Call of Duty: Black Ops III
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Treyarch heeft met Call of Duty: Black Ops III een uitgebreide en goede game weten te ontwikkelen. De game zit boordevol content en staat garant voor uren speelplezier voor zowel de singleplayer als de multiplayer. Het verhaal is ietwat rommelig en het had wat rustiger gemogen. Dit geld ook voor de multiplayer. Het is allemaal erg druk en schiet aan je voorbij, maar er zullen ongetwijfeld gamers zijn die zich hierdoor helemaal thuis voelen. Zoals we van eerdere delen gewend zijn zit de multiplayer weer goed in elkaar en ben je voorlopig wel even zoet om alle prestiges, wapens en toevoegingen vrij te spelen.

Jaarlijks wordt er een nieuwe game uitgebracht in de Call of Duty-serie. Dit jaar neemt ontwikkelstudio Treyarch de regie en ontwikkelt Call of Duty: Black Ops III.

Ontwikkelstudio Treyarch heeft zijn derde Black Ops-game in de Call of Duty-franchise ontwikkeld. Ze hebben er sinds het vorige deel flink aan kunnen werken gezien die alweer enkele jaren geleden uitkwam. Vorig jaar kwam ontwikkelaar Sledgehammer met Call of Duty: Advanced Warfare, een verrassend goede game uit de serie. Veel gamers zochten vernieuwing en dat werd door Call of Duty: Advanced Warfare gegeven. Treyarch heeft dit meegenomen en heeft met Call of Duty: Black Ops III als het ware drie games in één verwerkt. Althans wanneer je de game niet hebt gekocht voor de Xbox 360 of PlayStation 3. In deze editie is geen singleplayer aanwezig omdat de consoles simpelweg niet krachtig genoeg zijn om de game goed te draaien en de spelers een goede ervaring te bezorgen. Dit is ook wel logisch aangezien het er allemaal strak en gedetailleerd uitziet. en de omgevingen zijn prachtig in elkaar gezet. Voor de andere spelers biedt Black Ops III de singleplayer, multiplayer en de zombiemodus.

Bij het starten van de singleplayer kom je direct voor de keuze om je personage te kiezen. Het is in deze game mogelijk om niet alleen een mannelijk, maar ook een vrouwelijk personage te selecteren. Eenmaal je personage gekozen kom je vrijwel direct in de nare wereld zoals die er in 2065 uitziet. Door een vervelende gebeurtenis wordt je personage verbouwd tot een halve robot waardoor je futuristische snufjes tot je beschikking hebt. Één van deze snufjes is het gebruik maken van ‘Direct Neural Interface’ (DNI). Dit systeem zorgt ervoor dat er gecommuniceerd kan worden met anderen die dit systeem dragen.

Het verhaal an sich is vrij ingewikkeld en soms moeilijk te volgen. Het is af en toe chaotisch, druk en je vliegt er in hoge snelheid doorheen. Echt de tijd om even rustig op adem te komen zit er tijdens de missies niet bij. Dit is overigens wel mogelijk op de thuisbasis. Het is een leuke toevoeging aan de game waarin je even tot rust kan komen om weer verder te gaan met de volgende missie. Op deze thuisbasis kan bijvoorbeeld informatie worden gelezen of een training worden gestart. Ook het starten van een nieuwe missie zal vanuit deze basis gebeuren. Wat overigens wel opviel was dat wanneer je de ondertiteling aan hebt staan dat het hoofdpersonage wordt vermeld als ‘Player’.

Review: Call of Duty: black ops III

Ondanks de snelheid van het verhaal en het spel is er toch voor zo’n negen uur aan speelplezier te beleven met de singleplayer van Black Ops III. Dit is, gezien de eerdere Call of Duty-games, behoorlijk lang.  Voor spelers is het tevens mogelijk om elke missie te spelen met een wapen naar eigen keuze. Het is mogelijk om de gehele uitrusting zelf samen te stellen, in tegenstelling tot eerdere delen waarbij je altijd met een vast wapen speelde.

Dat het verhaal zich in de toekomst afspeelt is overigens ook te merken aan de wapens en het gebruik daarvan. Er zijn namelijk enkele ‘Controls’ aanwezig. Hiermee is het bijvoorbeeld mogelijk om elektronica, zoals een robot, tot ontploffen te brengen. Maar er is ook een mogelijkheid om een turret over te nemen of een zwerm nanobots op je vijanden af te sturen. Al gauw zul je merken dat ze niet allemaal even praktisch zijn en dien je regelmatig te wisselen tussen de mogelijkheden. Het biedt overigens wel een leuke toevoeging aan de game zodat je niet alleen maar schiet en af en toe een granaat gooit.

Daarnaast zijn alle missies ook als co-op speelbaar. Zo kan je samenspelen met een vriend en zo gezamenlijk het verhaal volgen en het opnemen tegen de vijand. Je kan je plan van aanpak bespreken om zo tactisch mogelijk aan de slag gaan. Het is een erg leuke toevoeging van de game en brengt toch een beetje multiplayer naar de singleplayer. Het brengt echter ook een nadeel met zich mee. Het is namelijk wel zo dat je dingen zult missen omdat de medespeler deze zaken uitvoert. Denk hierbij aan het binnenvallen in een ruimte waarin je enkele tegenstanders moet uitschakelen.

Review: Call of Duty: black ops III

Ondanks de vernieuwde en uitgebreide singleplayer zullen de meeste spelers toch voor de multiplayer gaan die al jarenlang goed in elkaar steekt. Treyarch heeft wel enkele zaken toegevoegd om het uniek te maken en een nieuwe ervaring te bezorgen. De Specialists vormen één van die nieuwe toevoegingen. Bij elke partij kan je kiezen voor een Specialist waarvan elk zijn eigen specialiteit heeft. Zo is er bijvoorbeeld één genaamd Outrider. Deze Specialist heeft een boog als wapen met exploderende pijlen. Als extra eigenschap heeft zij de Vision Pulse, hiermee worden vijanden binnen een bepaald bereik zichtbaar voor een korte periode. Gelukkig zijn deze Specialists niet te krachtig waardoor de balans in de game niet verstoord wordt. Naast Outrider zijn er nog acht andere Specialists welke je gaandeweg beter leert kennen en wellicht zal er één uitgroeien tot je favoriet.

Wat erg opvalt is dat de snelheid in de game enorm hoog ligt. Het zijn relatief korte, maar goed opgestelde maps, waarbij gemakkelijk veel actie te vinden is. Van alle kanten komen vijanden gerend, gesprongen of gegleden en je dient ze snel onder vuur te nemen anders ben je te laat. Wanneer je dan toch bent neergeschoten sta je ook weer binnen enkele seconden weer in het veld. De snelle speelstijl wordt voornamelijk verhoogt door het toevoegen van enkele elementen in het spel.

Review: Call of Duty: black ops III

In Call of Duty: Advanced Warfare maakte we al kennis met een nieuwe speelstijl doordat het met de EXO suit mogelijk was om hoger te springen en over obstakels gesprongenen kon worden. Treyarch heeft hier nog een schepje bovenop gedaan. Zo is er bijvoorbeeld de dubbele sprong waarmee spelers hoger en verder kunnen springen en zo snel een verdieping hoger komen. Er kan ook gebruik worden gemaakt van een sliding waardoor je over de grond schuift om kogels te ontwijken en waardoor je je tegenstander vanuit een andere hoek neer kan schieten. De grootste vernieuwing is toch wel de zogeheten wall run. Zoals de naam al aangeeft is het mogelijk om over een muur te lopen om zo naar een ander gebouw te gaan. Al deze elementen verlopen erg soepel en wanneer je ze onder de knie hebt werken ze ook echt in je voordeel. Er zal overigens wel behoorlijk wat tijd ingestoken moeten worden, want het is erg lastig om tijdens de dubbele sprong via de muur een vijand neer te schieten. Het zorgt tevens wel voor dat het spel niet alleen maar op de grond plaatsvindt, maar dat je ook boven je zult moeten kijken.

Review: Call of Duty: black ops III

Wanneer je even wat anders wilt doen dan de multiplayer en je klaar bent met de singleplayer is er altijd nog de mogelijkheid om aan de slag te gaan met de zombiemodus. Deze zombiemodus is het kenmerk van Treyarch gezien ze dit bij elke Black Ops hebben toegevoegd. Verrassend genoeg is de zombiemodus vrij groot en heeft een compleet eigen verhaal. Je belandt in de jaren ’40 in Morg City. Vier verschillende personages waaronder een bokser en een tovenaar nemen het op tegen een legioen aan zombies om hun vloek te laten verdwijnen. Net als de singleplayer kan ook in de zombiemodus alleen of in co-op gespeeld worden.

Een leuke toevoeging aan de game wat het toch weer apart maakt zijn kauwgomballen automaten. Vooraf is het mogelijk om een selectie perks te maken die je vervolgens willekeurig uit de Gobblegum automaat kan trekken. Er zijn verschillende Gobblegums, maar deze dien je eerst vrij te spelen. Een Gobblegum kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je voor een korte periode onzichtbaar bent voor zombies. Een andere leuke toevoeging is het monster. Eens in de zoveel tijd kan een speler veranderen in een monster door een soort altaar te activeren. Je wapen wordt vervangen door tentakels waarmee je de zombies makkelijk kan uitschakelen. Het is tevens mogelijk om door middel van elektriciteit apparaten en deuren te bedienen zodat er nieuwe gedeeltes in de map worden geopend. De Zombiemodus is een goed uitgewerkt en is al een eigenlijk al een complete game. Dit maakt Call of Duty: Black Ops III de meest uitgebreide game uit de serie.

Review: Call of Duty: black ops III