Firewatch
Max van der Heijden
Max van der Heijden

Firewatch is een fantastisch spel. Een thriller die je niet weg kan leggen en een absolute aanrader voor iedereen met een PlayStation 4 of een geschikte PC.

Firewatch is een spel waarin het verhaal centraal staat. Deze recensie bevat zo min mogelijk info over het verhaal om het niet te verpesten.

Een nieuwe game van de schrijvers van het eerste seizoen van het avonturenspel gebaseerd op The Walking Dead , vormgegeven door grafisch ontwerper Dolly Moss, vooral bekend van zijn fantastische filmposters, en ontworpen door Nels Anderson, de man achter het geweldige Mark of the Ninja. De verwachtingen waren dus hooggespannen toen Firewatch werd aangekondigd.

Na een succesvolle Kickstarter-campagne en heel lang wachten is Firewatch sinds zo’n twee weken eindelijk uit. In Firewatch speel je een man genaamd Henry. Na wat problemen thuis heeft Henry de behoefte om er even tussen uit te knijpen, weg van alles, weg van de ellende. Hierom neemt hij een baan aan als fire lookout, een soort vuurtorenwachter, maar in plaats van schepen moet Henry de hele zomer uitkijken naar bosbranden en de brandweer waarschuwen als hij er één ziet.

Een rustige zomer zou je denken, maar vanaf het moment dat Henry voor het eerst zijn uitkijktoren binnen stapt en contact legt met Delilah, wordt hij meegetrokken in een avontuur dat nog het beste te vergelijken is met een thriller. En net als bij een echte thriller, kun je ook bij Firewatch niet stoppen met spelen.

Dat spelen doe je vanuit de eerste persoon, als Henry breng je veel van het spel door lopend over bospaden of klimmend over rotsen. Naarmate het spel vordert, krijg je toegang tot nieuwe voorwerpen die het mogelijk maken om op plekken te komen waar je dat eerst niet kon.

Terwijl je dat doet wordt je op je walkietalkie gezelschap gehouden door Delilah, de vrouw in de andere uitkijktoren aan de andere kant van het natuurgebied. Ze voorziet je van advies en dient als Henry’s enige contact met de buitenwereld. Het verhaal wordt dan ook verteld via de gesprekken die Henry en Delilah met elkaar hebben. Daarbij kun je als speler kiezen wat Henry zegt en heb je dus enige inspraak in het verhaal.

En dat verhaal is niet lang, maar wat is het de moeite waard. Voor je het weet, zie je de aftiteling over je scherm rollen, is het zo’n vijf uur later en heb je opeens verschrikkelijke honger.

Firewatch is een simpel spel, het draait niet om het verslaan van dat ene moeilijke level of het halen van een hogere score dan je vrienden. Het beste kun je Firewatch vergelijken met een spel als Gone Home of Dear Esther. Met een groot verschil: waar je in Gone Home een soort van archeoloog bent, je loopt rond door een huis en ontdekt beetje bij beetje wat er is gebeurd, maak je in Firewatch echt deel uit van het verhaal.

En dat verhaal speelt zich af in een fantastisch vormgegeven fictief natuurgebied in Wyoming, Amerika. Op sommige momenten heb je het idee naar een bewegend schilderij te kijken. Helaas zijn er bij de PlayStation 4-versie wel wat probleempjes, soms vertraagt het wat of loopt het zelfs helemaal vast. Deze problemen zijn irritant, maar staan maar zelden in de weg van wat een fantastische ervaring is.

Die fantastische ervaring wordt begeleid door precies de juiste hoeveelheid muziek, heel vaak is het enige wat je hoort het gefluit van vogels en het geruis van bladeren in de wind. Soms komt daar muziek bij, om het nog een beetje emotioneler te maken.

Al helemaal fantastisch zijn de stemacteurs. Rich Sommer, bekend als Harry Crane in Mad Men, spreekt Henry in. Cissy Jones, die eerder Katjaa insprak in het eerste seizoen van The Walking Dead, spreekt Delilah in. Hun optreden maakt het verschil tussen een goed spel en een geweldig spel. Goede stemacteurs en een goede regisseur die de stemacteurs kan regisseren, is iets waar meer gamestudio’s aandacht aan zouden moeten besteden.

Firewatch is een unieke ervaring, het soort game waarvan er veel te weinig zijn. Houd je van een game waarbij het niet per se hoeft te gaan over het verslaan van vijanden of het voltooien van die lastige uitdaging, kan je ook een verhaal dat anders verteld wordt waarderen? Geef Firewatch dan zeker een kans.