Razer Nabu activiteitentracker
Dennis de Caes
Dennis de Caes

De Razer Nabu is een fijne smartband. Mocht je de gegevens vanuit de Nabu niet nodig hebben, zoals het aantal stappen, de afgelegde afstand of het aantal verbrande calorieën, functioneert deze wel gewoon als een apparaat dat je attent maakt op zelf te kiezen notificaties. De wekkerfunctie op de band werkt goed en stoort de omgeving niet. Het draaien van de pols activeert het scherm en dit werkt goed. Daarnaast is er de mogelijkheid om verschillende opties te tonen op het scherm nadat deze weer uit standby komt. De vele opties en keuzes om notificaties te tonen maken dit een veelzijdige smartband. De prijs van de Nabu bedraagt 119 euro, als je dit vergelijkt met de concurrentie is dit een schappelijke prijs.

Razer kwam als eerste op de markt voor smartbands met de Nabu. De eerste smartband die activiteiten bij kon houden maakte zijn debuut in het begin van 2014 en was één van de eerste die ook notificaties van de smartphone bevatte. Een aantal productieproblemen resulteerden in een nieuwe uitvoering en het bedrijf ging over op de meer betaalbare Nabu X. De originele Nabu was echter nog niet vergeten en ineens kwam er op de Penny Arcade EXPO (PAX) video game conventie een minimaal aangepaste versie van de activiteitentracker. De nieuwe Nabu bevat alle functies van de gemiddelde Fitbit Jawbone. Het kan bijhouden hoeveel stappen je neemt, welke afstand er afgelegd is, hoeveel calorieën je hebt verbrand en hoeveel minuten je actief bent geweest. Het bandje kan ook meten hoeveel slaap je gemiddeld krijgt per nacht. Dit is automatisch ingesteld, dus je hoeft niet meer op knoppen te duwen of een speciale slaapmodus aan te zetten zoals bij de Jawbone UP2 wel het geval is.

Om wakker te worden kun je de band zachtjes laten vibreren op het gewenste tijdstip. De Nabu bevat ook een uniek communicatiesysteem tussen twee banden. Door elkaar een hand te geven kun je contactinformatie delen of iemand een vriendschapsverzoek sturen voor social media.

De tracker bevat een scherm met een resolutie van 128 bij 16 pixels om je activiteiten en notificaties vanaf een iPhone of een Android toestel weer te geven. Er is een enkele knop aan de bovenkant van de band waarmee je kunt scrollen naar verschillende weergaven. Met een schuddende beweging met je pols kun je de notificaties van je scherm verwijderen.

Razer Nabu usb aansluitingAls we de doos openmaken vinden we de volgende onderdelen: de Nabu zelf, een USB-kabel waarmee je de Nabu kunt opladen, een handleiding en een extra opzetstukje om de band iets wijder om de pols in te kunnen stellen. De sluiting van de Nabu is magnetisch, als extra beveiliging dien je ook nog de band in elkaar te klikken.
Razer Nabu sluiting
De band is snel opgeladen, bij ons zat deze aangesloten via de telefoonoplader en was binnen een uur volledig opgeladen. Eenmaal vol en de Razer Nabu-app gedownload te hebben, dien je de Nabu te koppelen aan je telefoon. Hiervoor begeleidt de Nabu-app je door een aantal goed te volgen stappen.  Zodra de kleine zelfstudie is afgelopen kom je uit op het dashboard. Ook deze is vrij overzichtelijk; Je ziet in een oogopslag het aantal stappen, de afgelegde afstand, het aantal verbrande calorieën, het aantal minuten dat je actief bent geweest en ten slotte de gegevens van je slaappatroon.

Razer Nabu DashboardHet schermpje toont standaard de tijd, de tijd haalt de Nabu via Bluetooth van je telefoon af. Verder heb je de keuze om de volgende opties aan of uit te zetten:
Razer Nabu band activitiesPraktijktest. Om de Nabu in de praktijk te testen is er gebruik gemaakt van een Lifetime fitness 95ti apparaat. Hierop is een interval training gedaan van 20 minuten, het resultaat op de Nabu komt redelijk dicht in buurt met de 95ti.
95ti resultaat
Scherm. Het scherm is niet te klein om informatie weer te geven, daarbij kan je de helderheid en de snelheid van de tekst die over het beeldschermpje heenscrolt aanpassen.
Slaaptracker. De Nabu-app bevat een Do Not Disturb-functie. Deze werkt goed, de band trilt niet bij een notificatie maar geeft ze wel weer. De wekfunctie werkt wel gewoon met de Do Not Disturb-functie aan. Bij het testen van de Nabu tijdens het slapen is opgevallen dat als je veel beweegt in je slaap, het apparaat denkt dat je wakker bent. Het apparaat zal in dit geval dus vaak verkeerde gegevens doorgeven.
Draagpositie. Voor het sociale vlak dien je de Nabu om de pols te hebben hangen waarmee je iemand de hand schudt. Wat er gebeurd, is dat je dan direct je Facebook- of Twitteraccount deelt, dit is uiteraard ook uit te zetten. Daarnaast is het vrij simpel om de band in te stellen voor zowel links- als rechtsdragenden.
Comfort. De band zit niet storend en wordt over het algemeen met een beetje speling gedragen, daarnaast is de band vrij licht qua gewicht.
Notificaties. Als je voor het eerst de opties voor notificaties opent word je positief verrast. Je kunt echt overal van op de hoogte gesteld worden. Een voorbeeld is een notificatie om niet vergeten uit te checken (via de NS-app). Daarnaast kan je instellen hoelang de notificatie getoond wordt op het scherm en de intensiteit van de trilling.
Batterij. De Nabu gaat best lang mee, zeker 5 dagen bij intensief gebruik. Daarnaast is de Nabu snel opgeladen.

Concluderend, via de Nabu-app heb je de mogelijkheid om veel notificaties in te stellen. Bovendien is de app gratis en de band is makkelijk te dragen voor zowel links- als rechtsdragenden. De accuduur is goed en er zit een vrij accurate stappenteller in. Een verbeterpunt is dat er geen stroomblokje wordt meegeleverd om de band op te laden via het netstroom, daarnaast is de meegeleverde USB-kabel vrij kort.