Unravel

Unravel vertelt op bijna abstracte wijze een ontroerend verhaal. Onder begeleiding van mooie muziek ontdek je de meest idyllische plekken en streef je oude herinneringen na. De puzzels zijn ongelooflijk creatief en daardoor extra leuk. Ook vereisen ze het uiterste van het creatieve denkvermogen van de speler. Een aantal geweldige combinaties binnen één game.

Een tijd terug werd er tussen al het geweld van de grootse en actievolle spellen van de E3, een klein en lieflijk wonder onthuld. Opeens was daar Unravel, een game die een verhaal vertelt over oude herinneringen en liefde. Nu is het spel dan eindelijk uit en kunnen we kijken hoe het zijn verhaal overbrengt.

Je speelt in Unravel als Yarny, een poppetje gemaakt van garen. Naarmate je loopt door een 2D-level, wikkelt je garen steeds verder af. Dit kan vervolgens gebruikt worden om aan dingen te slingeren, om voorwerpen aan elkaar vast te binden, bruggen te bouwen en nog meer. Terwijl je dit doet, ondervind je een verhaal van liefde en nostalgie.

Het spel stelt als platformer vrij weinig voor: van voorwerp naar voorwerp springen is geen uitdaging. Nee, het gaat in Unravel veel meer om het puzzelelement. Dat is waar het spel zijn creativiteit echt laat zien. Je moet je brein dan ook flink laten werken om alle puzzels succesvol te voltooien. Het leukste hieraan is dat de puzzels niet zo opvallend zijn. Doordat de omgeving feilloos als spelelement gebruikt wordt, wordt de speler gedwongen om echt buiten de lijntjes te denken en soms duurt het zelfs een paar minuten voordat je doorhebt dat je met een puzzel bezig bent.

Unravel puzzle

De puzzels zijn nooit absurd of bombastisch qua opzet, maar toch kan de uitwerking behoorlijk ingewikkeld worden. Gelukkig bereidt het spel je hier goed op voor en voelt het nooit alsof je met iets oneerlijks of onmogelijks geconfronteerd wordt. Met alle respect is Unravel behoorlijk onschuldig en je zou het spel dan ook niet voor de uitdaging moeten spelen. Toch krijg je na het oplossen van elk probleem een gevoel van euforie en trots, niet anders dan wanneer je een lastige tegenstander bij een actiespel verslaat.

Naast het puzzelen zijn er nog de wonderschone wereld en het, bijna abstracte, verhaal. Over de wereld hoeft niet veel verteld te worden, behalve dat, zodra je in de kleurvolle wereld terechtkomt en je de eerste muzieknoten hoort, je verliefd raakt op alles om je heen in het spel: de mooie bloemen, de glanzende appels, het groene gras en de fluitende vogels.

unravel gameplay

Het verhaal gaat met name over, zoals eerder gezegd, liefde en nostalgie. Je reist door verschillende plekken en bij al deze plekken horen herinneringen, waar je foto’s van ziet in een fotoboek. Doordat je de levels uitspeelt, worden de wazige foto’s volledig helder. Zo wordt je een verhaal zonder woorden verteld, maar het raakt je diep in het hart. Het feit dat Yarny van garen gemaakt is, is symbolisch. Net zoals garen in dit spel, verbindt liefde alles met elkaar: dat is de boodschap van de ontwikkelaars.

En die boodschap komt aan. Die slaat in als een bom. De paar uren waarin je Unravel uitspeelt, vormen een emotionele rollercoaster. Ondertussen word je precies genoeg uitgedaagd door de geniale puzzels en verken je prachtige omgevingen. Wat wil je nog meer?