The 7th Guest VR

The 7th Guest VR biedt een waanzinnige ervaring aan waarbij het spel een mooie ode biedt aan het verhaal van het origineel en tegelijkertijd een moderne kijk is met nieuwe puzzels en een bijzonder perspectief. Het is spijtig dat er wat tekortkomingen zijn, maar de game blijft sterk.

Het klassieke – en toentertijd erg populaire – point-and-click-spel van dertig jaar oud, waarbij je een landgoed vol spoken en puzzels moet doorgronden is omgezet naar virual reality. Eerder mochten wij al een korte demo beleven, waar je onze indrukken hier kan teruglezen, maar nu is de game dan eindelijk verschenen. Lees in deze review van The 7th Guest VR ons avontuur tijdens deze klassieke beleving in een nieuw jasje van Nederlandse studio Vertigo Games.

The 7th Guest VR

Zoals je al in onze preview kon lezen, vonden we het erg leuk om het klassieke spookhuis nu in een modern jasje te zien. Vroeger was de game uniek vanwege het gebruik van echte acteurs voor de filmpjes tijdens het spel. De VR-versie doet dit ook door gebruik te maken van 3D-camera’s waarbij je dus daadwerkelijk om de personages kan lopen. Het ziet er soms erg haperig uit vanwege de texturen die af en toe verspringen, maar dat mag de pret zeker niet drukken.

De puzzels die je tegenkomt in The 7th Guest VR vragen het nodige hersenkraken. Elke kamer van een personage biedt weer een handjevol unieke puzzels aan met een bepaald thema. In onze preview was dat de kamer van de magiër en in de volledige game kom je ook in de kamers van de actrice, bankier, winkelier, en meer. Deze kamers bevatten allemaal weer unieke concepten qua puzzels en uitdagingen, waardoor het enorm uitnodigd om verder te gaan.

The 7th Guest VR

Soms voelt The 7th Guest VR nog wat ruw en dat komt hoofdzakelijk door de acteurs die je regelmatig ziet. Het zal geheid erg lastig zijn geweest om deze goed op te nemen voor VR, want aan hun acteertalenten ligt het niet. In het begin is het nog niet zo erg, maar naarmate je het verhaal wordt ingezogen begint het te wringen. Je ziet vooral de polygonen van de personages enorm verschuiven en verschieten, waardoor de onderdompeling dermate verpest wordt dat je elke keer met je neus op de feiten gedrukt wordt; het zijn maar acteurs. Zodoende verlies je je niet echt in het acteerwerk, al is het verhaal wel interessant genoeg om hier doorheen te prikken.

Daarbij is de besturing soms wat onhandig. Dat heeft merendeel te maken met het feit dat sommige objecten erg klein zijn om vast te pakken en de controllers dermate groot zijn waardoor het onderscheid tussen dat ene naaldje links of rechts vaak mis gaat. Het kost dan ook wat pogingen om dit goed te doen, iets wat kan frustreren. Ook zijn sommige puzzels erg complex, maar gelukkig kan je met een systeem een hint krijgen of zelfs de puzzel voor je laten oplossen met muntjes die verborgen in de kamers zijn.

Of je nu bekend bent met het origineel of totaal niet, The 7th Guest VR biedt een toffe ervaring aan ook al heb je nog nooit van de game gehoord. Als kenner is het natuurlijk extra leuk om bekende momenten opnieuw te beleven in virual reality, maar het blijft een sterke puzzelgame met spannende elementen. Het verhaal is intrigerend en uitdagend, want het spel bouwt de spanning op tot het einde. Het is jammer dat de besturing soms wat onhandig is en de acteurs niet helemaal vlekkeloos ogen in de scène’s wat de onderdompeling wat verpest, maar de game blijft tof.

The 7th Guest is voor deze review gespeeld op de Meta Quest 2, het spel is ook verkrijgbaar voor PlayStation VR 2 en PCVR via Steam.