Review: Destiny: The Taken King

Quentin Beglinger, 02 oktober 2015
Profiel
Destiny is een geweldig spel, maar de singleplayer-ervaring die ze hebben beloofd is helaas niet uitgekomen. De classes waar je mee speelt zijn uitgebreid en veel nieuwe gave locaties zijn toegevoegd, alleen is het nog steeds jammer dat je geen random teams kan maken. Destiny werkt veel met dezelfde locaties waardoor het wat repetitief kan overkomen en waardoor spelers na korte tijd al zat zijn van het spel. Nu is alleen de hoop dat The Taken King gaat worden zoals het spel was in het begin, maar daar is het nog te kort voor uit om over te oordelen.

The Taken King gaat verder waar House of Wolves is gebleven en neemt ook wat vernieuwingen mee. 15 september kwam The Taken King uit en je hebt al even mee kunnen kijken op onze livestream, maar nu lees je ook wat wij er van vonden.

Voordat je kunt beginnen aan The Taken King zal je eerst de vorige DLC’s, The Dark Below en House of Wolves, hebben gekocht en gespeeld. Wanneer je The Taken King hebt aangeschaft, maar nog geen level 25 bent, dan is het mogelijk om ingame een item op te halen waarmee je gelijk level 25 wordt. Dit is zeer welkom voor bijvoorbeeld nieuwe spelers, zodat ze niet eerst lang moeten levelen om deel te kunnen nemen aan deze nieuwe expansion. Daarnaast is het level-systeem omgegooid, eerder draaide alles om je uitrusting (gear) en de light-score van dat stukje uitrusting en had iedereen aan het einde van de vorige DLC dezelfde gear.

Nu heb je uiteraard nog steeds goede uitrusting nodig, maar gaat het levelen via XP en is het hoogste level nu vastgesteld op 40. Heel veel spelers haakten namelijk af doordat ze in de vorige DLC’s niet goed konden levelen wanneer ze geen tijd hadden om raids uit te voeren. Dit is nu een stuk makkelijker en toegankelijker gemaakt. Elk stukje uitrusting beschikt nog steeds over een light-score en die heb je ook nodig om aan de laatste raid van The Taken King mee te doen. Is je light-score niet hoog genoeg? Dan kan je helaas ook niet meedoen.

Destiny: The Taken King

Ook de classes zijn aangepakt. Zo zijn de Hunters, Titans en Warlocks van de spelers aangevuld met een nieuwe subclasses, die vrij zijn te spelen door bepaalde missies te halen. Hunters kunnen als Nightstalker Void-energie manipuleren, Titans kunnen veranderen in de Solar aangedreven Sunbreaker en de Warlocks kunnen als Stormcaller elektriciteit manipuleren. Hierdoor hebben de personages nog meer variatie gekregen.

Een andere aanpassing is het verdwijnen van de Dinkebot, Peter Dinglage heeft namelijk Ghost ingesproken die je al vanaf missie één ondersteunt en die is nu verdwenen. Deze stem is nu ingesproken door Nolan North. Ook alle tekst die al was ingesproken door Peter Dinklage is verwijderd en opnieuw ingesproken. Ik vond de stem van Peter wel wat hebben, maar je raakt al snel genoeg gewend aan die van Nolan.

The Taken King is een vervolg op de vorige DLC’s maar zo voelt het niet. In het eerdere deel maak je korte metten met Crota, dit gaat echter niet ongemerkt voorbij; Crota’s vader Oryx komt je opzoeken, want jij staat nu nummer één op zijn zwarte lijst. Hiervoor zet hij zijn grootste gevechtsschip in. Op dit Hive schip zullen ook veel van de missies afspelen. Bungie is ook heel slim geweest met het gebruik van oude locaties, zodat deze locaties niet vergeten worden wanneer je hoger in level komt en daar normaal gesproken niks mee te zoeken hebt.

Wat ik (en gelukkig ook anderen) nog steeds een tekortkoming vinden van Destiny, is de mogelijkheid tot het zoeken van medespelers. Dit is (automatisch) wel mogelijk in de Raid- en Strike missies, maar verder nergens. Tenzij je op de Tower gaat zoeken naar mensen en ze één voor één gaat vragen, wat erg omslachtig is. Dit vind ik een erge tekortkoming voor een spel wat zo lijkt in te zetten op teamplay. Los van dat punt speelt Destiny: The Taken King als een geheel nieuw spel.

Veel personages die je in het spel tegenkomt zijn minder houterig. En door de nieuwe missies en gave cutscenes wordt je helemaal meegenomen is het spel en voel je je echt een onderdeel van het verhaal. Dit was helaas niet het geval aan het begin van Destiny. Daarnaast is het percentage waarmee loot wordt gevonden ook vergroot en is er meer kans betere items te vinden met een hogere light-score dan in heel jaar één van Destiny.