al die animaties voor al die verschillende rassen en wezens moesten met de hand gedaan worden. Dat was een gigantisch werk.

Jullie hebben nu de traditionele Total War-spellen, jullie hebben Total War: Warhammer en Total War: Arena. Vinden jullie het wel goed zo, of denken jullie: “We kunnen hier wel meer universa in stoppen.”

We hebben een hele lijst met Total War-games die we zouden willen maken die ongeveer zo groot is als mijn arm. We moeten gewoon besluiten welke we willen doen.

Welke staat bovenaan de lijst voor jullie persoonlijk?

Een Total War rondom de Azteken lijkt ons enorm interessant. Zij waren bezeten van menselijke offers. Dus een systeem waarbij je je eigen legers op kan offeren voor een bonus zou enorm intrigerend zijn. We zijn een enorm drukke studio, dus heel snel zullen we nog niet met een nieuw universum bezig zijn, maar wie weet in de toekomst. Voor nu hebben we de volgende historische titel waar we aan werken, we hebben Total War: Arena en Total War: Warhammer. We zijn misschien al wel de grootste studio van Engeland en één van de grootste van Europa. We hopen dat fans voorlopig tevreden zijn met wat er aankomt.